Obdarovanie blízkych pekným darčekom nemusí vždy dopadnúť podľa očakávaní. Čo však robiť s nechceným darom zakúpeným v internetovom obchode, kde si ho nemal kupujúci možnosť ani len vyskúšať? Pri nákupe v e-shope je vrátenie tovaru možné do 14 dní od jeho prevzatia, čím sa vyriešia aj prípadné problémy s nevhodným vianočným darčekom.

Nakupovanie prostredníctvom internetových obchodov poskytuje zákazníkovi väčšie možnosti pri výbere tovaru a neraz aj výhodnejšie ceny ako pri rovnakom tovare v kamenných predajniach. Pred Vianocami nakupovali v e-shopoch vo veľkom aj Slováci, ktorí však majú možnosť vrátiť nechcený dar aj bez udania dôvodu.

Vrátenie tovaru pri nákupe cez internet

Zákazník má totiž zo zákona právo vrátiť do 14 dní zakúpený tovar z internetu, pričom je zodpovedný za jeho poškodenie, respektíve za používanie, ktoré už nie je vnímané ako skúšanie. Rozdiel v cene je v takomto prípade zákazník nútený uhradiť predávajúcemu. V opačnom prípade sa môže predajca domáhať náhrady škody aj v súdnom konaní. Obchod je však povinný oboznámiť zákazníka s podmienkami o odstúpení od zmluvy a vrátení tovaru ešte pri jeho kupovaní. Právo na vrátenie do 14 dní má tiež každý, kto vykonal nákup cez e-shop daného obchodu a v kamennej predajni si tovar len vyzdvihol.

Lehota na vrátenie tovaru pritom začína plynúť dňom, kedy si zákazník objednaný tovar prevzal, prípadne prevzal poslednú z niekoľkých jeho častí. Vrátiť takýto predmet je následne možné do konca posledného dňa tejto 14-dňovej lehoty. Predávajúci tak musí akceptovať odstúpenie od zmluvy a vrátenie tovaru, aj keď bol o tomto rozhodnutí zákazníka informovaný o 23:59 v posledný štrnásty deň zákonnej lehoty. Pred vrátením nákupu je obchod povinný poskytnúť zákazníkovi formulár na odstúpenie od zmluvy. Predajca je zároveň povinný vrátiť zákazníkovi všetky náklady spojené aj s prepravou tovaru. Tu však môže obchod vrátiť peniaze za najlacnejšiu možnosť prepravy, informuje Europa.eu.

amazon
Zobraziť celú galériu (2)
Screenshot / amazon / YouTube

Nenechaj si ujsť
V európskych e-shopoch si budeme rovní. EÚ zjednotí ceny novými pravidlami

Predávajúci už ale nie je zo zákona povinný uhradiť náklady spojené s dopravou tovaru pri jeho vrátení. Tieto poplatky si hradí sám zákazník. Hoci sa mnohé obchody oháňajú aj podmienkou, že tovar musí byť pri vrátený v pôvodnom obale, zákon tento problém nešpecifikuje. V odstúpení od zmluvy môže predajca uviesť len odporúčanie pre zákazníka. Pokiaľ sa ten rozhodne vrátiť tovar, s ktorým bola spojená ďalšia akcia a dostal k nákupu darček zdarma, pri vrátení kupovaného tovaru je povinný vrátiť aj darovaný predmet. Zánikom kúpnej zmluvy sa totiž ruší aj tá darovacia.

Vrátiť sa nedá úplne všetko

Predajca však nemusí akceptovať odstúpenie od zmluvy v špecifických prípadoch. Jedná sa najmä o tovar, ktorý bol vyrobený podľa požiadaviek zákazníka, teda je jedinečný. Rovnako sa zákon nevzťahuje na softvér a obsah na CD a DVD, medzi ktorý spadajú rôzne programy, hry, alebo filmy. Zákazník nemusí s odstúpením od zmluvy pochodiť ani v prípade služieb. Využiť 14-dňovú lehotu na vrátenie teda nie je možné v prípade cestovných lístkov, tiketov na spoločenské udalosti, ubytovacie služby, ale ani pri kúpe tovaru od súkromnej osoby. Odstúpenie od zmluvy však môže využiť práve len fyzická osoba a nie samostatne zárobkovo činná osoba, ktorá kupovala tovar na „IČO“.

Tieto podmienky pre vrátenie tovaru môžu využiť zákazníci vrámci členských štátov EÚ, o čom informuje portál Europa.eu. Peniaze po odstúpení od zmluvy je pritom predajca povinný zákazníkovi uhradiť do 2 týždňov od prijatia tovaru a oznámenia.

Túto dobu môže predĺžiť v prípade, ak tovar, ktorý je predmetom kúpnej zmluvy, nedostal. Niektoré obchody však vrámci marketingovej kampane ponúkajú aj nadštandardné služby, ktoré už nie sú zo zákona ich povinnosťou. V každom prípade si tak pred vrátením tovaru treba prečítať obchodné podmienky, s ktorými je predajca povinný zákazníka oboznámiť.

Ako na to?