Svet urobil rozhodujúcu chybu. Odhalili dôvod, prečo sú čínske elektromobily také lacné
Svet elektromobilov zažíva dramatický zlom, ktorý určuje ďalší vývoj automobilového priemyslu. Čína, ktorá roky investovala do vývoja batérií pre elektromobily, dnes neohrozene dominuje tomuto segmentu. Na podrobný rozbor tejto problematiky sa pozrel portál Autoblog.
Čínsky náskok sa začal pred vyše dvoma dekádami
Čína svoj zámer stať sa lídrom v oblasti batérií oznámila už v roku 2001, keď tento cieľ zahrnula do svojho Päťročného plánu. Uvedomila si, že konkurovať USA a Európe v oblasti spaľovacích motorov bude prakticky nemožné, a preto stavila na technológiu, ktorá v tom čase ešte len čakala na svoj rozmach.
Od roku 2009 do roku 2023 čínska vláda investovala do batériového priemyslu a elektromobilov obrovských 230 miliárd dolárov (219 miliárd eur). Podpora zahŕňala lacné pozemky, daňové úľavy a iné stimuly, čo umožnilo rozmach gigantov ako CATL, BYD, CALB či Gotion. Tí dnes ovládajú nielen čínsky, ale aj svetový trh s batériami.

Absolútna kontrola nad dodávateľským reťazcom
Čína nezastavila svoj vplyv iba pri výrobe batérií. Ovládla aj celý dodávateľský reťazec potrebný na ich produkciu. Dominancia je taká, že čínske firmy budú v nasledujúcom desaťročí ťažiť viac ako 90 % afrického lítia. Navyše, čínska produkcia batérií už teraz prevyšuje svetový dopyt o 400 %.
To všetko prispieva k tomu, že čínske elektromobily sú mimoriadne lacné. Vládne dotácie a prebytočné kapacity umožnili nízke ceny, ktoré otvárajú čínskym EV dvere na exportné trhy po celom svete.

Pevné batérie ako nové preteky o dominanciu
Hoci Spojené štáty v pretekoch o lítium-iónové batérie pohoreli, ešte majú šancu v nasledujúcej generácii technológie – pevných batériách. Tie by mohli priniesť revolúciu v elektromobiloch: rýchlejšie nabíjanie, vyššiu energetickú hustotu, väčšiu bezpečnosť a elimináciu závislosti na grafite, ktorý dnes ovláda Čína.
Predstav si elektromobil s dojazdom 1 600 kilometrov, nabitý za päť minút, ľahší a bez rizika požiaru. Takéto vlastnosti by mohli odstrániť väčšinu prekážok pre masové prijatie EV.
Americká spoločnosť QuantumScape už pracuje na pevných batériách a má kontrakt s Volkswagenom. Čas sa však kráti. Kým Samsung plánuje spustiť výrobu už v roku 2027, Toyota a Nissan ju chcú začať o rok neskôr. Honda navyše buduje výrobnú linku na pevné batérie, ktorá by mohla byť pripravená na masovú produkciu do konca dekády.
Ak chcú nielen Spojené štáty zachovať konkurencieschopnosť svojho automobilového priemyslu, krajiny musia urýchliť investície do vývoja pevných batérií. To zahŕňa nielen podporu výskumu a vývoja, ale aj vytvorenie bezpečného prostredia na ich komercializáciu. Len tak môžu americké automobilky čeliť čínskej dominancii a zachovať si svoje postavenie v globálnom trhu elektromobility.
Najdostupenejší elektromobil Hyundai INSTER
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Agresívna expanzia EV pokračuje: Čínska značka spúšťa predaj v Nemecku, chce konkurovať BMW a Audi

Do Európy prišli autá s dojazdom 1 000 km a zaujímavou cenou. Čínska značka rozbehla frontálny útok

Prejde 1 100 km a pod kapotou bude mať 2-litrový štvorvalec. Slávna značka „sa vykašľala" na čisté EV

Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”

Mám si kúpiť elektromobil alebo hybrid? Zistili sme, ktorý typ vozidla je pre Slovákov najvýhodnejší
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Keď Buffett sedí na hotovosti a Zuckerberg stavia bunker, niečo sa deje. Miliardári sa pripravujú na kolaps
PREMIUMFinančná expertka otvorene: Budúci vývoj akcií nevie predpovedať nik, toto sú pravidlá správneho investovania (ROZHOVOR)

„Čierne zlato“ z Černobyľa ohúrilo vedcov. Organizmus, ktorý sa živí žiarením, môže raz chrániť ľudstvo

Vianočná finančná injekcia pre seniorov: Dnes sa začína vyplácať 13. dôchodok, niektorí získajú až 667 eur navyše

Policajný zásah na východe Slovenska: Žena mala dlhé mesiace zneužívať maloletú
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Do Európy prišli autá s dojazdom 1 000 km a zaujímavou cenou. Čínska značka rozbehla frontálny útok
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- Jeho palivo je zadarmo. Známa značka stvorila vozidlo s kurióznym, no geniálnym pohonom
- Mám si kúpiť elektromobil alebo hybrid? Zistili sme, ktorý typ vozidla je pre Slovákov najvýhodnejší
-
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Do Európy prišli autá s dojazdom 1 000 km a zaujímavou cenou. Čínska značka rozbehla frontálny útok
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- Mám si kúpiť elektromobil alebo hybrid? Zistili sme, ktorý typ vozidla je pre Slovákov najvýhodnejší
- Ferrari si patentovalo motor, ktorý popiera zdravý rozum. Poháňa ho vodík a odoláva gravitácii
-
- Je efektívnejší než tepelné čerpadlo a ušetrí ti stovky eur. Na svete je revolučný spôsob, ako ohrievať vodu
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Číňania urobili šialený test. 36-tonovým tankom prešli po batérii elektromobilu, toto sa stalo (VIDEO)
Technologická elita zažije prudký skok. OSN vydala zdrvujúce varovanie o umelej inteligencii
Analytik: Mýtus o „veľkej ruskej ofenzíve“ sa rozpadol. Kľúčový faktor donúti Rusko rokovať o mieri
Slovensko zažíva zlom v mobilných sieťach. 5G pokrytie populácie šokujúco vystrelilo
Temu a Shein to majú spočítané. Ich veľký konkurent chystá v Európe nečakaný zvrat
Obrovská blamáž nemeckej armády. Z kamióna ukradli 20-tisíc kusov munície
Susedná krajina sa stáva vesmírnou veľmocou. Ich satelity už na Zem posielajú prvé dáta
Európa stojí pred najdrahším rozhodnutím desaťročia. Ak nepomôže Ukrajine, stratí 1,8 bilióna dolárov
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Keď Buffett sedí na hotovosti a Zuckerberg stavia bunker, niečo sa deje. Miliardári sa pripravujú na kolaps
PREMIUMFinančná expertka otvorene: Budúci vývoj akcií nevie predpovedať nik, toto sú pravidlá správneho investovania (ROZHOVOR)

„Čierne zlato“ z Černobyľa ohúrilo vedcov. Organizmus, ktorý sa živí žiarením, môže raz chrániť ľudstvo

Vianočná finančná injekcia pre seniorov: Dnes sa začína vyplácať 13. dôchodok, niektorí získajú až 667 eur navyše




