Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Renault začal ako jedna z prvých európskych automobiliek s takzvaným prenájmom batérií pre svoj elektromobil Zoe. Služba by teoreticky mohla odstrániť strach zákazníkov z toho, že po pár rokoch aktívneho používania elektromobilu budú museť riešiť problémy s klesajúcou kapacitou batérie, až sa nevyhnú obrovským servisným nákladom na jej výmenu.

Francúzska automobilka tým ale sledovala skôr výrazné zníženie ceny elektromobilu, ktorý by sa tak stal oveľa dostupnejším – cena batérie totiž bola rozložená do menšej mesačnej splátky. Renault však model prenájmu akumulárov náhle zrušil a teraz na povrch vyplával možný dôvod, prečo sa tak stalo. Na novinku upozornil portál Autoforum.cz.

Ľudia a zákazníci sú nepoučiteľní

Z bežnej praxe sme zvyknutí, že ak za niečo, čo máme v prenájme, prestaneme platiť, majiteľ nám to jednoducho vezme. Má na to, samozrejme, aj zákonné právo. V automobilovom svete, respektíve vo svete elektromobilov a niektorých štátoch, ale zrejme platia iné zákony.

V prípade Renaultu Zoe a služby prenájmu batérie si zákazník kúpil auto bez akumulátora, ktorý si následne od automobilky prenajímal za sumu 120 € mesačne.

Mário Šimovič/FonTech

Kúpna cena elektromobilu tým pádom klesla aj o 8 000 €, ktoré vo finále majiteľ zaplatil až v priebehu pár rokov v mesačných splátkach. Neskôr nemusel riešiť ani nákladnú výmenu akumulátora zničeného vekom. Keďže nebol jeho, o jeho výmenu sa musela postarať automobilka.

Zákazníci akosi prestali platiť

Spočiatku všetko fungovalo krásne – o službu prenájmu batérie bol pomerne veľký záujem a zákazníci automobilke platili mesačne nemalé peniaze, čo dávalo zmysel aj z ekonomického pohľadu. Koniec-koncov, na modeli „predplatného“ už žije Netflix, Apple aj rôzne iné, nie len technologické firmy. Umožňuje jednoduchšie plánovanie, keďže so ziskom možno, oproti kolísajúcim predajom nových fyzických produktov, rátať s väčšou istotou.

Niektorí zákazníci si ale očividne jedného dňa povedali, že Renaultu platiť jednoducho prestanú.

NEPREHLIADNI
PROBLÉM: Najmenej bezpečné auto za posledných 10 rokov je elektromobil. Prečo má také hrozivé výsledky?

Ak by si prestal platiť napríklad nájom za byt, majiteľ by ťa z neho do pár týždňov vyrazil. Porušil by si totiž zmluvu a jeho krok by bol vďaka tomu právne úplne krytý.

Ako píše nemecký portál Efahrer, francúzska automobilka to mala vyriešené tak, že neplatičom vedela elektromobil na diaľku vypnúť a kým neuhradili všetky dlžoby za prenájom, auto bolo nepojazdné.

Mário Šimovič/FonTech

Prakticky neprávom nespokojní zákazníci sa ale obrátili na nemecký súd, ktorý im z nejakého dôvodu dal za pravdu. Automobilka údajne nemala právo takýmto spôsobom zasahovať do súkromného majetku majiteľov elektromobilov. Aj keď batéria nebola ich, auto im už patrilo.

Chýbal vraj dôležitý krok

Verdikt súdu teda znie, že Renault zasahoval do cudzieho majetku bez právoplatného rozhodnutia príslušných orgánov. V skratke to znamená, že automobilka by mala právo vypnúť elektromobil na diaľku iba vtedy, ak by (každého jedného neplatiča zvlášť) pohnala pred súd.

To je samozrejme úplný nezmyslel a z pohľadu automobilky niečo nereálne. Preto sa vraj Renault s prenájmom batérií rozhodol skoncovať. Teda aspoň tak to tvrdia niektorí zainteresovaní odborníci.

Holandský portál AD.nl však pripomína, že podobný model používajú aj autopožičovne – ktoré nadiaľku môžu znefunkčniť imobilizér v aute, ktoré ľudia nevrátia v dohodnutom termíne. Prípad teda z Düsseôdorfu smeruje na nemecký federálny súd a nie je úplne vylúčené, že sa Renault, alebo nejaká iná automobilka, k prenájmu ešte vráti. Hoci aj s presnejšie formulovanými zmluvnými podmienkami.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú