Toyota opäť potvrdzuje, že jej ambície v oblasti elektromobility presahujú bežné hranice. Japonská automobilka oznámila, že už v rokoch 2027 až 2028 plánuje začať montovať do svojich vozidiel prelomové pevné (solid-state) batérie, ktoré majú potenciál zásadne zmeniť celý trh s elektrickými autami. Podľa najnovších informácií by tieto batérie mohli vydržať až 40 rokov, teda štyrikrát dlhšie než dnešné lítium-iónové akumulátory. Na túto skutočnosť upozornil portál Interesting Engineering.

Výkon, ktorý prežije auto

Toyota deklaruje, že jej nové batérie si zachovajú až 90 % pôvodnej kapacity po neuveriteľných štyroch desaťročiach používania. Takáto životnosť znamená nielen obrovský posun v udržateľnosti, ale aj výrazné zníženie uhlíkovej stopy. „Na dosiahnutie rovnakej životnosti, akú poskytne jedna pevná batéria, by bolo potrebné vyrobiť a zlikvidovať štyri bežné,“ uvádza spoločnosť.

Okrem dlhej životnosti prinášajú tieto batérie aj dojazd, ktorý znie ako sen. Malo by ísť o viac než 1 000 kilometrov na jedno nabitie. Sú menšie, ľahšie a v konečnom dôsledku aj lacnejšie na výrobu. V porovnaní s dnešnými batériami s kvapalným elektrolytom používajú pevný elektrolyt, ktorý zvyšuje bezpečnosť, znižuje riziko prehriatia a umožňuje rýchlejšie nabíjanie.

Toyota už v októbri oznámila významný prielom v oblasti vývoja batérií, keď uzavrela partnerstvo so spoločnosťou Sumitomo Metal Mining. Tá má zabezpečiť hromadnú výrobu katódových materiálov pre novú generáciu akumulátorov. Obe spoločnosti spolupracujú od roku 2021 a ich cieľom bolo vyriešiť dlhodobý problém degradácie katódy počas nabíjania a vybíjania. Výsledkom je vysoko odolný materiál, ktorý má zabezpečiť stabilný výkon aj po desiatkach rokov.

Samsung batéria
Samsung SDI

Luxus ako prvý, masový trh neskôr

Ako informuje Car Expert, Toyota plánuje prvé batérie nasadiť do prémiových modelov, pravdepodobne v značke Lexus alebo v luxusnom sedane Toyota Century. Až po odladení výrobných procesov sa očakáva ich prienik do bežných vozidiel, napríklad do nasledujúcej generácie Toyoty Corolla.

Zástupcovia automobilky zároveň upozorňujú, že spočiatku bude výroba drahá. Cena batérií bude závisieť od kapacít, dostupnosti materiálov a výrobných technológií. Postupne by však mala klesať, čím sa otvoria dvere pre masové nasadenie. Toyota zároveň zdôrazňuje, že vďaka mimoriadnej životnosti sa tieto batérie môžu použiť opakovane. Čiže teoreticky aj v dvoch či troch rôznych autách počas svojho „životného cyklu“.

Strategický krok pre Japonsko aj svet

Masová výroba nových katódových materiálov má podľa plánov začať už vo fiškálnom roku 2028. Toyota bude prvým odberateľom, no technológia sa postupne rozšíri aj medzi ďalších výrobcov. Zároveň je tento krok súčasťou širšej japonskej stratégie. Krajina chce posilniť svoju nezávislosť od dodávok z Číny a Južnej Kórey a vybudovať domáci reťazec pre výrobu batérií novej generácie.

Na tento cieľ už viaceré japonské firmy, vrátane Toyoty, investujú približne 1 bilión jenov (asi 7 miliárd dolárov) do výstavby a rozšírenia výrobných kapacít. Projekt podporuje aj japonská vláda prostredníctvom certifikácie METI, ktorá má zabezpečiť domácu produkciu pevných batérií.

Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP