Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Vlajkový elektromobil od Mercedesu je konečne tu aj v praktickejšej verzii SUV. Nieže by sedan EQS nebol dostatočne priestranný, no vyššia karoséria predsa len pridáva na komforte a praktickosti z hľadiska úložného priestoru. Navyše, trend veľkých SUV u Slovákov je nesporný, a tak takýto Mercedes má okamžitý úspech ihneď zaručený.

Muskulatúrnejšie tvary si ale vyberajú svoju daň na spotrebe. EQS SUV je ale aj napriek tomu elektromobil, ktorého dojazd na jedno nabitie patrí k jedným z najlepších na trhu.

Mercedes

Aj keď by sa teda na prvý pohľad mohlo zdať, že ide prakticky o rovnaké autá, nie je to tak. EQS SUV prináša niekoľko nových funkcií, no predovšetkým je to „pocit a dojem“ z celého auta, ktorý sa absolútne líši nižšieho vlajkového sedanu na batérie. Je postavený na rovnakej platforme ako EQS sedan, má rovnakú batériu, nabíjanie a takisto všetky ďalšie „vychytávky“ známe už z majestátnej limuzíny.

Nižší, no stále viac než dostatočný dojazd

Batéria má teda aj v tomto prípade využiteľnú kapacitu 108,4 kWh. V príde EQS SUV vystačí maximálne na 660 km dojazdu podľa cyklu WLTP. Tento údaj platí pre motorizáciu 450+, ktorá ponúka najvyšší dojazd a využíva náhon len jednej nápravy. Ak ho porovnáme so sedanom, je o viac ako 100 km nižší, čo je presne tá daň za väčšie, ťažšie, a o 20 cm vyššie auto.

Predávané verzie na Slovensku

  • EQS 450+ s výkonom 265 kW, len zadný náhon a WLTP dojazd 640 km
  • EQS 450 4MATIC s výkonom 265 kW, náhon na všetky štyri kolesá a WLTP dojazd 602 km
  • EQS 500 4MATIC s výkonom až 330 kW, náhon na všetky kolesá a WLTP dojazd 602 km
  • Kráľovská verzia EQS 580 4MATIC s výkonom 400 kW, náhonom na všetky kolesá a WLTP dojazd 594 km

Počas prvých jázd na trase dlhej zhruba 300 km, kde boli zahrnuté diaľnice, okresky aj mesto, podarilo dosiahnuť priemernú spotrebu tesne pod 29 kWh/100 km. Autá sa pritom nijak nešetrili, rozhodne sa nejazdilo „na spotrebu“. Čisto diaľničná spotreba bola na úrovni 30 kWh/100 km v podmienkach s teploto tesne nad nulou. Vodič sa tak v zásade môže bez problémov spoľahnúť na dojazd cez 300 km v každom prípade, či je zima, leto, či ide 130 alebo 150 km/h.

Mercedes

V kombinovaných podmienkach sa môže dojazd pohybovať na úrovni 400-450 km, čo je na takmer trojtonový kolos solídna hodnota. V kombinácii s extrémne rýchlym, až 200 kW nabíjaním, nie je cestovanie na dlhé trasy problém. Z 10 % na 80 % sa nabilo za 31 minút.

V tomto smere automobilka do auta pridala jednu veľmi praktickú funkciu. EQS SUV disponuje predohrevom batérie, avšak po jeho zapnutí sa na displeji zobrazí informácia o maximálnom dostupnom výkone nabíjania v danom čase. Majiteľ má teda dokonalý prehľad, akým výkonom sa začne jeho elektromobil nabíjať v momente, keď dorazí na nabíjačku. Mercedes sa ale navyše chváli úplne novými motormi, ktoré dosahujú účinnosť 97 % (doterajšie mali 92 – 93 %).

Dizajn maskuje rozmery auta

EQS SUV pôsobí vďaka svojmu dizajnu pomerne kompaktne, no až po usadnutí za volant si vodič uvedomí jeho masívne rozmery. S dĺžkou 5 125 cm a šírkou 1 959 cm je manévrovanie v úzkych mestských uličkách adrenalínový zážitok. EQS SUV je však pomerne obratné vďaka natáčacej zadnej náprave už v základe. Zadné kolesá sa dokážu vychýliť o 4,5 stupňa a za príplatok dokonca až o 10 stupňov.

Mercedes

Veľkostne je EQS SUV postavené medzi spaľovacie modely GLE a GLS, avšak rázvor je dlhší ako v prípade najväčšieho GLS. Výsledkom toho je gigantický vnútorný priestor aj v druhom rade sedadiel. Za príplatok je možné EQS SUV vybaviť aj plnohodnotným tretím radom sedadiel.

Luxusný interiér a prémiové materiály sú samozrejmosť

Mercedes EQS SUV je plnohodnotná elektrická vlajková loď, čomu prislúchajú aj použité materiály a všetky detaily, na ktorých si dáva trojcípa hviezda tak záležať. Aj v tomto prípade majú zákazníci na výber z dvoch koncepcií interiéru. Striedmejšie riešenie so samostatným displejom pred vodičom a vertikálnym displejom infotainmentu v stredovej konzole dopĺňa konfigurácia s obrazovkou Hyperscreen.

Mercedes

Hardvér, ktorý systém poháňa, je však v oboch prípadoch rovnaký. Hyperobrazovku MBUX tvorí trojica displejov, ktoré utvárajú celistvý zakrivený panel so šírkou 141 cm, pričom jeho celková plocha je situovaná na takmer 2 500 cm2.

Displej pre pasažiera, ako aj stredový displej, sú založené na technológii OLED a aby bol celý systém maximálne plynulý, beží na hardvéri, ktorého základom je 8-jadrový procesor a až 24 GB operačnej pamäte RAM. Ak sa na mieste pasažiera nenachádza žiadna osoba, displej sa jednoducho zmení na digitálnu dekoratívnu časť.

Celý efekt dotvára špičkové náladové osvetlenie. Pás pozdĺž prístrojovej dosky je tvorený 190 LED svetlami, nechýba podsvietenie výduchov klimatizácie či dokonca podsvietenie predných sedadiel. LED svetlá dokážu vytvárať rôzne svetelné efekty. Napríklad pri zmene teploty prejde červený, respektíve modrý pásik pozdĺž celým kokpitom auta.

Najlepšia navigácia pre elektromobily na trhu

Elektromobily značky Mercedes disponujú navigáciou s takzvanou „elektrickou inteligenciou“ a o jej špičkových vlastnostiach sme sa znova presvedčili aj pri teste EQS SUV. Po zadaní cieľovej destinácie systém sám vypočíta, kde a na koľko minút musíš zastaviť na nabíjačke, aby si do cieľa bezpečne došiel.

Navigovanie, časy potrebné na nabíjanie a odhadovaný čas príchodu do cieľa fungujú takmer na minútu presne, s EQS sa tak už skutočne nemusíš starať o nejaké plánovanie trasy dopredu. Jednoducho zadáš cieľ a ideš.

Cena elektromobilu Mercedes EQS SUV začína na sume 121 674 €. To je len o niečo vyše 400 € viac, než je cena sedanu EQS. Praktické vlastnosti karosérie typu SUV by ale pre nás boli jednoznačnou voľbou.

Prvé jazdy na elektrickom Mercedes EQS SUV

Vzhľadom na identickú cenu oboch typov karosérií vlakového elektromobilu od Mercedesu je teda len na používateľovi, či uprednostní vyšší dojazd o približne 100 km, alebo radšej siahne po priestrannejšom a vyššom aute, ktoré sa nezľakne ani jemného terénu.

O úspechu tohto elektrického SUV hovorí aj fakt, že Mercedes má na Slovensku už 40 objednávok, a to sa auto k zákazníkom dostane až o niekoľko mesiaocov.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú