Experti sa boja najhoršieho. Zlúčenie japonských automobiliek nedáva zmysel, prsty v tom má politika
Automobilový svet stále polemizuje o spojení dvoch japonských gigantov – Hondy a Nissanu. Zatiaľ čo diskusie o tomto zlúčení prebiehali niekoľko mesiacov a dospeli do úspešného konca, skutočný význam a budúcnosť tohto kroku zostávajú predmetom pochybností medzi analytikmi a odborníkmi z odvetvia. O skepse informoval portál Autoblog.
Nejasné výhody spojenia
CEO Hondy, Toshihiro Mibe, nedávno prekvapil svojou odpoveďou na otázku, prečo je Nissan ideálnym partnerom pre Hondu. Jeho odpoveď, „To je ťažké povedať,“ vyvolala nielen smiech medzi novinármi, ale aj zvýšené obavy o dôvodoch tejto spolupráce. Spoločné predaje oboch automobiliek by mohli dosiahnuť až 30 biliónov jenov (približne 180 miliárd eur) a potenciálne by sa mohli stať treťou najväčšou automobilkou na svete. Napriek tomu skeptici tvrdia, že reálne synergie medzi týmito spoločnosťami sú otázne.
Pre Nissan je zlúčenie s Hondou vnímané ako záchranné lano. Spoločnosť čelí finančným problémom už niekoľko rokov, pričom jej príjmy klesli z 105 miliárd eur v roku 2018 na 77 miliárd dolárov v roku 2022. Jej kedysi revolučný elektromobil Leaf stratil lesk a nový model Ariya zatiaľ nesplnil očakávania.
Na druhej strane si Honda síce udržiava stabilnejšiu pozíciu vďaka svojej hybridnej technológii, no jej pokusy preraziť na trhu s elektromobilmi nedosiahli požadovaný efekt, najmä po rozpade spolupráce s General Motors.
Tlak vlády a obavy z Foxconnu
Dôležitou súčasťou diskusie bolo podozrenie, že japonské ministerstvo hospodárstva (METI) vvýrazne tlačilo na toto zlúčenie. Podľa niektorých odborníkov malo METI eminentný záujem zabezpečiť, aby Nissan zostal pod kontrolou japonských záujmov a zabránil potenciálnemu prevzatiu spoločnosti taiwanským technologickým gigantom Foxconn.
Foxconn je síce známy predovšetkým ako výrobca iPhonov, no už prejavil záujem o vstup do automobilového sektora. Práve Nissan mohol byť jeho potenciálnym cieľom a keby nedošlo k jeho zlúčeniu s Hondou, situácia by dnes mohla vyzerať úplne inak.
Potenciálne výhody a výzvy
Po zlúčení tak Honda môže poskytnúť svoje skúsenosti v oblasti hybridnej technológie na modernizáciu zastaralej línie Nissanu. Nissan by zase mohol pomôcť Honde získať lepšiu pozíciu na trhu elektromobilov vďaka svojej infraštruktúre a výrobnej sieti. Napriek týmto možným výhodám analytici poukazujú na značné prekrytie produktových radov a otázne využitie synergií.
Julie Boote, analytička zo spoločnosti Pelham Smithers Associates, zdôraznila, že zlúčenie dvoch zápasiacich spoločností je nepravdepodobným receptom na úspech. „Honda by si mala radšej nájsť silnejšieho partnera,“ poznamenala.
Cesta k úspechu tejto fúzie bude dlhá a náročná. Analytici predpovedajú, že by mohlo trvať tri až päť rokov, kým sa objavia prvé výsledky. Medzitým budú konkurenti ako Toyota, Volkswagen a čínske automobilky pravdepodobne ďalej posilňovať svoju dominanciu na trhu.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Elektromobily dostanú najpraktickejšiu funkciu. Giganti sa spojili, aby definitívne zrušili spaľováky
Z 0 na 100 za 2,5 sekundy a bez kvapky benzínu. Ferrari odhalilo brutálne parametre svojho prvého EV
Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Postavili najväčšiu loď sveta s úžasným pohonom
Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
Nikde na svete sa to ešte nestalo. Dáta z Nórska lámu všetky rekordy v elektromobilite
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Tajomstvo 106-ročnej ženy poteší všetkých Slovákov. Jej receptom na dlhovekosť je piť nápoj, ktorý milujeme
Pokuta až 40 eur za banálnu chybu. Slováci zabúdajú na nové pravidlá pre zimné pneumatiky
Ak si živnostník, takto si môžeš optimalizovať odvody. Znížiš tak vplyv konsolidácie na svoje podnikanie
Armáda v pohotovosti: Cudzie drony lietajú nad vojenskými objektmi v Česku
Slovák Štefan Rosina dosiahol s rodinným biznisom majetok 210 miliónov eur: U nás doma sa nikdy nešlo po peniazoch
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Postavili najväčšiu loď sveta s úžasným pohonom
- Elektromobily dostanú najpraktickejšiu funkciu. Giganti sa spojili, aby definitívne zrušili spaľováky
- Nikde na svete sa to ešte nestalo. Dáta z Nórska lámu všetky rekordy v elektromobilite
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
-
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Postavili najväčšiu loď sveta s úžasným pohonom
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
- Nikde na svete sa to ešte nestalo. Dáta z Nórska lámu všetky rekordy v elektromobilite
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
- Dvere Cybertrucku sa neotvorili, študenti zomreli v plameňoch. Tesla čelí žalobe za stovky miliónov
-
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Postavili najväčšiu loď sveta s úžasným pohonom
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
- Policajti to ignorujú a riziko narastá. Vodičov začalo za volantom ohrozovať niečo horšie ako mobily
- Nikde na svete sa to ešte nestalo. Dáta z Nórska lámu všetky rekordy v elektromobilite
AKTUÁLNE: Nad kritickými objektmi v Česku sa objavili neznáme drony. Armáda je pripravená konať
Ľadové kráľovstvo Zeme mizne pred očami. Vedci majú „riešenie“, je ale k ničomu a nezachráni ho
Fosílne palivá sú zachránené. Mali skončiť, ale teraz sa stalo niečo, čo otriaslo celým svetom
EÚ chce vlastnú umelú inteligenciu. Cieľom je 75 % firiem s AI do roku 2030
To, čo sa stalo v Nemecku, nečakal nikto. Prémiové značky dostali tvrdú lekciu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP