Záver roka praje predajom ojazdených áut ako nikdy predtým v minulosti. AURES Holdings, prevádzkujúci siete AAA Auto a Mototechna, hlási rekordné predaje, ktoré by sa počas decembra mali priblížiť k magickej hranici stotisíc predaných vozidiel za rok. Celkom bolo na slovenskom sekundárnom trhu v novembri 2023 inzerovaných rekordných takmer 60-tisíc ojazdených vozidiel, o 951 kusov viac ako v októbri.

Na slovenskom trhu bolo v novembrovej ponuke o 902 benzínových áut viac ako v októbri. V prípade dieselových áut však inzertné servery medzimesačne ponúkli o 76 kusov menej.  Čo sa týka počtu inzerovaných elektromobilov – na predaj bolo v novembri takmer 300 elektrických vozidiel s mediánom veku 2,7 roka a nájazdom 33-tisíc kilometrov, čo je o 53 áut viac ako v októbri.

Zaujímavejšie sú však medziročné porovnania, kde sú nárasty oveľa výraznejšie. Svedčí to o tom, že trh s ojazdenými autami sa tento rok „rozbehol“ podstatne vyšším tempom ako vlani. Zatiaľ čo v novembri 2022 sa na slovenskom trhu ponúkalo 53 tisíc áut, tento rok to bolo o 7-tisíc viac. Medián veku sa nezmenil (9,6 roka), prakticky rovnaký zostal aj tachometrový nájazd (vlani 172 000 vs. 167 000 km).

Najzaujímavejším údajom je pokles cien inzerovaných elektromobilov. Zatiaľ čo v predposlednom mesiaci minulého roka bolo na predaj 143 áut do zásuvky s mediánovou cenou 50 990 eur (vek 2,5 roka, nájazd 21 200 km), tento rok v novembri to bolo o 150 áut viac, teda 293 kusov a ich cena poklesla až o 18 900 eur na 32 090 eur. Mierne sa zvýšil medián veku z 2,5 roka na 3,6 roka a výraznejšie sa zvýšil aj počet najazdených kilometrov z 21 200 km na 44 835 km.

Slováci sa elektromobilov stále boja

Jeden z dôvodov, prečo sa Slováci stránia jazdených elektromobilov, je strach z toho, že im doslúži vysokonapäťová batéria. Aj starší spaľovák však môže nového majiteľa po kúpe stáť nemalé peniaze. Už dávnejšie sme sa na túto tému rozprávali so skúseným automechanikom, ktorý nám ozrejmil všetky servisné úkony, na ktoré by mal byť majiteľ staršieho spaľováku s nájazdom 150 000 km pripravený.

Pri cene 1,60 € za liter nafty sa náklady vyšplhajú na 8,80 €/100 km. Leaf dokáže v meste jazdiť so spotrebou do 10 kWh/100 km, takže prevádzkové náklady sa dajú aj pri drahšom verejnom nabíjaní držať pod 3 €/100 km. Pri ročnom nájazde 10 000 km je to rozdiel už vyše 500 €, no k tomu môžeme ešte pripočítať minimálne 100 € za každoročnú výmenu oleja a filtrov v spaľováku.

Pri hybridných modeloch, ktorých celkový inzerovaný počet na slovenskom trhu bol v novembri 451 kusov, nie sú cenové posuny také výrazné. Zlacnenie síce nastalo, ale iba o 990 eur na 25 490 eur. A v tomto prípade mierne poklesol vek a počet najazdených kilometrov (3,9 roku vs. 2,9 roku a 66-tisíc km vs. 45-tisíc km).

Čo sa týka najponúkanejších modelov, ich poradie je trvalo rovnaké. Slovenskí motoristi sú v tomto smere konzervatívni. Na prvom mieste aj v novembri zostala Škoda Octavia (4 396 kusov) s cenovým mediánom 7 500 eur, vekom 9,5 roka a nájazdom 200 000 km, nasleduje VW Passat (2 008 ks, 9 499 eur, 8,9 roka a 210 000 km) a VW Golf (1 947 ks, 6 000 eur, 11,8 roka, 195 000 km). Štvrtá je Škoda Fabia (1 913 ks, 2 700 eur, 14,9 roku, 168 000 km), piata Škoda Superb (1 713 ks, 16 175 eur, 6,7 roka, 180 000 km).

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú