Prevádzka lietadiel je veľmi nákladná a s čoraz väčším podielom elektromobilov na automobilov trhu sa vnucuje otázka, či je možné vytvoriť aj elektrické lietadlo, ktorého prevádzkové náklady by tvorili len zlomok pôvodnej ceny.

Sleduj Fontech aj na sociálnych sieťach!

FacebookInstagramYouTube

Ako informuje švajčiarsky startup H55 na svojich stránkach, ich elektrické lietadlo má za sebou prvý úspešný let. Poháňané je systémom H55, za ktorého výrobou stojí česká spoločnosť BRM Aero. Ide o dvojmiestne lietadlo, ktoré je ako stvorené pre výcvikové strediská a spoločnosti, ktoré prevádzkujú vyhliadkové lety. Pre spoločnosť ide zároveň o odrazový mostík k tomu, aby v budúcnosti predstavila podobné lietajúce taxíky na elektrinu.

Cena je neporovnateľne nižšia

Spoločnosť zároveň zameriava na vývoj certifikovaného pohonu a to od zdroja energie, až po riadiace systémy (dôležitý krok k tomu, aby bolo lietadlo schválené jednotlivými krajinami a úradmi). O lietadlo prejavili už teraz záujem letecké školy, letecké úrady či rôzne spoločnosti, ktoré prevádzkujú podobne malé lietadlá. Lietadlo Bristell Energetic ponúka riešenie, ktoré je tiché, efektívne, bezpečné a hlavne lacné. CEO spoločnosti André Borschberg vidí v lietadle významný míľnik, ktorý by zlepšil dopravu vo veľkých mestách. Trh si takéto riešenie žiada už dlhšiu dobu a spoločnosť H55 je podľa jeho slov schopná tento dopyt pokryť.

H55/Florian Bloesch: Takto vyzerá kokpit elektrického lietadla Bristell Energic

Záujem je predovšetkým z Číny a Indie, čo sú dve najľudnatejšie krajiny na svete. Doprava v týchto mestách je veľmi zlá a súčasné riešenia sú bohužiaľ nepostačujúce. Niet však pochýb o tom, že by sa podobné lietadlá uchytili aj v iných mestách. Plánom spoločnosti je tiež predstaviť VTOL, čo je lietadlo schopné vertikálne vzletu a pristávania. Práve takéto stroje by boli značným prínosom pre odbremenenie cestnej dopravy.

Bristell Energetic
H55/Anna Pizzolante: Prvý testovací let už má spoločnosť H55 úspešne za sebou

Bristell dokáže na jedno nabitie preletieť až 90 minút, pričom čistý letový čas je zhruba na úrovni 45 – 60 minút, čo je dostatočný čas pre tréningový let pri leteckom výcviku. PoháňanéS je dvoma 50 kWh batériami a ako informoval český portál Czechcrunch, hodina letu tohto lietadla spotrebuje približne 160 CZK, čo je približne 6,26 €. Naopak, podobné lietadlo so spaľovacím motorom za rovnaký čas spotrebuje palivo za 900 korún (35 €).