Mýtus o „špinavých batériách“ padol. Elektromobily porážajú spaľováky v každom scenári, ukazuje štúdia
Výskumy o elektromobiloch často prinášajú rozporuplné reakcie. Na jednej strane stojí argument, že výroba batérií je extrémne náročná na životné prostredie, na druhej strane zasa tvrdenia, že samotná prevádzka vozidiel na elektrinu dokáže tieto „dlhy“ rýchlo vyrovnať. Najnovšia štúdia z University of Michigan prináša jednoznačné výsledky a vyvracia najčastejšie používaný mýtus odporcov elektromobility.
Vedci analyzovali emisie počas celého životného cyklu áut. Do úvahy vzali nielen výrobu, ale aj samotnú prevádzku vrátane spotreby paliva či elektriny. Porovnávali spaľovacie autá, hybridy aj batériové elektromobily a zohľadnili reálnu priemernú životnosť vozidiel v USA, ktorá sa pohybuje od približne 190-tisíc kilometrov pri sedanoch až po viac než 390-tisíc kilometrov pri pickupoch.
Výsledok je jasný. Elektromobily sú čistejšie v každom segmente a v každom regióne. Aj tam, kde elektrina pochádza prevažne z fosílnych palív, majú celkové emisie elektrických áut výrazne nižší dopad než autá so spaľovacím motorom. Dôvodom je, že elektrárne sú efektívnejšie než tisíce individuálnych motorov produkujúcich emisie priamo na cestách.
Jedno z najväčších „klamstiev“ o elektromobiloch pominulo
Štúdia zároveň ukazuje, že najväčší prínos pre klímu by priniesla elektrifikácia veľkých vozidiel. Pickupy majú síce vysokú spotrebu a aj ako elektromobily si berú viac energie než menšie modely, no práve preto ich prechod na batériový pohon znamená najväčšie absolútne zníženie emisií. Inými slovami, veľký elektrický pickup je pre životné prostredie lepšou voľbou než malý sedan so spaľovacím motorom.
Zaujímavý je aj detail, že pri elektromobile tvorí výroba batérie približne polovicu jeho životných emisií. Pri spaľovacom aute však až 92 % emisií vzniká počas samotnej jazdy. To znamená, že každý kilometer odjazdený na elektrinu postupne znižuje celkový rozdiel v prospech elektromobilu.
Autori tak uzatvárajú, že žiadny región v súvislých Spojených štátoch nepredstavuje výnimku. Elektromobil je vždy čistejšou alternatívou, hoci výsledný efekt sa líši podľa toho, aký energetický mix daná oblasť využíva.
Tento záver má jasný presah aj pre európske prostredie. Slovensko, ktoré sa stále vo veľkej miere spolieha na jadrovú energiu a dopĺňa ju obnoviteľnými zdrojmi, má prechod na elektromobilitu ešte priaznivejší. Ak si teda niekto myslí, že elektromobil má ekologický zmysel iba v Nórsku či v Kalifornii, najnovšie dáta mu odporujú. Fakty hovoria jedno: ak jazdíš na elektrinu, prispievaš k čistejšej budúcnosti bez ohľadu na to, kde bývaš.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Rodí sa nový kráľ strieľačiek: Battlefield 6 priniesol, čo hráči chceli roky. Call of Duty to má nahnuté
Jeden z najlepších akčných filmov roku 2025 práve dorazil online. Ponúka ho jediná služba
Umelá inteligencia dostala „ľudský mozog“. Nový model z nečakanej krajiny porazil ChatGPT v najťažšom teste
Veľké prekvapenie Telekomu: Obľúbená služba Slovákov sa už o pár dní zmení na nepoznanie (+detaily)
Toto už dávno nemáš robiť. 10 najväčších chýb, ktoré Slováci stále robia na svojom PC a mobile
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Krajina s najlepším work-life balance na svete: Minimálna mzda takmer 1 700 eur a 32 dní platenej dovolenky ročne
Analytik varuje: Bitcoin síce môže vyrásť aj na 500 000 dolárov, no investori robia fatálnu chybu
Označenie „Made in“ má cenu zlata: Toto je 10 krajín s najlepšou reputáciou, líder je prekvapujúci (PREHĽAD)
Rana pre morálku Kyjeva: Ukrajina pripustila, že ruské sily prenikli do jej priemyselnej pevnosti
Mafiánsky boss Piťo definitívne odsúdený: Najvyšší súd ho poslal za mreže na viac než dekádu
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Závislosť na nafte môže navždy skončiť. Afrika konečne napĺňa svoj potenciál, zažíva obrovskú zmenu
- Ľuďom budú naďalej predávať spaľováky. Ďalšia nemecká automobilka ustúpila od plánov elektromobility
- Giganti sa spojili, aby zachránili spaľováky. Dostanú technológie, aké čakáš len od elektromobilov
- Európske automobilky stoja pred kontroverzným krokom. Číňania prišli s taktikou, ktorá ich môže zničiť
- Vydrží 8 miliónov km a desaťtisíce cyklov nabitia. Vedci vyvinuli batériu, ktorá už mieri do výroby
-
- Giganti sa spojili, aby zachránili spaľováky. Dostanú technológie, aké čakáš len od elektromobilov
- Závislosť na nafte môže navždy skončiť. Afrika konečne napĺňa svoj potenciál, zažíva obrovskú zmenu
- Ľuďom budú naďalej predávať spaľováky. Ďalšia nemecká automobilka ustúpila od plánov elektromobility
- Vydrží 8 miliónov km a desaťtisíce cyklov nabitia. Vedci vyvinuli batériu, ktorá už mieri do výroby
- Európske automobilky stoja pred kontroverzným krokom. Číňania prišli s taktikou, ktorá ich môže zničiť
-
- Giganti sa spojili, aby zachránili spaľováky. Dostanú technológie, aké čakáš len od elektromobilov
- Závislosť na nafte môže navždy skončiť. Afrika konečne napĺňa svoj potenciál, zažíva obrovskú zmenu
- Vydrží 8 miliónov km a desaťtisíce cyklov nabitia. Vedci vyvinuli batériu, ktorá už mieri do výroby
- Ľuďom budú naďalej predávať spaľováky. Ďalšia nemecká automobilka ustúpila od plánov elektromobility
- Nová Dacia je najväčšia v histórii. V teste ukázala, že toto už nie je lacné SUV pre každého
Rusko zatlačili k zúfalému kroku. Benzínová kríza je na spadnutie, ceny palív lámu rekordy
Brusel riskuje všetko. EÚ hrozí strata vplyvu v kľúčovom rozhodovaní o budúcnosti planéty
Obrovský asteroid môže naraziť do Mesiaca. Zem čaká najväčší vesmírny dážď za 5 000 rokov
Ázijská mocnosť si zahráva s ohňom. Chce extrémne zvýšiť produkciu kľúčovej veci na vývoj AI
Muskova cesta na Mars sa priblížila. Starship má za sebou kľúčový krok a prepisuje históriu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP