Neustále sa rozpráva o tom, ako je elektromobilita budúcnosťou dopravy. Z istej časti je to určite pravdou, nakoľko už niekoľko desaťročí jazdia elektrifikované vlaky a veľká časť MHD v mestách využíva práve elektrický pohon (autobusy, trolejbusy, električky).
No aká je situácia na bežných cestách? Elektromobily sú čoraz populárnejšie a väčšina automobiliek už takúto alternatívu vo svojich katalógoch ponúka. A to aj na Slovensku, kde sa dlho držal názor, že sa elektrické vozidlo neoplatí z dôvodu, že je tu slabá sieť nabíjacích staníc.
To sa však postupne mení k lepšiemu a prispieť k životnému prostrediu nemusíš len kúpou čiste elektrického vozidla (BEV), ale tiež hybridom (HEV) či plug-in hybridom (PHEV).
Rozdiel medzi nimi je ten, že primárnym motorom je ten spaľovací, elektrický motor je pomocným, ktorý sa využíva hlavne v mestách a v podmienkach, kedy je elektromotor efektívnejší. Hybridný systém sa pritom nemusí vôbec nabíjať a energia sa získava rekuperáciou napríklad pri brzdení motora. Plug-in hybrid naopak vyžaduje dobíjanie, no zväčša vydrží aj väčšiu porciu kilometrov, nakoľko hybridný systém zvládne väčšinou vzdialenosť do 10 km.
Slovensku pomohli aj dotácie
Sú však takéto vozidlá obľúbené aj na Slovensku? S určitosťou možno povedať že áno, pričom každým rokom sa ich predaj viac a viac zvyšuje. Ako nás informoval Zväz automobilového priemyslu (ZAP) na Slovensku, k 31.12.2018 bolo na Slovensku registrovaných spolu 1 080 BEV vozidiel a 5 690 hybridných vozidiel (HEV aj PHEV spolu, rozlišovanie je platné až od roku 2019). To sú celkom slušné čísla a výrazne tomu pomohol aj fakt, že v období 11/2016 až 6/2018 boli poskytované z Ministerstva hospodárstva dotácie, ktoré sa dali využiť ku kúpe BEV a PHEV vozidiel.
„Podporu využilo 831 žiadateľov. Podpora išla na kúpu 514 batériových elektrických vozidiel a 317 plug-in hybridných vozidiel, čo predstavovalo medziročný nárast predaja týchto vozidiel až o 350 %. Na nákup elektromobilov a plug-in hybridných áut bolo vyčlenených viac ako 5 miliónov eur zo zaniknutého Recyklačného fondu. Na prijaté žiadosti bolo využitých takmer 3,5 milióna eur“ informuje Ministerstvo hospodárstva SR.
K dispozícii máme aj tabuľky predajnosti jednotlivých vozidiel, ktoré nám poskytol Zväz automobilového priemyslu. Ako môžeš vidieť, v období štátnej dotácie predaj týchto vozidiel markantne stúpol. No ako informuje ZAP, „Po predčasnom ukončení mechanizmu na podporu predaja BEV a PHEV (06/18) sme zaznamenali u týchto kategórií pokles záujmu trhu. Aj keď na celkových číslach za rok 2018 to možno nie je zjavné, lebo akcia bola veľmi dobre nastavená a prvý polrok bol rozbehnutý veľmi dobre.“
Predaj BEV a HEV + PHEV vozidiel na Slovensku | |||||
Rok | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 |
HEV + PHEV | 126 | 131 | 364 | 1936 | 2434 |
BEV | 58 | 57 | 71 | 242 | 329 |
Celkové predaje vozidiel | 81 949 | 90 080 | 100 597 | 108 279 | 111 844 |
Čo sa týka značiek, u hybridných vozidiel vedie značka Toyota a v prípade elektromobilov Nissan Leaf, ktorý patrí aj vo svete medzi špičku.
Nakoľko po zrušení dotácií sa rast predaja spomalil, rezort pripravuje ďalší projekt, ktorý bude spustený v poslednom štvrťroku 2019 a jeho súčasťou bude dotácia 5000 € na nákup BEV a 3000 € na nákup PHEV vozidla. Bohužiaľ, klasické hybridné vozidlá sú znova opomenuté a na ich kúpu sa dotácia nebude vzťahovať.
To je celkom škoda, nakoľko tieto vozidlá patria medzi najpredávanejšie a potvrdzuje to aj štatistika za uplynulé štyri mesiace tohto roku, kedy sa predalo 836 HEV, 61 PHEV a 60 BEV vozidiel.
Je dobré vidieť, že aj na Slovensku sú tieto vozidlá obľúbené a aj keď sa ich predajnosť nedá porovnávať s klasickými spaľovacími vozidlami, je v tomto smere vidieť narastajúci trend. Ako si na tom ty? Zvažoval by si kúpu takéhoto vozidla? Motivovala by ťa prípadná dotácia?
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Klinec do rakvy spaľovákom. Elektrický Mercedes prešiel v teste viac ako 1300 km bez nabíjania
Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
2 000 koní, strhujúce zrýchlenie a šialené ceny. Toto je TOP 10 najdrahších elektromobilov sveta
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
„Prastaré cvičenie“ dokáže omladiť mozog. Starší ľudia spia lepšie a mozog im funguje ako u mladých, tvrdia vedci
Rusi odhodia rukavice a Ukrajine hrozí tvrdá odveta, varuje generál Šándor. Situácia podľa neho eskaluje
Všetko, čo si si myslel o kŕčoch, nemusí platiť: Vedci odhalili, že hlavnou príčinou nie je dehydratácia
Jazyková polícia Kim Čong-una: Za slovo „hamburger“ či „zmrzlina“ hrozí strata práce, nahradil ich bizarnými názvami
Ujdi na pár dní z upršaného Slovenska. Za 44 eur si zaletíš do 3 talianskych miest, minieš menej ako za večeru
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
- Automobilky tvrdo zatlačili na Brusel. Ursula von der Leyen jasne prehovorila o zákaze spaľovákov
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Automobilky tvrdo zatlačili na Brusel. Ursula von der Leyen jasne prehovorila o zákaze spaľovákov
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
-
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
Klimatický šok: Fosílne palivá ich devastujú, verný spojenec Západu stojí pred nezvratnou skazou
Európskej únii hrozí kríza: Zákaz spaľovacích motorov zrušíme, sľúbil Európanom predseda ľudovej strany
Umelá inteligencia dostane prísnejšie pravidlá. Brusel chce Kódex praxe do roku 2026
Rusko zradil verný európsky spojenec. Poza jeho chrbát dodáva muníciu Ukrajine
Blanárove slová o dronoch vzbudili reakciu. Ukrajina odmieta spochybňovanie faktov
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP