Vedci šokovali svet. Dramaticky zlepšili životnosť batérií elektromobilov pomocou dreva
Zdá sa, že ďalší veľký krok pri vývoji batérií pre elektromobily môže pochádzať z drevín. Vedci z Tokijskej univerzity predstavili extrémne tenký film z drevnej celulózy, ktorý má za úlohu zabrániť rastu dendritov – ostrých kovových štruktúr v batériách spôsobujúcich skraty a zníženie životnosti batérie. Tento materiál nielenže obmedzuje degradáciu, ale podľa publikovanej štúdie v ACS Applied Nano Materials dokáže predĺžiť cyklickú životnosť batérií až o 70 %. Na tému upozornil portál Interesting Engineering.
Stabilita rozhrania a menšia degradácia
Film má hrúbku okolo 10 mikrometrov – teda menej ako štvrtina hrúbky ľudského vlasu. Vytvára bariéru medzi lítiom a elektrolytom, ktorá stabilizuje povrch elektrody a zabraňuje nekontrolovanému rastu dendritov. Experimenty ukázali výrazne zníženú degradáciu, čo vedie k dlhšiemu životnému cyklu batérií. Vedci pod vedením profesora Hirošiho Senoo teda získali výsledky, ktoré by mohli znamenať technologický prelom v oblasti EV batérií.
Ďalší javorový príbeh? Michigan skúša lignín
Podobný koncept skúmali aj výskumníci z Michigan State University. Použili lignín – prírodný polymér z dreva – na výrobu separačnej vrstvy vo vnútri lítiových batérií. Tá vydržala extrémne teploty až do 300 °C a zároveň predĺžila životnosť batérií o 60 %, pričom výrazne znížila riziko skratu alebo požiaru. Lignínový film sa navyše vyrába suchou technológiou bez toxických rozpúšťadiel, čo výrazne zvyšuje jeho environmentálnu udržateľnosť.
Od laboratória k realite?
Obe technológie – drevená celulóza aj lignín – sa zatiaľ nachádzajú v pilotnej fáze. Japonskí vedci rokujú s priemyselnými partnermi, aby preniesli výrobu do veľkovýroby. Podobne i tím z MSU plánuje škálovateľnú výrobnú linku. Ak sa to podarí, výhľad je jasný: dlhšia životnosť batérie znamená menej výmen, nižšie náklady a ekologickejšia výroba.
Prírodné materiály ako celulóza alebo lignín teda predstavujú perspektívnu cestu k rozvoju technológií bez toxických plastov a degradácie. Ich mechanická robustnosť, ekologická výroba a nízke ceny môžu byť kľúčom k budúcnosti batérií.
Batérie do elektromobilov podľa prieskumu portálu Geotab bežne každoročne strácajú asi 1,8 % svojej pôvodnej kapacity – pri bežnom tempom degradácie tak po desiatich rokoch zostane približne 82 % kapacity. Ak by drevený film spomalil degradáciu o polovicu, batérie by si zachovali okolo 90 % pôvodnej kapacity aj po jednej dekáde, čo by znamenalo výrazne menej výmen, vyššiu spoľahlivosť a lacnejší servis pre majiteľov EV. Prírodný materiál ako celulóza je pritom ľahký, bezpečný a ekologický – a ak zafunguje, môže to znamenať reálny posun v technológii batérií.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Moč sa mení na energiu. Vedci vylepšili solárne panely o 60 % spôsobom, aký by ti nikdy nenapadol
Mestá už majú elektrinu zadarmo. Spoločnosť vyvinula dlažbu, ktorá mení každý krok na energiu
Stojí 4 200 eur a má všetko potrebné. Číňania postavili elektromobil, ktorý pôjde na dračku
TRAILER: Brutálny psychický teror a žiadne strelné zbrane. Legendárna hororová séria sa vracia v novom pokračovaní
Zničili by všetko v okruhu 8000 m². Zbrane veľmocí majú temné stránky, ktoré naháňajú hrôzu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
MIMORIADNE: Medveď napadol cyklistu. Muž utrpel viaceré zranenia
Voda má 27 °C a chodby merajú 6 kilometrov: Kúsok od Slovenska sa nachádza „podzemné more“
Bežný kožný vírus sa ukázal byť priamym spúšťačom rakoviny. Vedci však prišli s prelomovou liečbou
Ako dobre sa vyznáš vo svete filmu? Len skutočný fanúšik dá 10/10
Štát zoberie „neochotným“ Slovákom príspevok už o pár dní. Ak nechceš pracovať, zaradíš sa medzi nich
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Stojí 4 200 eur a má všetko potrebné. Číňania postavili elektromobil, ktorý pôjde na dračku
- Vodič prekročil rýchlosť o 27 km/h a dostal pokutu 96 000 eur. Narazil na prísne pravidlo
- Môžeš prísť o auto aj o vodičák na 2 roky. Polícia dostala prístroj, ktorým kontroluje Slovákov priamo na ceste
- Za úplnu banalitu zaplatíš 5 000 €. V EÚ zvažujú pokutovú reformu, ktorá môže byť pre Slovákov devastačná
- Má dojazd 2 245 km a neskutočnú spotrebu. Automobilka pôsobiaca aj na Slovensku predstavila zázračný hybrid
-
- Vodič prekročil rýchlosť o 27 km/h a dostal pokutu 96 000 eur. Narazil na prísne pravidlo
- Môžeš prísť o auto aj o vodičák na 2 roky. Polícia dostala prístroj, ktorým kontroluje Slovákov priamo na ceste
- Má dojazd 2 245 km a neskutočnú spotrebu. Automobilka pôsobiaca aj na Slovensku predstavila zázračný hybrid
- Za úplnu banalitu zaplatíš 5 000 €. V EÚ zvažujú pokutovú reformu, ktorá môže byť pre Slovákov devastačná
- Autá produkujú čosi horšie, než len spaliny. Tento problém majú aj elektromobily
-
- Vodič prekročil rýchlosť o 27 km/h a dostal pokutu 96 000 eur. Narazil na prísne pravidlo
- Má dojazd 2 245 km a neskutočnú spotrebu. Automobilka pôsobiaca aj na Slovensku predstavila zázračný hybrid
- Spaľováky pošle do hrobu. Škoda urobí z milovaného auta Slovákov elektromobil, takto bude vyzerať
- Kúpiš si auto, no nie celý výkon. Volkswagen spustil trend, ktorý nahneval tisíce vodičov
- Môžeš prísť o auto aj o vodičák na 2 roky. Polícia dostala prístroj, ktorým kontroluje Slovákov priamo na ceste
Jedinečný objav školáka šokoval vedcov. Pri rieke našiel poklad z doby ľadovej
Slováci si našli nový koníček. Dovážajú rekordný počet áut, majú na to dobrý dôvod
Slovensku môže priniesť až 100 miliónov eur ročne. MIRRI navrhuje zaviesť novú „spravodlivú“ daň
Najväčší dovozca energií sa zmenil na vývozcu a láme rekordy. Mocnosť mení globálny trh s pohonnými hmotami
Pre rýchly vstup do EÚ urobia nemožné. Tento štát chce mať ministerstvo riadené umelou inteligenciou
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP