Automobilový svet stále polemizuje o spojení dvoch japonských gigantov – Hondy a Nissanu. Zatiaľ čo diskusie o tomto zlúčení prebiehali niekoľko mesiacov a dospeli do úspešného konca, skutočný význam a budúcnosť tohto kroku zostávajú predmetom pochybností medzi analytikmi a odborníkmi z odvetvia. O skepse informoval portál Autoblog.

Nejasné výhody spojenia

CEO Hondy, Toshihiro Mibe, nedávno prekvapil svojou odpoveďou na otázku, prečo je Nissan ideálnym partnerom pre Hondu. Jeho odpoveď, „To je ťažké povedať,“ vyvolala nielen smiech medzi novinármi, ale aj zvýšené obavy o dôvodoch tejto spolupráce. Spoločné predaje oboch automobiliek by mohli dosiahnuť až 30 biliónov jenov (približne 180 miliárd eur) a potenciálne by sa mohli stať treťou najväčšou automobilkou na svete. Napriek tomu skeptici tvrdia, že reálne synergie medzi týmito spoločnosťami sú otázne.

Pre Nissan je zlúčenie s Hondou vnímané ako záchranné lano. Spoločnosť čelí finančným problémom už niekoľko rokov, pričom jej príjmy klesli z 105 miliárd eur v roku 2018 na 77 miliárd dolárov v roku 2022. Jej kedysi revolučný elektromobil Leaf stratil lesk a nový model Ariya zatiaľ nesplnil očakávania.

FonTech

Na druhej strane si Honda síce udržiava stabilnejšiu pozíciu vďaka svojej hybridnej technológii, no jej pokusy preraziť na trhu s elektromobilmi nedosiahli požadovaný efekt, najmä po rozpade spolupráce s General Motors.

Tlak vlády a obavy z Foxconnu

Dôležitou súčasťou diskusie bolo podozrenie, že japonské ministerstvo hospodárstva (METI) vvýrazne tlačilo na toto zlúčenie. Podľa niektorých odborníkov malo METI eminentný záujem zabezpečiť, aby Nissan zostal pod kontrolou japonských záujmov a zabránil potenciálnemu prevzatiu spoločnosti taiwanským technologickým gigantom Foxconn.

Foxconn je síce známy predovšetkým ako výrobca iPhonov, no už prejavil záujem o vstup do automobilového sektora. Práve Nissan mohol byť jeho potenciálnym cieľom a keby nedošlo k jeho zlúčeniu s Hondou, situácia by dnes mohla vyzerať úplne inak.

FixServis

Potenciálne výhody a výzvy

Po zlúčení tak Honda môže poskytnúť svoje skúsenosti v oblasti hybridnej technológie na modernizáciu zastaralej línie Nissanu. Nissan by zase mohol pomôcť Honde získať lepšiu pozíciu na trhu elektromobilov vďaka svojej infraštruktúre a výrobnej sieti. Napriek týmto možným výhodám analytici poukazujú na značné prekrytie produktových radov a otázne využitie synergií.

Julie Boote, analytička zo spoločnosti Pelham Smithers Associates, zdôraznila, že zlúčenie dvoch zápasiacich spoločností je nepravdepodobným receptom na úspech. „Honda by si mala radšej nájsť silnejšieho partnera,“ poznamenala.

Cesta k úspechu tejto fúzie bude dlhá a náročná. Analytici predpovedajú, že by mohlo trvať tri až päť rokov, kým sa objavia prvé výsledky. Medzitým budú konkurenti ako Toyota, Volkswagen a čínske automobilky pravdepodobne ďalej posilňovať svoju dominanciu na trhu.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP