Testovali aj Nóri

Nórsky automobilový klub NAF a magazín „Motor.no“ každoročne organizujú najrozsiahlejší zimný test elektromobilov na svete. V roku 2024 sa na tejto skúške zúčastnilo v Nórsku celkovo 23 modelov. Počas testov sa teploty pohybovali od -2 do -10 °C.

Hlavným cieľom testu bolo zistiť reálny dojazd elektromobilov v zime a porovnať ho s hodnotami podľa normy WLTP, ktorá býva v ideálnych podmienkach často nadhodnotená. Výsledky ukázali, že niektoré modely dokázali v zime zachovať takmer celú svoju udávanú kapacitu. Najlepšie sa darilo čínskemu SUV GT HiPhi Z, ktoré stratilo len 5,9 % svojho WLTP dojazdu.

Druhé miesto obsadil BMW i5, ktorý prešiel 443 km, čo predstavuje pokles o 12,2 % oproti normovanému dojazdu 505 km. Tretím najlepším modelom bolo SUV Lotus Eletre, ktoré dosiahlo 464 km, čo je len o 12,3 % menej ako jeho WLTP hodnota 530 km.

Mário Šimovič/FonTech

Nie všetky elektromobily však dosiahli také priaznivé výsledky. Tesla Model 3 stratila 29,9 % dojazdu, pričom jej reálny zimný dojazd klesol na 441 km z pôvodných 629 km. Ešte horšie dopadol VW ID.7, ktorý prišiel o 31,9 % kapacity. Toyota bZ4x stratila 31,8 %, čo je len nepatrne lepší výsledok.

Podobné trendy ukázali aj výsledky z predchádzajúceho roka. Modely ako Škoda Enyaq Coupé RS, Mercedes EQE 300 a Toyota bZ4x 2WD stratili viac ako 33 % svojho dojazdu. Naopak, víťazom zimného testu 2023 sa stalo čínske SUV Maxus Euniq 6, ktoré stratilo len 11 % dojazdu, keď namiesto deklarovaných 354 km prešlo v mrazoch 317 km.

Prijateľné výsledky mali aj modely Tesla Model S Standard (-16,40 %), MG Marvel R (-16,76 %), MG5 (-17,63 %), Kia EV6 GT (-17,69 %) a Tesla Model X Plaid (-18,23 %). Celkovo však len štvrtina testovaných vozidiel vykázala stratu dojazdu pod 20 %.

Tesla

Americká štúdia prekvapila

Americká spoločnosť Recurrent Auto sa špecializuje na zhromažďovanie údajov o batériách a jazdných vlastnostiach elektromobilov. Počas zimnej sezóny 2023/24 sa zamerali na populárne modely elektromobilov. Z ich výsledkov vyplýva, že aj staršie vozidlá, ako napríklad Nissan Leaf, si dokážu zachovať solídny výkon. Porovnávacia hodnota Recurrent Auto predstavuje „ideálny dojazd“, teda percentuálnu stratu dojazdu vzhľadom na optimálne podmienky reálnej jazdy.

Je zrejmé, že vyšší percentuálny pokles má väčší vplyv na menšie batérie než na väčšie. Napríklad veľký pick-up Ford F-150 Lightning, ktorý je vybavený masívnou 131 kWh batériou, zvláda stratu 34 % dojazdu lepšie ako starší model Nissan Leaf z roku 2015, ktorý disponuje iba 40 kWh batériou.

YouTube/Screenshot

Dôležitým faktorom je aj charakter jazdy v USA – diaľničné úseky s vysokou energetickou náročnosťou a nízkou rekuperáciou skracujú dojazd. Na druhej strane, americké rýchlostné obmedzenia na 105 až 120 km/h mierne znižujú celkovú spotrebu v porovnaní s európskymi podmienkami.

Zaujímavým zistením je, že všetky modely značky Tesla dosahujú podobné výsledky – vrátane mohutného SUV Tesla Model X. Všetky vykazovali približne 25 % stratu dojazdu. Prekvapením testu bol Jaguar I-Pace, ktorý si z celého testu viedol najlepšie. Jeho 95 kWh batéria stratila len 3 % kapacity. Recurrent Auto podotýka, že Jaguar pravdepodobne optimalizoval svoj chladiaci systém s cieľom minimalizovať straty energie. Testy prebiehali pri vonkajšej teplote 0 °C, čo zaručuje porovnateľné výsledky.

AutoBILD

Dôvody strát a tipy v zime na ďalšej strane ->>>

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP