Dostupný hatchback, ktorý milujú aj Slováci, je tu v novej generácii. Vyskúšali sme Peugeot 308
Peugeot slovenským novinárom podrobne predstavil horúcu novinku v podobe nového Peugeotu 308. Populárny hatchback prichádza v úplne novej generácii, ktorá prináša do áut francúzskej značky niektoré technologické vychytávky vôbec po prvýkrát.
Peugeot 308 zároveň patrí do mimoriadne silného segmentu, ktorý sa teší veľkej obľube u slovenských vodičov. V nižšej strednej triede tak bude konkurovať napríklad Volkswagenu Golf, Hyundai i30, Kii Ceed, Fordu Focus či dokonca škodováckej Octavii.
Aj ako plug-in hybrid
Benzínový 1,2-litrový trojvalec s turbom naladený na 81 kW (110 k) alebo 96 kw (130 koní) bude môcť rovnako nahradiť 130-koňový 1,5 litrový diesel, či prípadne „zelená“ voľba v podobe plug-in hybridu. Ten môže byť ideálnym spoločníkom na kratšie mestské trasy, hoci jeho cenovka bude pochopiteľne postavená najvyššie.
Spaľovacia časť verzie HYBRID 180 bude mať 110 kW (150 koní) a HYBRID 225 až 132 kw (180 koní), pričom obe sú spriahnuté výhradne s 8-stupňovou automatickou prevodovkou. Pod kapotou nájdeš rokmi overený 1,6-litrový prepĺňaný štvorvalec v spolupráci s jedným 102 kW elektromotorom na prednej náprave. Kombinovaný výkon hybridov tak bude dosahovať veľmi slušných 180, respektíve 225 koní.
Porovnanie s „benzíňákmi“ ukazuje, že elektrifikovaná 308 priberie vďaka batériám a elektromotoru 350 kg. Akumulátor s 12,4 kWh kapacitou nabiješ výkonom 3,7 kW z domácej zásuvky za 7 hodín (silnejšia 14 A za 4 hodiny), na želanie ale bude aj palubná nabíjačka s výkonom až 7,4 kW. Do tej domáci wallbox alebo bežná nabíjačka pri obchodnom centre 100 % natlačí za menej než 2 hodiny. Takto potom výhradne v režime na elektrinu prejdeš asi 60 kilometrov.
So špičkovými technológiami
Agresívny dizajn zaujme stále relatívne novým logom Peugeotu a veľkou maskou, čím sa tak dizajnéri po utiahnutej druhej generácii vracajú k odkazu úplne prvej 308-čky. Vôbec po prvýkrát budú vo výbave aj Full LED svetlomety s technológiou Matrix segmentov. K štyrom vo funkcii stretávacích svetiel sa tak v diaľkovom režime pridá 20 segmentov s funkciou vyrezávania okoloidúcich vozidiel a plynulou zmenou sveteľného lúča. Funkciu je možné využívať pri rýchlosti nad 50 km/h.
Samozrejmosťou sú LED svetlá už aj vzadu, namiesto klasických halogénových žiaroviek. V interiéri dominuje tradičný i-Cockpit, ktorý posúva digitálnu prístrojovku vyššie nad volant. Tá môže byť vo verzii GT aj s malým 3D efektom, ktorý je ale v nastaveniach vozidla vypínateľný.
Naša krátka skúsenosť ale potvrdzuje, že vyššie postavy môžu mať problém s ideálnym posedom, pri ktorom by veniec volantu neprekrýval aspoň časť údajov.
Tento nedostatok ale rozptýli úplne nový 10-palcový stredový displej. Virtuálne ovládače pod ním sa dajú prispôsobiť, ako skratka sa sem dá „vytiahnuť“ napríklad ovládanie systému Stop Start či niektoré z iných submenu. Základná obrazovka potom funguje systémom widgetov. Dáta o počasí alebo aktuálnej dopravnej situácii sa čerpajú zo zabudovanej SIM karty a dátové pripojenie by malo byť zadarmo dostupné až 3 roky od kúpy vozidla.
Technologické duše poteší aj prechod na USB-C konektory, plocha pre bezdrôtové nabíjanie smartfónu či bezdrôtové zrkadlenie cez Android Auto a Apple CarPlay. V stredovej doske môže byť minimalistický volič prevodovky alebo jazdných režimov.
Systém AQS dokonca monitoruje kvalitu vzduchu vstupujúceho do kabíny a dokáže automaticky aktivovať vnútornú cirkuláciu. Údaje vidíš na dotykovom displeji, ktorý môže hrať cez audiosystém Focal.
Balíček asistentov zahŕňa aj adaptívny tempomat, držanie jazdných pruhov, rozpoznávanie dopravných značiek s možnosťou potvrdiť zobrazenú maximálnu rýchlosť a 360° kamerový systém pre jednoduchšie parkovanie so 4 kamerami.
Výpočet medzigeneračných zmien 308-čky na novej platforme EMP2 zahŕňa predĺženie auta na 4,36 metra (+11 cm) a rázvoru o 55 mm. Peugeot vyrátal, že plug-in hybrid má náklady na údržbu za 36 mesiacov a 90 000 km porovnateľné s naftovými verziami, no za rovnaký čas a vzdialenosť ušetrí až 12 % „nákladov za energiu“. Záruka na batériu je 8 rokov alebo 160-tisíc kilometrov, po ktorých výrobca garantuje aspoň 70 % nabíjacej kapacity.
Prvé Peugeoty 308 by mali k slovenským dílerom prísť na prelome rokov, kombi verzia SW bude podľa predbežných informácií dostupná o 3 až 4 mesiace neskôr.
Ostá elektrifikovaná verzia 508
Nakrátko sme mali možnosť skúsiť aj plug-in verziu Peugeotu 508. Tu sa však hybridné ústrojenstvo veľmi nehrá na znižovanie spotreby. Štítky Peugeot Sport jasne odkazujú na športové ambície.
Pod kapotou je rovnako 1,6 l turbomotor, tentokrát však naladený až na 200 koní a elektromotory sú rovno dva. Celkový výkon pohonnej sústavy tak dosahuje až 265 kW / 360 koní s 520 Nm krútiaceho momentu.
Batéria tu má menšiu kapacitu 11,5 kWh a čisto elektrický dojazd klesol na 42, respektíve 45 km pri kombi vezii SW.
Možnosť nabíjať štandardnými 3,7 kW v sérii alebo so zosilnenou palubnou nabíjačkou až 7,4 kW zostáva rovnaká ako v prípade novej 308. Interiér, respektíve infotainment 508 Peugeot Sport Engineered je ale o generáciu starší, Apple CarPlay napríklad funguje len cez kábel.
Oko tak viac zaujmú aerodynamické doplnky v krikľavo zelenej farbe. Tento model už svoj cenník má, plug-in hybrid je k dispozícii prakticky len v jednej verzii výbavy za 64 990 eur, respektíve 66 290 eur pri kombíku. Doobjednať sa sa dajú len „drobnosti“ ako elektrické strešné, vyhrievané predné okno alebo spomenutá zosilnená nabíjačka za 500 eur.
Čítajte viac z kategórie: Tech
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
Elektrickú verziu nikto nekupoval. Fiat vracia na trh ikonický model so spaľovákom, jeho cena zarazí
Niektoré pobavia, z iných nebudeš chápať. Toto je TOP 10 najšialenejších ŠPZ-tiek Slovákov
Americkí vedci nahradili v batériách meď týmto revolučným materiálom a výsledok ich šokoval. Svet elektromobility to môže úplne zmeniť
Jazdná dokonalosť v kontroverznom balení. Nové BMW X3 potešilo dojazdom, má však nečakanú slabinu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Známy reťazec stiahol z pultov obľúbené ovocie: Hrozí kontaminácia vírusom žltačky
Ako ísť do dôchodku v 35 rokoch: Investičný byt ti môže zabezpečiť pasívny príjem
Dekan Lekárskej fakulty SZU skončil. Jeho meno sa spája s kauzou kolonoskopií
PRIESKUM: Tretina Sloveniek riskuje svoje zdravie tichým trápením, odmieta lekára a volí rady z internetu
30 minút jednoduchej aktivity prekvapuje aj skúsených diabetológov. S cukrom v krvi robí zázraky
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Televízory Slovákov úmyselne zhoršujú kvalitu obrazu. Je to špinavý marketing, takto ho opravíš
- Brusel chce zarezať telekomunikačných operátorov. Proti novému zákonu sú všetky štáty EÚ
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Najlepší akčný film roka po prechode na online trhá rekordy. Aj s dabingom sa dá pozrieť úplne zadarmo
- Totálna nehoráznosť: Čínska vojnová loď použila laser proti lietadlu EÚ, Nemci reagujú tvrdo
-
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Totálna nehoráznosť: Čínska vojnová loď použila laser proti lietadlu EÚ, Nemci reagujú tvrdo
- Televízory Slovákov úmyselne zhoršujú kvalitu obrazu. Je to špinavý marketing, takto ho opravíš
- Lietadlá súdneho dňa majú len dve krajiny. Rusko ich rozkráda, v USA chátrajú
- Najlepší akčný film roka po prechode na online trhá rekordy. Aj s dabingom sa dá pozrieť úplne zadarmo
-
- Rusi ani netušili, čo im zlikvidovalo najdrahší systém. Ukrajina použila zbraň, akú svet ešte nevidel
- V Európe sa vylodili tisícky čínskych elektromobilov. Doviezla ich obrovská loď so šokujúcim pohonom a výkonom
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Slovensko čaká najväčšia dopravná novela za roky. Nový zákon udrie na cestných pirátov aj e-kolobežky (PREHĽAD)
- Západ nič také nemá. „Spojenec“ Ruska nasadí laser na stíhačky budúcnosti, rakety po ňom „slepnú“
Takto sa zneužíva home office. Odborári odhalili praktiky, ktoré sa ťa môžu týkať
Očkovanie neodmietali nevzdelaní. Nová štúdia odhalila iný faktor
Tržby TSMC prekonali očakávania. Čipy pre AI lámu rekordy
Slovensko má najdrahšie palivá v regióne. Analytici majú vysvetlenie
Ruskí vojaci sa vzdali robotom. Na Ukrajine padol historický moment
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP