Elekromobilita náš zničí. Ak Slovensko neprerobí svoj automobilový priemysel, príde katastrofa
V článku boli použité materiály TASR.
Slovenský automobilový priemysel sa v nasledujúcich rokoch bude musieť prispôsobiť novým výzvam. Vyplýva to zo záverov štúdie, na ktorej pracovali organizácia Globsec, Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA) a Cambridge Econometrics.
Nová správa Globsec Policy Institute „Slovenský automobilový priemysel 2.0: Teraz je čas pripraviť sa pre éru e-mobility“ analyzuje kľúčové výzvy na trhu elektromobility z pohľadu vplyvu na budúci vývoj slovenskej ekonomiky. Správa prezentuje výsledky výskumu o dopadoch prechodu od spaľovacích motorov na elektrické vozidlá na HDP a vyhliadky zamestnanosti Slovenska.
Podľa analýzy neschopnosť prispôsobiť sa novým okolnostiam pri prechode na e-mobilitu môže v najhoršom prípade viesť k posunu národného HDP do roku 2040 a neskôr na úroveň o 10 % nižšiu ako v prípade najlepšieho scenára. Celková zamestnanosť by mohla klesnúť o 4,5 % v porovnaní s úrovňou v roku 2020, čo v realite predstavuje stratu približne 85 000 pracovných miest.
„Jednou z najväčších výziev pre automobilový priemysel na Slovensku v nasledujúcich rokoch bude transformácia jeho ekonomického ukotvenia tak, aby spĺňal globálne požiadavky na mobilitu budúcnosti,“ uviedol podpredseda Globsecu Vazil Hudák.
Slovensko podľa štúdie momentálne nemá kapacitu na 100 % pokrytie dopytu po elektromobiloch. Zmeniť by to mohla zahraničná investícia, ktorá by v SR otvorila „giga fabriku“ na výrobu batérií. V opačnom prípade bude Slovensko odkázané na dovoz batérií zo zahraničia so všetkými rizikami, ktoré z toho vyplývajú.
Spomedzi krajín V4 je Slovensko podľa analýzy najmenej diverzifikovaná krajina z hľadiska svojho výrobného portfólia v automobilovom sektore. Kým iné krajiny ako Poľsko či Česko vyrábajú nielen osobné autá, ale aj autobusy či úžitkové vozidlá, SR disponuje továrňami, ktoré vyrábajú len osobné vozidlá a iba jeden závod sa zameriava na výrobu motorov.
„Európa sa rozhodla pre zásadnú zmenu v prístupe k vývoju automobilového sektora. Trh dnes prechádza zo spaľovacích motorov na elektromobilitu. Je Slovensko naozaj pripravené na túto zmenu a chápeme vôbec, ako sa celý priemysel v dôsledku toho zmení za približne osem rokov?“ upozornil prezident Zväzu automobilového priemyslu (ZAP) SR Alexander Matušek.
Súčasná dekáda podľa štúdie formuje automobilový sektor a medzinárodné spoločenstvo v širšom zmysle dvoma bezprecedentnými šokmi. Prvým je pandémia COVID-19, ktorá postavila toto odvetvie pred adaptačné výzvy spojené s narušením medzinárodných dodávateľských reťazcov, s následnými obchodnými a výrobnými tlakmi.
Druhým je vojna na Ukrajine, ktorá túto nepriaznivú situáciu ešte zhoršila. V jej dôsledku sa prehĺbil nedostatok čipov, ktorý už v roku 2021 znížil produkciu automobilového priemyslu o 8 miliónov vozidiel na celom svete. Podľa predbežných odhadov sa očakáva, že vojenský konflikt na Ukrajine spôsobí pokles celosvetovej výroby vozidiel v tomto roku o 1,5 milióna, čo je o 2 % menej ako plánovaných 84 miliónov vozidiel.
„Z tohto pohľadu je veľmi dôležité, aby sme oveľa intenzívnejšie podporili vznik domácich inovácií v automobilovom priemysle. Mali by sme rôznymi nástrojmi motivovať priemysel k vývoju technológií, či pomôcť univerzitám a startupom s inováciami a ich umiestňovaním na trh,“ dodal riaditeľ SEVA Patrik Križanský.
Ak zlyhá automobilový priemysel, ako krajina máme problém
Ako uvádza portál Euractiv, Automobilový sektor tvorí až 13 % slovenského HDP, takže ako krajina sme od výroby automobilov doslova závislí. Z celkovej priemyselnej výroby Slovenska tvorí automobilový priemysel až 54 % a z hľadiska exportu je to 33 %.
Automobilový sektor u nás zamestnáva takmer 300 000 ľudí, pričom okrem štyroch veľkých automobiliek ako VW, Stellantis, Kia a Jaguar Land Rover pôsobí na Slovensku viac ako 350 dodávateľov komponentov na výrobu áut.
Dobrou správou však je, že aktuálne sme tretím najväčším výrobcom elektromobilov v Európe s ročnou výrobou 75-tisíc kusov elektrických áut, no podľa štúdie to nestačí.
Slovensko nedostatočne investuje do projektov na výrobu batérií, ktoré sú pre elektromobily kľúčovým komponentom.
Pre slovenskú ekonomiku by bolo pochopiteľne najlepšie, ak by sa aj batérie pre elektromobily vyrábali u nás.
V tomto smere ale za ostatnými krajinami V4 zaostávame, pričom najlepšie na tom sú Poliaci. Nádejou pre slovenskú výrobu batérií je spoločnosť InoBat, ktorá už stavia fabriku vo Voderadoch a ďalšiu plánuje vybudovať na východe krajiny.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Batéria sa sama zahreje na 1 000 °C. Vedci elegantne vyriešili obrovský problém elektromobilov
Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
Európske automobilky sú pod tlakom. Ak chcú 5 hviezdičiek, musia v autách nahradiť nenávidenú vec
Technológia z futuristických filmov je tu. Hypershell dá tvojim nohám výkon 1 000 W
Umelá inteligencia, vodík a dizajn. Yamaha ukázala, ako bude vyzerať jazda o 5 rokov
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Sieť drogérií dm sťahuje z predaja nebezpečný výrobok. Môže spôsobiť hnačky a vracanie
„Z tatranského tigra sme sa stali zmäteným mačiatkom,“ varuje expert. Slováci sedia na historickom objeme peňazí
Renomovaný kardiológ odhalil 7 obľúbených potravín, ktoré ťa pomaly zabíjajú. Nejedol by ich, ani keby mu zaplatili
Veľká zrážka rýchlikov si vyžiadala 100 zranených. Šutaj Eštok prehovoril o príčine
Hororový večer v Bratislave: Plamene zachvátili bytovku, požiar si podľa starostu vyžiadal jednu obeť
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Nikde na svete sa to ešte nestalo. Dáta z Nórska lámu všetky rekordy v elektromobilite
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
- Elektromobily dostanú najpraktickejšiu funkciu. Giganti sa spojili, aby definitívne zrušili spaľováky
- Technológia z futuristických filmov je tu. Hypershell dá tvojim nohám výkon 1 000 W
-
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
- Elektromobily dostanú najpraktickejšiu funkciu. Giganti sa spojili, aby definitívne zrušili spaľováky
- Nikde na svete sa to ešte nestalo. Dáta z Nórska lámu všetky rekordy v elektromobilite
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
- Obľúbená automobilka sa vysmiala trendom. Jej nový elektromobil je ultralacný a váži len 800 kg
-
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Postavili najväčšiu loď sveta s úžasným pohonom
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
- Nikde na svete sa to ešte nestalo. Dáta z Nórska lámu všetky rekordy v elektromobilite
- Policajti to ignorujú a riziko narastá. Vodičov začalo za volantom ohrozovať niečo horšie ako mobily
Nemecké tajné služby bijú na poplach: Rusko sa nebojí otvoreného vojenského konfliktu s NATO
Z Nemecka hlásia bizár: Zlodeji plienia na nabíjacích staniciach pre elektromobily, kradnú toto
Ľudstvo prekročilo prvú červenú čiaru. Zmeny na planéte sa dejú tragicky rýchlo, blíži sa kolaps
Ľudia žijú dlhšie ako kedykoľvek predtým. Nová štúdia však odhalila krutý nedostatok
Vláda našla peniaze na energopomoc. Fico už má jasný plán, Brusel vraj neprotestuje
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP