Elon Musk prostredníctvom svojho Twitter účtu ohlásil, že jeho kozmická spoločnosť SpaceX spúšťa program na odoberanie CO2 z atmosféry a jeho následnú premenu na raketové palivo. Zároveň podotýka, že táto technológia je dôležitá pre kolonizáciu Marsu, ktorého atmosféra sa skladá práve z oxidu uhličitého.

Musk tiež pozýva ľudí, ktorý majú záujem o prácu na takomto projekte, aby sa prihlásili, píše Insider. SpaceX tak môže drasticky znížiť uhlíkovú stopu svojich rakiet novej generácie Starship, ktoré môžu v najbližších rokoch spáliť milióny ton metánu.

Recyklácia oxidu uhličitého

Nejde pochopiteľne o úplne a trvalé odstránenie CO2 z atmosféry, keďže ho následne rakety v podobe metánu opäť spália a vypustia naspäť do atmosféry. Je to však skvelý krok vpred, keďže miesto pridávania nových skleníkových plynov takáto raketa len vypustí naspäť to, čo už v atmosfére bolo.

SpaceX

Tento projekt sa tak pripája aj k súťaži, do ktorej Musk nedávno vložil 100 miliónov amerických dolárov a ktorej cieľom je podporiť tímy a firmy z celého sveta, aby vytvorili vlastné metódy na efektívne odoberanie CO2 z atmosféry a zároveň jeho dlhodobé uskladnenie.

Rakety síce produkujú mizivý zlomok svetových emisií a aj keby lietali 1 000-násobne častejšie, nijak vážne by v porovnaní s inými odvetviami priemyslu atmosféru neznečisťovali, vysvetľuje Everyday Astronaut.

Raketa Falcon 9, ktorá spaľuje vo svojich raketových motoroch Merlin 1D RP-1, čo je v zásade rafinované letecké palivo s vyššou čistotou. Zdroj: SpaceX/Flickr

Potrebujú ho skutočne veľa

Raketa Starship sa skladá z dvoch stupňov, pričom prvý stupeň s názvom Super Heavy dosahuje výšku 70 m a priemer 9 m, poháňať ho má vo finálnej verzii 33 raketových motorov Raptor (nová verzia dostane iné meno) a pojme približne 800 ton kvapalného metánu, ktorý je spaľovaný s kvapalným kyslíkom (toho pojme až 2 800 ton).

Druhý stupeň, ktorý zdieľa meno s celým systémom (Starship), dosahuje ďalších 50 m s rovnakým priemerom, má však obrovský nákladný priestor a pojme len približne 1 200 ton paliva, vrátane činidla. Celý stroj tak potrebuje na plnohodnotný štart cez 1 000 ton metánu a to ešte vždy bez dodatočných štartov, ktoré sú potrebné pre doplnenie paliva na orbite pre misie s veľkým nákladom, ktorý má namierené mimo nízku obežnú dráhu Zeme.

Venture City / Youtube screenshot

Takýchto systémov sa v poslednej dobe objavuje stále viac, ako napríklad aj nástroj tímu inžinierov z Zürichu, ktorý dokáže premieňať vzduch na letecké palivo. Nie je zatiaľ jasné, aký systém samotný SpaceX využije a podľa všetkého sa úplne nerozhodla ani samotná firma, čoho dôkazom je aj fakt, že hľadá zamestnancov pre tento nový program.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú