Tento pohon áut vôbec nie je taký čistý, ako si mysleli. V novej štúdii ho elektromobily rozdupali
Vodíkové autá sú často prezentované ako budúcnosť dopravy. Ide totiž o palivo, ktoré produkuje len vodnú paru, čo znie ako ideálne ekologické riešenie. Napriek tomu ich environmentálny prínos zaostáva za očakávaniami. Podľa analýzy Medzinárodnej rady pre čistú dopravu (ICCT) vodíkové vozidlá zatiaľ nedosahujú úroveň ekológie batériových elektromobilov.
Kľúčovým problémom je spôsob výroby vodíka, ktorý výrazne ovplyvňuje ich uhlíkovú stopu. Ako je možné, že technológia s takým potenciálom zaostáva, a aké sú jej vyhliadky do budúcnosti? Tejto téme sa venovala najnovšia štúdia, ktorú si nechala vypracovať nezisková organizácia Medzinárodna rada pre čistú dopravu.
Porovnanie s elektromobilmi a hybridmi
Štúdia porovnala emisie rôznych typov pohonov počas ich 20-ročného životného cyklu, zahrňujúceho výrobu, prevádzku, opravy a likvidáciu vozidiel. Vodíkové autá predané v roku 2025 v Európskej únii vyprodukujú priemerne 175 gramov CO₂ na kilometer. To je o 26 percent menej ako klasické spaľovacie vozidlá s benzínovým alebo dieselovým motorom.
Pre porovnanie, batériové elektromobily dosahujú iba 63 gramov CO₂ na kilometer, čo znamená o 73 percent nižšie emisie než spaľovacie autá. Prekvapujúco tak vodíkové autá produkujú emisie porovnateľné so súčasnými hybridmi či plug-in hybridmi, hoci ich elektrické motory počas jazdy neuvoľňujú žiadne škodliviny, iba vodnú paru.

Za všetkým je výroba
Tento rozdiel vyplýva z výrobného procesu vodíka. Až 90 percent globálne vyrábaného vodíka v roku 2023 (v USA dokonca 95 percent) pochádzalo z parnej reformácie zemného plynu. Tento proces, hoci efektívny na získavanie vodíka, produkuje značné množstvo CO₂, čím neguje ekologické výhody vodíkových áut. Naopak, elektromobily v EÚ profitujú z energetického mixu, kde dominujú jadrové, vodné, veterné a solárne zdroje.
Napríklad v štáte New York, kde väčšina elektriny pochádza z jadrových a vodných elektrární, elektromobily dosahujú emisie ekvivalentné spaľovaciemu autu s výkonom 150 kilometrov na liter paliva. V Texase, kde prevláda elektrina z uhlia a zemného plynu, je to ekvivalent 35 kilometrov na liter. Štúdia organizácie Union of Concerned Scientists potvrdila, že v 97 percentách oblastí USA je prevádzka elektromobilu čistejšia než jazda na najúspornejšom spaľovacom aute s výkonom 24 kilometrov na liter.

Zelený vodík ako nádej
Riešením by mohol byť zelený vodík, vyrábaný elektrolýzou vody s využitím obnoviteľných zdrojov energie. Takýto vodík by znížil emisie vodíkových áut na 50 gramov CO₂ na kilometer, čím by prekonali aj elektromobily poháňané čistou energiou. Problémom však je, že zelený vodík tvorí menej ako 0,4 percenta celkovej produkcie vodíka.
Jeho výroba je energeticky náročná a drahá, čo bráni jeho masovému rozšíreniu. Navyše, infraštruktúra na tankovanie vodíka je takmer neexistujúca. V USA sú vodíkové čerpacie stanice sústredené výlučne v Kalifornii, kde ich je len niekoľko desiatok. V porovnaní s tým nabíjacie stanice pre elektromobily pribúdajú rýchlym tempom po celej EÚ aj USA.
Napriek tomu vodíkové autá majú svoje výhody. Rýchle tankovanie, ktoré trvá len pár minút, ich robí atraktívnymi pre diaľkovú dopravu, ako sú nákladné autá alebo autobusy. Výrobcovia ako Honda, Hyundai, Toyota a BMW pokračujú vo vývoji vodíkových technológií, veriac, že prechod na zelený vodík je otázkou času. Napríklad Toyota plánuje rozšíriť svoje vodíkové modely Mirai a Hyundai investuje do vývoja vodíkových nákladných vozidiel. BMW zase spolupracuje na vývoji palivových článkov s cieľom znížiť náklady a emisie.
Vodíkové autá však nie sú úplne bez perspektívy. Ak sa podarí rozšíriť produkciu zeleného vodíka a vybudovať sieť čerpacích staníc, mohli by sa stať konkurencieschopnou alternatívou, najmä pre tých, ktorí potrebujú rýchle tankovanie a dlhší dojazd. Kľúčom k úspechu bude investícia do obnoviteľných zdrojov a technologických inovácií.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Elon Musk zakončil premenu na zloducha, poslanie Tesly sa drasticky mení

Slávna talianska značka je v hlbokej kríze. Ľudia prestali kupovať jej autá, Stellantis je zúfalý

Sen o elektromobiloch sa rozpadáva. Vodiči sa vo veľkom vracajú k spaľovákom, toto je dôvod

Európska únia opäť zaťala do živého. Chystá návrh, ktorý prinúti časť ľudí kupovať len elektromobily

Najskôr ich nechápali, dnes ich obdivujú. Toto je TOP 8 áut, ktoré šokovali celý svet
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Slovensko čaká plošné sneženie, aké nevidelo 10 rokov, varujú meteorológovia. Tieto oblasti môže pokryť až 30 cm snehu
PREMIUMSlovenka Petra si na bagri zarobí aj 3 000 eur. Už len dnes PREMIUM obsah 5 portálov len za 26 eur na celý rok

Zomrela „božská“ Bardotová: Legenda strieborného plátna nenávidela byť idolom, jej život bol plný lesku a temnoty

Budú predčasné voľby? Michelko z SNS prehovoril o osude koalície a poslal Huliakovi tvrdý odkaz

38-ročná zdravotná sestra vymenila onkológiu za podnikanie: Jej „nudný“ biznis generuje tržby 475-tisíc ročne
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Sen o elektromobiloch sa rozpadáva. Vodiči sa vo veľkom vracajú k spaľovákom, toto je dôvod
- Elon Musk zakončil premenu na zloducha, poslanie Tesly sa drasticky mení
- Pošlú ich rovno do šrotu? Kontroverzná regulácia EÚ o autách sa blíži, vyvoláva veľké obavy
- Slávna talianska značka je v hlbokej kríze. Ľudia prestali kupovať jej autá, Stellantis je zúfalý
- Európska únia opäť zaťala do živého. Chystá návrh, ktorý prinúti časť ľudí kupovať len elektromobily
-
- Sen o elektromobiloch sa rozpadáva. Vodiči sa vo veľkom vracajú k spaľovákom, toto je dôvod
- Európska únia opäť zaťala do živého. Chystá návrh, ktorý prinúti časť ľudí kupovať len elektromobily
- Elon Musk zakončil premenu na zloducha, poslanie Tesly sa drasticky mení
- Pošlú ich rovno do šrotu? Kontroverzná regulácia EÚ o autách sa blíži, vyvoláva veľké obavy
- Najskôr ich nechápali, dnes ich obdivujú. Toto je TOP 8 áut, ktoré šokovali celý svet
-
- Európska únia opäť zaťala do živého. Chystá návrh, ktorý prinúti časť ľudí kupovať len elektromobily
- Sen o elektromobiloch sa rozpadáva. Vodiči sa vo veľkom vracajú k spaľovákom, toto je dôvod
- Spoľahli sa na Teslu, dočkali sa bankrotu. Holandská firma uverila Muskovi
- Pošlú ich rovno do šrotu? Kontroverzná regulácia EÚ o autách sa blíži, vyvoláva veľké obavy
- Najskôr ich nechápali, dnes ich obdivujú. Toto je TOP 8 áut, ktoré šokovali celý svet
Okupácia najväčšej jadrovej elektrárne pokračuje, neďaleko začali opravy
Slovensko väčšinu emisných stropov spĺňa, ostáva však jeden problém
Spôsob, akým bežne platíš, sa už čoskoro navždy zmení. Takto budú vyzerať platby v roku 2026
Slovenská ekonomika sa zásadne mení. Exportný rast už netiahnu autá, ale nádejné odvetvia
Šéf NATO vyslal jasný odkaz o USA. Európa chce viac zbraní, ale v ceste im stojí veľká prekážka
Ukrajina zasiahla dôležitý energetický objekt Rusov. Využila moderné západné technológie
Zahraniční výrobcovia smartfónov v Číne prekvapili. Ich predaj naznačuje nečakaný obrat na trhu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Slovensko čaká plošné sneženie, aké nevidelo 10 rokov, varujú meteorológovia. Tieto oblasti môže pokryť až 30 cm snehu
PREMIUMSlovenka Petra si na bagri zarobí aj 3 000 eur. Už len dnes PREMIUM obsah 5 portálov len za 26 eur na celý rok

Zomrela „božská“ Bardotová: Legenda strieborného plátna nenávidela byť idolom, jej život bol plný lesku a temnoty

Budú predčasné voľby? Michelko z SNS prehovoril o osude koalície a poslal Huliakovi tvrdý odkaz

