Definitívne schválili zákaz predaja spaľovákov po 2035. Bude ale existovať spôsob na kúpu
Aj keď niektoré členské štáty EU už prejavili odpor voči zákazu predaja spaľovákov od roku 2035, ich námietky sú už zbytočné. Legislatíva včera ráno prešla aj hlasovaním členských štátov a rok 2035 je tak definitívny, píše T&E.
Spaľovacie motory ako také však nemusia zaniknúť ani po nadobudnutí zákazu predaja spaľovákov. Návrh EÚ explicitne nezakazuje spaľovacie motory, iba požaduje „zníženie emisií o 100 %“. Vzhľadom na fyzikálne zákony a aktuálne vedecké poznatky však ide v zásade o rovnaký výsledok.
K danej téme sa exkluzíve pre FonTech.sk vyjadril aj Peter Badík, riaditeľ GreenWay Infrastructure, ktorý poskytol komplexný pohľad, ako aktuálne automobilky nakladajú s emisiami a prečo to už od roku 2035 nebude fungovať.
Spaľováky sa razom predražia
Od roku 2035 bude musieť mať flotila nových vozidiel priemerné emisie 0 g CO2/km. Automobilky tak ďalej nebudú môcť umelo znižovať emisie ekologickými vozidlami ako to robia dnes.
V súčasnosti sa emisie automobiliek priemerujú na všetky vyrobené vozidlá spoločne a limit je nastavený na maximálne 95 g CO2/km. Za každý prekročený gram automobilka platí pokutu 95 €, čo by pri flotile 100 000 vozidiel činilo 9,5 milióna eur len za jeden gram CO2 navyše. Ak ale automobilka vyrobí pár tisíc elektromobilov s nulovou produkciou emisií, nemusí platiť žiadnu pokutu, nakoľko sa priemer celej flotily zníži.
Od roku 2035 ale takéto znižovanie fungovať nebude a automobilka bude platiť pokutu za každé vozidlo, ktoré produkuje emisie bez ohľadu na to, koľko vyrobila ekologických áut.
Ak by teda naďalej vyrábala autá so spaľovacími motormi, ktoré produkujú napríklad 100 g CO2/km (100 g je ekvivalent auta so spotrebou 4,3 l/100 km), za každé jedno vyrobené vozidlo musí zaplatiť pokutu 9 500 €. Tieto náklady by sa pochopiteľne museli prejaviť na predajnej cene a razom sa spaľováky stanú pre spotrebiteľov cenovo neatraktívne.
Zákaz je definitívny, no znenie sa ešte len sformuje
Zákaz predaja spaľovákov od roku 2035 je teda definitívny, no jeho text sa ešte len bude formovať v nasledujúcich týždňoch či mesiacoch. S najväčšou pravdepodobnosťou to bude fungovať podobne ako je tomu dnes, a teda že automobilky, ktoré prekročia limit produkcie CO2 svojich modelov, budú platiť pokuty.
Pre luxusné automobilky to zrejme nebude žiaden problém a majitelia takýchto áut si „radi priplatia“ o pár tisíc eur viac. Autá strednej triedy to však zasiahne drasticky a v tejto dobe už určite budú elektromobily lacnejšie než spaľováky.
Existuje alternatíva?
Zaujímavosťou je ale aj výrok českej ministerky životného prostredia, Anny Hubáčkovej, ktorá prezradila, že ak budú autá vedieť spaľovať čisté alternatívne palivá, budú sa môcť predávať aj po spomínanom zákaze.

Čo presne to však znamená, zatiaľ nevedno. Alternatívu k benzínu či nafte totiž predstavujú e-palivá, alebo syntetické palivá. Za ne bojuje napríklad Porsche, pretože sa už dnes dajú používať v bežných spaľovacích motoroch. Syntetické palivá sa vyrábajú aj „zo vzduchu“, pričom z neho odoberajú CO2, takže prevádzka takéhoto auta sa z pohľadu emisií teoreticky môže priblížiť k uhlíkovej neutralite.
Pri samotnej prevádzke auta však e-palivá vypúšťajú prakticky rovnaké emisie ako dnešné palivá – čistejší vzduch v mestách tak neprinesú a EÚ už viackrát naznačila, že s nimi nepočíta.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Volkswagen náramne vylepší svoje najlepšie SUV. Dostane nový pohon a prekvapivo nízku cenu
Ľuďom budú naďalej predávať spaľováky. Ďalšia nemecká automobilka ustúpila od plánov elektromobility
Vydrží 8 miliónov km a desaťtisíce cyklov nabitia. Vedci vyvinuli batériu, ktorá už mieri do výroby
Nová Dacia je najväčšia v histórii. V teste ukázala, že toto už nie je lacné SUV pre každého
Prelomový objav zo Švédska. Nová technológia môže zmeniť spôsob, akým nabíjame elektromobily
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Krajina s najlepším work-life balance na svete: Minimálna mzda takmer 1 700 eur a 32 dní platenej dovolenky ročne
Analytik varuje: Bitcoin síce môže vyrásť aj na 500 000 dolárov, no investori robia fatálnu chybu
Rana pre morálku Kyjeva: Ukrajina pripustila, že ruské sily prenikli do jej priemyselnej pevnosti
Obyčajná bylinka z kuchyne Slovákov bola tajnou zbraňou gladiátorov. Vedci potvrdzujú jej blahodárne účinky
Priemerná mzda až 2 600 eur a stovky pracovných miest. Nový závod za 60 miliónov mení Oravu
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Volkswagen náramne vylepší svoje najlepšie SUV. Dostane nový pohon a prekvapivo nízku cenu
- Závislosť na nafte môže navždy skončiť. Afrika konečne napĺňa svoj potenciál, zažíva obrovskú zmenu
- Ľuďom budú naďalej predávať spaľováky. Ďalšia nemecká automobilka ustúpila od plánov elektromobility
- Giganti sa spojili, aby zachránili spaľováky. Dostanú technológie, aké čakáš len od elektromobilov
- Vydrží 8 miliónov km a desaťtisíce cyklov nabitia. Vedci vyvinuli batériu, ktorá už mieri do výroby
-
- Závislosť na nafte môže navždy skončiť. Afrika konečne napĺňa svoj potenciál, zažíva obrovskú zmenu
- Ľuďom budú naďalej predávať spaľováky. Ďalšia nemecká automobilka ustúpila od plánov elektromobility
- Giganti sa spojili, aby zachránili spaľováky. Dostanú technológie, aké čakáš len od elektromobilov
- Volkswagen náramne vylepší svoje najlepšie SUV. Dostane nový pohon a prekvapivo nízku cenu
- Európske automobilky stoja pred kontroverzným krokom. Číňania prišli s taktikou, ktorá ich môže zničiť
-
- Giganti sa spojili, aby zachránili spaľováky. Dostanú technológie, aké čakáš len od elektromobilov
- Závislosť na nafte môže navždy skončiť. Afrika konečne napĺňa svoj potenciál, zažíva obrovskú zmenu
- Vydrží 8 miliónov km a desaťtisíce cyklov nabitia. Vedci vyvinuli batériu, ktorá už mieri do výroby
- Ľuďom budú naďalej predávať spaľováky. Ďalšia nemecká automobilka ustúpila od plánov elektromobility
- Nová Dacia je najväčšia v histórii. V teste ukázala, že toto už nie je lacné SUV pre každého
Rusko zatlačili k zúfalému kroku. Benzínová kríza je na spadnutie, ceny palív lámu rekordy
Brusel riskuje všetko. EÚ hrozí strata vplyvu v kľúčovom rozhodovaní o budúcnosti planéty
Obrovský asteroid môže naraziť do Mesiaca. Zem čaká najväčší vesmírny dážď za 5 000 rokov
Ázijská mocnosť si zahráva s ohňom. Chce extrémne zvýšiť produkciu kľúčovej veci na vývoj AI
Muskova cesta na Mars sa priblížila. Starship má za sebou kľúčový krok a prepisuje históriu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP