V článku boli použité materiály TASR.

Aféra dieselgate koncernu Volkswagen, ktorá vystúpila na povrch ešte v roku 2015, znova ožíva. Súdny dvor v holandskom Harleme rozhodol v prospech jedného z majiteľov vozidla, ktoré malo nainštalovaný softvér na umelé znižovanie emisií. Ako informuje portál AutoWeek, automobilka musí majiteľa odškodniť sumou vo výške 3 000 €.

Rôzne skupiny aktivistov prakticky po celom svete aj v súčasnosti bojujú proti emisnej kauze dieselgate, pričom na jednotlivé automobilky podávajú rôzne žaloby. Výrobcom áut sa v týchto sporoch darilo pomerne dobre brániť, no teraz prichádza správa, že súd v Holandsku rozhodol v prospech majiteľa auta VW Golf z roku 2010.

Rozhodnutie môže spôsobiť vlnu podobných žalôb

V tomto prípade súd nariadil automobilke odškodniť majiteľa sumou vo výške 3 000 €. S týmto rozhodnutím prišiel súdny dvor už v roku 2021. Vtedy sa automobilka voči rozhodnutiu odvolala a právnik VW pre agentúru ANP uviedol, že spoločnosť zvažuje odvolanie aj tentokrát.

Právnik Jurjen Heemstra je názoru, že takýto rozsudok by mohol naviesť aj ostatných majiteľov predmetných vozidiel, ktorí by si takisto mohli nárokovať na odškodné. Vzhľadom na počet predaných áut značky VW v Európe by to mohlo byť pre automobilku likvidačné. Prvotným cieľom týchto žalôb bolo prinútiť VW, aby predmetné autá odkúpili za pôvodnú cenu, s čím ale sudca nesúhlasil.

Volkswagen

Nemecký koncern má na celú situáciu iný názor. Podľa jeho slov majitelia takýchto áut neutrpeli žiadne finančné škody, preto je nezmyselné ich odškodniť akoukoľvek čiastkou.

Európsky súdny dvor môže naštartovať novú vlnu žalôb

Ako uvádza DutchNews, rozhodnutie holandského súdu je prvým krokom k tomu, aby ľudia hromadne začali žalovať VW v súvislosti s podvodom na emisiách. Európsky súdny dvor (ECJ) ale okrem toho rozšíril právo na odškodnenie pre majiteľov dieselových vozidiel vybavených nepovoleným softvérom, ktorý umožňuje maskovať skutočné hodnoty oxidov dusíka.

TASR o tom informuje na základe správy agentúry DPA. Rozsudok sa týka majiteľa vozidla so sídlom v Nemecku. Utorkové rozhodnutie rozširuje právo majiteľov ďalších áut, vybavených nepovolenou technológiou, uchádzať sa o náhradu škody. Doteraz mali nárok na odškodnenie len vtedy, ak ich výrobcovia úmyselne klamali.

To bol prípad motora EA189, ktorý stál v centre tzv. aféry Dieselgate, emisného škandálu automobilky Volskwagen. Plné dôsledky rozhodnutia ECJ zatiaľ nie sú jasné, výrobcovia by však mohli čeliť novej vlne žiadostí o odškodnenie.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú