Dopyt po elektromobiloch raketovo stúpol. Dôležitý trh v Európe však brzdí vláda a nezmyselná daň
Britský trh s novými autami zažil najlepší jún od roku 2019, pričom dopyt po elektromobiloch doslova raketovo vzrástol. Podľa aktuálnych údajov Združenia výrobcov a predajcov motorových vozidiel (SMMT) sa v júni predalo 191 316 nových vozidiel, čo predstavuje medziročný nárast o 6,7 percenta. Z týchto vozidiel bolo viac než 47-tisíc čisto elektrických, čo znamená, že až 24,8 percenta všetkých nových áut boli batériové elektromobily (BEV).
Tento výsledok predstavuje 39,1-percentný nárast v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka a znamená, že každý štvrtý nový automobil na britských cestách jazdí bez emisií. V rovnakom čase sa tiež zvýšil predaj plug-in hybridov o 28,8 percenta na 21 382 vozidiel, no paradoxne predaj bežných hybridov klesol o 8,5 percenta na necelých 24-tisíc kusov.
Významný nárast
Zatiaľ čo elektrifikované autá ako celok (teda batériové, hybridné aj plug-in hybridy) dosiahli v júni 48,5-percentný podiel na trhu, spaľovacie motory si udržali len miernu väčšinu. Benzínové autá zaznamenali pokles o 4,2 percenta a dieselové zostali prakticky nezmenené s minimálnym nárastom 0,2 percenta. Spaľovacie motory tak predstavovali 51,6 percenta všetkých predaných áut.
Zaujímavosťou je, že medzi desiatimi najpredávanejšími autami za jún sa objavili len dva elektromobily. Tesla Model Y skončila na treťom mieste so 4 181 predanými kusmi a Tesla Model 3 na šiestej priečke s 3 538 kusmi. Pri pohľade na predaj od začiatku roka sa však žiadny elektromobil do TOP10 nedostal.
Za prvý polrok 2025 sa celkovo predalo 224 841 batériových elektromobilov, čo predstavuje nárast o 34,6 percenta oproti rovnakému obdobiu vlaňajška. Napriek tomuto výraznému rastu však BEV tvoria len 21,6 percenta trhu. Je to stále menej než požadovaných 28 percent, ktoré stanovuje britský mandát pre nulové emisie.
Výrobcovia podľa SMMT vynaložili už viac než 6,5 miliardy libier na podporu predaja – predovšetkým prostredníctvom zliav a využívania rôznych predajných kanálov.
Veľká kritika
SMMT zároveň upozorňuje na potrebu väčšej podpory zo strany vlády. Až 55 percent generálnych riaditeľov v automobilovom sektore v prieskume označilo, že krajina je „výrazne pozadu“ v prípravách na plánovaný zákaz predaja čisto spaľovacích áut od roku 2030. Významnú prekážku podľa nich predstavuje nedostatok nákupných stimulov pre súkromných zákazníkov, nedostatočne rozvinutá infraštruktúra nabíjacích staníc a aj daňové zaťaženie. Kritizujú najmä tzv. príplatok za drahé auto, ktorý by mal tento rok stáť kupujúcich BEV až 360 miliónov libier.
„Druhý po sebe idúci mesiac rastu na trhu s novými autami je dobrá správa, rovnako ako pozitívny výkon elektromobilov,“ uviedol Mike Hawes, výkonný riaditeľ SMMT. Zároveň však varoval, že rastúci dopyt je stále výrazne závislý od silnej podpory zo strany výrobcov. „Bez vládnych stimulov, ako to vidíme v iných krajinách, môže byť ohrozené spoločné úsilie v boji proti klimatickým zmenám,“ dodal.
SMMT preto apeluje na vládu, aby odstránila príplatok ECS pre elektrické autá a na tri roky znížila DPH na elektromobily a verejné nabíjanie. Takýto krok by podľa organizácie mohol priniesť na cesty ďalších 267-tisíc BEV a zároveň znížiť emisie CO₂ o šesť miliónov ton ročne, čím by sa zároveň posilnila konkurencieschopnosť britského trhu v oblasti elektromobility.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
Veľmoc našla ložisko 18 miliónov ton vzácnej suroviny. Vyrobia z nej milióny elektromobilov
PRIPOMIENKA KVÍZ: Oplatí sa ti viac elektromobil alebo spaľovák? Vyplň tieto otázky a zisti
Česká automobilka šokuje. Takto bude vyzerať nová Škoda Octavia
CATL uvádza revolučné batérie Shenxing Pro pre Európu. 478 km dojazdu pribudne za 10 minút nabíjania
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Slávna kozmetická značka sa topí v sťažnostiach. Slováci márne čakajú na svoje online nákupy, firma ich ignoruje
Prekvapivé odhalenie: Tieto potraviny urýchľujú demenciu o desiatky rokov, ukazuje rozsiahly výskum
50-tisíc úmrtí ročne prinútilo vládu konať. Španielsko zavádza najprísnejší zákaz v Európe
O prácu prídu mnohí Slováci: Štátna firma vo veľkom prepúšťa, dôvodom je konsolidácia
Ako ovládaš slovenské dejiny? Prever si svoje vedomosti v kvíze, druhú otázku uhádne len skutočný národovec
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Lietajúce auto zo Slovenska je zachránené. Toto s ním bude ďalej
- Výborný dojazd a cena ako pre Slovákov. Škoda predstavila nový dostupný elektromobil
- Automobilky robili veľkú chybu: Francúzom stačil jeden model na elektrický prevrat, Nóri dokázali nemožné
- Konečne lacné SUV. Volkswagen predstavil nový cenovo dostupný elektromobil
-
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Výborný dojazd a cena ako pre Slovákov. Škoda predstavila nový dostupný elektromobil
- Veľmoc našla ložisko 18 miliónov ton vzácnej suroviny. Vyrobia z nej milióny elektromobilov
- Konečne lacné SUV. Volkswagen predstavil nový cenovo dostupný elektromobil
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
-
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
- Konečne lacné SUV. Volkswagen predstavil nový cenovo dostupný elektromobil
- Výborný dojazd a cena ako pre Slovákov. Škoda predstavila nový dostupný elektromobil
Blanárove slová o dronoch vzbudili reakciu. Ukrajina odmieta spochybňovanie faktov
Rusko bojuje s krízou. Dôležitá komodita je ohrozená a láme rekordy cien, urobili zúfalý krok
iPhony a Androidy si konečne rozumejú. Veľký operátor spustil Slovákom roky vytúženú funkciu
Slovenský export zbraní rastie nebývalým tempom. Rok 2025 môže priniesť 3 miliardy eur
Mapy Google sa v Kórei menia. Citlivé oblasti už nebudú viditeľné
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP