V rámci Európy sme úplne poslední. Počet elektromobilov na Slovensku stúpa pomaly, ľuďom chýba toto
V tomto texte boli použité materiály TASR.
Na slovenských cestách jazdilo ku koncu minulého roka celkovo 15 476 batériových elektromobilov (BEV), čo predstavuje medziročný nárast o 53 %. Napriek tomuto rastu sa Slovensko v oblasti elektromobility nachádza na samom chvoste Európy. Informovala o tom Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA), ktorá zároveň upozornila na pretrvávajúce výzvy v adopcii elektrických vozidiel.
Najvýraznejší rast zaznamenala krajina v prvom a druhom kvartáli, keď bolo od januára do júna registrovaných 2 571 nových elektromobilov, čo predstavuje 28 % nárast oproti rovnakému obdobiu v roku 2023. Druhá polovica roka bola ešte dynamickejšia – pribudlo 2 809 nových registrácií, pričom štvrtý kvartál sa zapísal ako najsilnejší v histórii slovenskej elektromobility. Rekordný bol najmä október, kedy pribudlo 567 nových vozidiel.
Odborník hodnotí situáciu pozitívne
Riaditeľ SEVA Patrik Križanský hodnotí vývoj na trhu ako pozitívny signál rastúceho záujmu o bezemisnú dopravu. Podľa neho sa elektromobilita na Slovensku prestáva vnímať len ako záležitosť technologických nadšencov či firemných flotíl. K rastúcemu trendu prispela širšia ponuka modelov, lepšia dostupnosť nabíjacej infraštruktúry a ekonomické faktory.
„Sledujeme, že počet elektromobilov na cestách sa v priebehu dvoch rokov takmer strojnásobil. Rast už nie je poháňaný len nadšencami technológií či prvotným skúšobným nákupom do firemných flotíl, ale aj rozšírenou ponukou modelov, lepšou dostupnosťou nabíjacej infraštruktúry a ekonomickými argumentmi,“ uviedol Križanský.
Napriek týmto pozitívam Slovensko v porovnaní so susednými krajinami výrazne zaostáva. Podľa údajov Zväzu automobilového priemyslu (ZAP) SR bolo v roku 2024 zaregistrovaných len 2 227 nových elektromobilov, čo predstavovalo podiel iba 2,4 % na celkovom trhu. Táto štatistika radí Slovensko na posledné miesto v rámci Európy. Dôležité je však poznamenať, že v týchto číslach absentujú predaje značky Tesla, ktorá na Slovensku nemá oficiálne zastúpenie.
Absentuje kľúčová podpora
V porovnaní s okolitými krajinami Slovensko zaostáva najmä v podpore zo strany štátu. Kým napríklad Poľsko oznámilo rozsiahle dotácie na nákup, leasing a dlhodobý prenájom elektromobilov v hodnote 380 miliónov eur z plánu obnovy a odolnosti, na Slovensku podobná forma podpory chýba.
Výhľad na rok 2025 však zostáva optimistický. SEVA očakáva, že počet elektromobilov na slovenských cestách prekročí magickú hranicu. Dôležitým faktorom bude dorovnávanie cien elektromobilov so spaľovacími vozidlami, ako aj príchod nových modelov.
„Očakávame, že počet elektromobilov na slovenských cestách presiahne 20.000 už v priebehu roka 2025. Ceny elektromobilov sa viditeľne dorovnávajú so svojimi spaľovacími alternatívami a výrobcovia prinášajú práve v tomto období aj viaceré nové modely v nižšej a strednej kategórii s cenovkami od 20.000, respektíve 30.000 eur. Práve nižšie ceny a väčšia ponuka rôznych modelov bude v roku 2025 motorom vyšších predajov do firemných flotíl či pre individuálnych zákazníkov,“ uzatvoril Križan.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Postavili najväčšiu loď sveta s úžasným pohonom
Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
Nikde na svete sa to ešte nestalo. Dáta z Nórska lámu všetky rekordy v elektromobilite
Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
Výber Citroën auta pre mladú rodinu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Veľká odstávka jednej z najväčších bánk na Slovensku: 8 hodín nezaplatíš kartou, nepôjde ani aplikácia
Lavrov: Slovensko a Maďarsko bránia, aby sa z EÚ stala „vojnová mašinéria“
Hackeri odhalili tajomstvá ruského superzbraňového systému. Dokáže „usmažiť“ elektroniku nepriateľa
Ovocie, ktoré má doma každý Slovák, je výživovým pokladom: Posilňuje mozog, chráni srdce a pomáha pri chudnutí
Majú 100 rokov a stále lietajú cez oceán na Slovensko. Kanadský pár odhalil svoje tajomstvá vitality
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Postavili najväčšiu loď sveta s úžasným pohonom
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
- Nikde na svete sa to ešte nestalo. Dáta z Nórska lámu všetky rekordy v elektromobilite
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
- Dvere Cybertrucku sa neotvorili, študenti zomreli v plameňoch. Tesla čelí žalobe za stovky miliónov
-
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Postavili najväčšiu loď sveta s úžasným pohonom
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
- Nikde na svete sa to ešte nestalo. Dáta z Nórska lámu všetky rekordy v elektromobilite
- Dvere Cybertrucku sa neotvorili, študenti zomreli v plameňoch. Tesla čelí žalobe za stovky miliónov
-
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Postavili najväčšiu loď sveta s úžasným pohonom
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
- Policajti to ignorujú a riziko narastá. Vodičov začalo za volantom ohrozovať niečo horšie ako mobily
- Nikde na svete sa to ešte nestalo. Dáta z Nórska lámu všetky rekordy v elektromobilite
AKTUÁLNE: Nad kritickými objektmi v Česku sa objavili neznáme drony. Armáda je pripravená konať
Ľadové kráľovstvo Zeme mizne pred očami. Vedci majú „riešenie“, je ale k ničomu a nezachráni ho
Fosílne palivá sú zachránené. Mali skončiť, ale teraz sa stalo niečo, čo otriaslo celým svetom
EÚ chce vlastnú umelú inteligenciu. Cieľom je 75 % firiem s AI do roku 2030
To, čo sa stalo v Nemecku, nečakal nikto. Prémiové značky dostali tvrdú lekciu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP