Svet urobil rozhodujúcu chybu. Odhalili dôvod, prečo sú čínske elektromobily také lacné
Svet elektromobilov zažíva dramatický zlom, ktorý určuje ďalší vývoj automobilového priemyslu. Čína, ktorá roky investovala do vývoja batérií pre elektromobily, dnes neohrozene dominuje tomuto segmentu. Na podrobný rozbor tejto problematiky sa pozrel portál Autoblog.
Čínsky náskok sa začal pred vyše dvoma dekádami
Čína svoj zámer stať sa lídrom v oblasti batérií oznámila už v roku 2001, keď tento cieľ zahrnula do svojho Päťročného plánu. Uvedomila si, že konkurovať USA a Európe v oblasti spaľovacích motorov bude prakticky nemožné, a preto stavila na technológiu, ktorá v tom čase ešte len čakala na svoj rozmach.
Od roku 2009 do roku 2023 čínska vláda investovala do batériového priemyslu a elektromobilov obrovských 230 miliárd dolárov (219 miliárd eur). Podpora zahŕňala lacné pozemky, daňové úľavy a iné stimuly, čo umožnilo rozmach gigantov ako CATL, BYD, CALB či Gotion. Tí dnes ovládajú nielen čínsky, ale aj svetový trh s batériami.
Absolútna kontrola nad dodávateľským reťazcom
Čína nezastavila svoj vplyv iba pri výrobe batérií. Ovládla aj celý dodávateľský reťazec potrebný na ich produkciu. Dominancia je taká, že čínske firmy budú v nasledujúcom desaťročí ťažiť viac ako 90 % afrického lítia. Navyše, čínska produkcia batérií už teraz prevyšuje svetový dopyt o 400 %.
To všetko prispieva k tomu, že čínske elektromobily sú mimoriadne lacné. Vládne dotácie a prebytočné kapacity umožnili nízke ceny, ktoré otvárajú čínskym EV dvere na exportné trhy po celom svete.
Pevné batérie ako nové preteky o dominanciu
Hoci Spojené štáty v pretekoch o lítium-iónové batérie pohoreli, ešte majú šancu v nasledujúcej generácii technológie – pevných batériách. Tie by mohli priniesť revolúciu v elektromobiloch: rýchlejšie nabíjanie, vyššiu energetickú hustotu, väčšiu bezpečnosť a elimináciu závislosti na grafite, ktorý dnes ovláda Čína.
Predstav si elektromobil s dojazdom 1 600 kilometrov, nabitý za päť minút, ľahší a bez rizika požiaru. Takéto vlastnosti by mohli odstrániť väčšinu prekážok pre masové prijatie EV.
Americká spoločnosť QuantumScape už pracuje na pevných batériách a má kontrakt s Volkswagenom. Čas sa však kráti. Kým Samsung plánuje spustiť výrobu už v roku 2027, Toyota a Nissan ju chcú začať o rok neskôr. Honda navyše buduje výrobnú linku na pevné batérie, ktorá by mohla byť pripravená na masovú produkciu do konca dekády.
Ak chcú nielen Spojené štáty zachovať konkurencieschopnosť svojho automobilového priemyslu, krajiny musia urýchliť investície do vývoja pevných batérií. To zahŕňa nielen podporu výskumu a vývoja, ale aj vytvorenie bezpečného prostredia na ich komercializáciu. Len tak môžu americké automobilky čeliť čínskej dominancii a zachovať si svoje postavenie v globálnom trhu elektromobility.
Najdostupenejší elektromobil Hyundai INSTER
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
Brusel pritvrdzuje: Vodiči dostanú novú povinnosť, o ktorej Slováci netušia. Nevyhnú sa jej ani staršie autá
Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
Stellantis prepisuje dejiny batérií. Peugeot testuje technológiu, ktorá má zatieniť Teslu aj Porsche.
Dojazd cez 1 000 km už nie je hudba budúcnosti. Hyundai sľubuje revolučný model
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Chirurg varuje pred hrozbou v tvojich ústach, ktorá ohrozuje srdce: „Riziko je vyššie, než si ľudia uvedomujú“
Sprevádza Zem už 60 rokov, doteraz si ho nikto nevšimol. Astronómovia objavili nový „kvázimesiac“
„Nemá zmysel vymeniť Fica za druhého Šimečku,“ vyhlásil Matovič. Opoziční lidri sa do seba pustili na sociálnej sieti
Ukrajina tvrdí, že maďarské špionážne drony narušili jej hranice. Budapešť obvinenia odmieta a hovorí o posadnutosti Kyjeva
Tvoje tetovanie môže znížiť riziko jedného z najrozšírenejších typov rakoviny. Objav prekvapil vedcov
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Brusel pritvrdzuje: Vodiči dostanú novú povinnosť, o ktorej Slováci netušia. Nevyhnú sa jej ani staršie autá
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Tento SUV hybrid je ako z iného sveta: Má dojazd 1 500 kilometrov a neuveriteľnú cenu
- Z Bratislavy do Paríža na jedno nabitie. Nový systém Mahle je gigantická zmena pre elektromobily
-
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Brusel pritvrdzuje: Vodiči dostanú novú povinnosť, o ktorej Slováci netušia. Nevyhnú sa jej ani staršie autá
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Tento SUV hybrid je ako z iného sveta: Má dojazd 1 500 kilometrov a neuveriteľnú cenu
- Známa automobilka predstavila nový motocykel pre Európu. Má jedinečný pohon a stojí obrovské peniaze
-
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Brusel pritvrdzuje: Vodiči dostanú novú povinnosť, o ktorej Slováci netušia. Nevyhnú sa jej ani staršie autá
- Tento SUV hybrid je ako z iného sveta: Má dojazd 1 500 kilometrov a neuveriteľnú cenu
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- VIDEO: Pokorilo aj slávne Bugatti. Číňania postavili najrýchlejšie auto sveta, prekonalo šialenú rýchlosť
Vedci skúmali živočíchy a ostali v nemom úžase. Evolúcia ľudstva mala prebiehať úplne inak
Rusko a Čína ostali ticho pozerať. USA pošlú do vesmíru „lietadlovú loď“ s jasným cieľom
EÚ zaskočila svet. Nečakaná krajina môže cez Rusko vyvážať uhlie napriek sankciám
Americké a kanadské sily v plnej pohotovosti. Ruské stroje vstúpili do citlivej zóny pri Aljaške
Apple sa bráni, no EÚ mu nedala šancu. DMA zostáva pevne v platnosti
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP