Prečo dochádza k stratám?

Zimné teploty vplývajú nielen na samotné batérie, ale aj na dodatočné systémy, ako sú vykurovanie interiéru či batérie. Elektromobily nemajú teplo z motora ako spaľovacie autá, preto musia energiu na vykurovanie čerpať priamo z batérie. Riešením môže byť tepelné čerpadlo, ktoré efektívne využíva odpadové teplo na zníženie energetickej náročnosti.

Mário Šimovič/FonTech

Dôkazom je Audi Q8 e-tron, ktoré v teste preukázalo výnimočnú efektivitu, keď stratilo len 16 % dojazdu. Významnú úlohu pritom zohralo práve štandardne zabudované tepelné čerpadlo, ktoré dokáže využívať až 3 kW z odpadového tepla motora.

Energetické nároky na ohrev interiéru sa pohybujú medzi 1,5 až 2 kW, v závislosti od konkrétneho modelu auta. To však nie je všetko – elektronika zodpovedná za nabíjanie a správu batérie spotrebúva približne 0,5 kW. Navyše, vyhrievanie čelného a zadného skla si vyžaduje ďalších približne 0,8 kW. Ak sa všetky tieto „žrúty energie“ využívajú naraz, batéria s kapacitou 20 kWh bez tepelného čerpadla sa môže vybiť už v priebehu niekoľkých hodín.

Tipy, ako zvýšiť dojazd v zime
  1. Predhriatie interiéru počas nabíjania – Použitie mobilnej aplikácie na ohriatie auta ešte pred jazdou, keď je vozidlo pripojené k nabíjačke, šetrí energiu batérie.
  2. Vyhrievané sedadlá a volant – Tieto funkcie spotrebujú menej energie než klasické vykurovanie interiéru.
  3. Správny režim jazdy – Ekologický režim a plynulá jazda minimalizujú spotrebu.
  4. Parkovanie v teple – Garážovanie alebo parkovanie na krytých miestach pomáha znížiť zaťaženie batérie.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP