Elektromobily sú čistejšie ako spaľováky. Tento nástroj EÚ odhalí, v ktorej krajine sú najmenej a najviac ekologické
Elektromobily sú mnohými odborníkmi považované za dopravné prostriedky budúcnosti hlavne z dôvodu, že sú ekologickejšie a ich dopad na životné prostredie je výrazne nižší. Existujú však aj rôzne štúdie, ktoré toto tvrdenie vyvracajú a naopak elektrické autá označujú za väčšiu príťaž hlavne vďaka výrobe batérií a ich následnej likvidácii.
Porovnávaniu elektrických vozidiel s autami na benzín alebo naftu sa pravdepodobne ešte niekoľko rokov nevyhneme. Názory, ktoré vozidlá zaťažujú životné prostredie najviac, sa budú vždy rôzniť, no trochu viac svetla do problematiky vnáša nástroj Európskej federácie pre dopravu a prostredie.
Z neho totiž vyplýva, že elektrické vozidlá vyprodukujú až 3-krát menej CO2 ako klasické autá so spaľovacím motorom. Nástroj zhromažďuje všetky najaktuálnejšie údaje o emisiách CO2 spojených s používaním elektrického, naftového alebo benzínového automobilu. V nástroji sú zohľadnené všetky možné kritériá, ako množstvo CO2 emitovaného pri výrobe elektriny, spaľovaní paliva, ale aj uhlíkový vplyv získavania zdrojov pre batérie.
Zaujímavé je, že cez tento nástroj si môžeš porovnať rôzne vozidlá z viacerých faktorov. Nájdeš tu informácie o tom, kde je vozidlo prevádzkované a kde bola napríklad vyrobená batéria. Okrem toho si môžeš na základe rôznych faktorov porovnávať súčasnú situáciu s ďalšími rokmi podľa vývoja produkcie elektrickej elektriny, maximálne však len do roku 2030.
Pre zaujímavosť nástroj uvádza aj najhorší a najlepší prípad, kedy je elektromobil schopný emitovať stále menej CO2 ako nafta alebo benzín. V najhoršom prípade ide o elektromobil, ktorého baréria bola vyrobená v Číne, no vozidlo je prevádzkované v Poľsku. Elektromobil emituje až o 22 % menej CO2 ako nafta a o 28 % menej ako benzín.
V najlepšom možnom prípade je elektromobil prevádzkovaný vo Švédsku, pričom aj jeho batéria je vyrobená taktiež vo Švédsku. Takto elektromobil produkuje až o 80 % menej CO2 ako nafta a 81 % menej ako benzín. Očakáva sa, že elektromobily do roku 2030 až štvornásobne znížia emisie CO2 vďaka elektrickej sieti, ktorá sa stále viac spolieha na obnoviteľné zdroje.
Podobné porovnávania sa budú objavovať častejšie. Aktuálne aj v súvislosti s pandémiou koronavírusu je všetká pozornosť smerovaná na automobilových výrobcov, ktorí môžu mať z dôvodu pozastavenej výroby problémy s prežitím. Európska komisia im chce pomôcť prostredníctvom rôznych stimulov, no veľký tlak je vyvíjaný práve na uprednostňovanie elektromobilov pred bežnými vozidlami.
Správy z portálu Bloomberg informujú, že pomoc by mala mať niekoľko podôb, vrátane možného oslobodenia elektromobilov od DPH v rámci celej EÚ. Na Slovensku by to znamenalo lacnejšie elektromobily o 20 %.
Európska komisia by podľa všetkého mohla navrhnúť aj nákupné zvýhodnenia pre ekologické vozidlá v rámci celej EÚ, ktoré prispejú k redukcii znečisťujúcich látok v ovzduší. Podporný balík na dvojročné obdobie sa vyšplhá na astronomických 20 miliárd eur, pričom ďalších 40 až 60 miliárd eur má byť vyčlenených na podporu investícií v oblasti bezemisného hnacieho ústrojenstva. Viac sa dočítaš v tomto článku.
Elektrické vozidlá majú veľký potenciál a skutočne môžu byť odpoveďou pre už aj tak zaťažené životné prostredie. V skutočnosti sa však veľké spoločnosti spolu s predstaviteľmi Európskej komisie musia pozrieť hlavne na to, akým spôsobom je možné šetrnejšie vyrábať batérie a akým spôsobom ich likvidovať tak, aby netrpelo životné prostredie. Čísla sú jedna vec, skutočnosť druhá.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Chcel poradiť, pokúsila sa ho zabiť. Umelá inteligencia šokovala svet návodom na „chemickú zbraň“
Európska únia opäť pretláča elektromobily. Chce predĺžiť finančnú výnimku, ktorá má odpísať spaľováky
BMW ide po Tesle. Nemci ukázali špičkové EV s dojazdom 900 km, ktoré pochová Model 3
Americkí vedci nahradili v batériách meď týmto revolučným materiálom a výsledok ich šokoval. Svet elektromobility to môže úplne zmeniť
Legendárny model Renaultu sa vrátil. Testoval som ho a zarazil ma nielen dizajnom, ale aj dojazdom
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Nenápadná firma z Petržalky vystrelila z tržieb pod 1 miliónom na 12,4 milióna eur. Biznis s liekmi raketovo rastie (EXPERT)
Policajná akcia FUNERAL: Skupina údajne pôsobila v štýle mafie z 90. rokov
Chorvátsko hlási cenový šok. Najviac zdraželo obľúbené prímorské mestečko Slovákov
Konsolidácia verejných financií za 3 miliardy eur nás bude bolieť. Minister financií pripravil 68 opatrení
Akcia FUNERAL: Elitní policajti zasahovali v bývalej vile exministra Rezeša
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Americkí vedci nahradili v batériách meď týmto revolučným materiálom a výsledok ich šokoval. Svet elektromobility to môže úplne zmeniť
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Legendárny model Renaultu sa vrátil. Testoval som ho a zarazil ma nielen dizajnom, ale aj dojazdom
- Ťažká rana pre elektromobily. Audi rázne zmenilo plány, chystá spaľováky aj autá s obľúbeným pohonom
-
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Americkí vedci nahradili v batériách meď týmto revolučným materiálom a výsledok ich šokoval. Svet elektromobility to môže úplne zmeniť
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Legendárny model Renaultu sa vrátil. Testoval som ho a zarazil ma nielen dizajnom, ale aj dojazdom
- Ťažká rana pre elektromobily. Audi rázne zmenilo plány, chystá spaľováky aj autá s obľúbeným pohonom
-
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Majitelia spaľovákov sa chytajú za hlavu. Batérie v elektromobiloch sú trvácnejšie, než ich autá
- Volkswagen vráti do áut milovaný prvok všetkých vodičov. Nasledovať ho má aj Škoda, Audi a Seat
Uniknuté dokumenty odhalili problémy Nissanu. Reštrukturalizácia už začala
46 stupňov v tieni a výstrahy naprieč kontinentom. Európa zažíva extrémne leto
EÚ odobrila dotácie na elektrinu pre firmy. Podmienkou sú investície do úspor
Svet sa rozpadá na kusy. Guterres vyzýva na urgentné financovanie rozvoja
Vývoz dielov F-35 pre Izrael prešiel súdnou skúškou. Britský súd potvrdil kontroverzné licencie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP