Experti sa boja najhoršieho. Zlúčenie japonských automobiliek nedáva zmysel, prsty v tom má politika
Automobilový svet stále polemizuje o spojení dvoch japonských gigantov – Hondy a Nissanu. Zatiaľ čo diskusie o tomto zlúčení prebiehali niekoľko mesiacov a dospeli do úspešného konca, skutočný význam a budúcnosť tohto kroku zostávajú predmetom pochybností medzi analytikmi a odborníkmi z odvetvia. O skepse informoval portál Autoblog.
Nejasné výhody spojenia
CEO Hondy, Toshihiro Mibe, nedávno prekvapil svojou odpoveďou na otázku, prečo je Nissan ideálnym partnerom pre Hondu. Jeho odpoveď, „To je ťažké povedať,“ vyvolala nielen smiech medzi novinármi, ale aj zvýšené obavy o dôvodoch tejto spolupráce. Spoločné predaje oboch automobiliek by mohli dosiahnuť až 30 biliónov jenov (približne 180 miliárd eur) a potenciálne by sa mohli stať treťou najväčšou automobilkou na svete. Napriek tomu skeptici tvrdia, že reálne synergie medzi týmito spoločnosťami sú otázne.
Pre Nissan je zlúčenie s Hondou vnímané ako záchranné lano. Spoločnosť čelí finančným problémom už niekoľko rokov, pričom jej príjmy klesli z 105 miliárd eur v roku 2018 na 77 miliárd dolárov v roku 2022. Jej kedysi revolučný elektromobil Leaf stratil lesk a nový model Ariya zatiaľ nesplnil očakávania.

Na druhej strane si Honda síce udržiava stabilnejšiu pozíciu vďaka svojej hybridnej technológii, no jej pokusy preraziť na trhu s elektromobilmi nedosiahli požadovaný efekt, najmä po rozpade spolupráce s General Motors.
Tlak vlády a obavy z Foxconnu
Dôležitou súčasťou diskusie bolo podozrenie, že japonské ministerstvo hospodárstva (METI) vvýrazne tlačilo na toto zlúčenie. Podľa niektorých odborníkov malo METI eminentný záujem zabezpečiť, aby Nissan zostal pod kontrolou japonských záujmov a zabránil potenciálnemu prevzatiu spoločnosti taiwanským technologickým gigantom Foxconn.
Foxconn je síce známy predovšetkým ako výrobca iPhonov, no už prejavil záujem o vstup do automobilového sektora. Práve Nissan mohol byť jeho potenciálnym cieľom a keby nedošlo k jeho zlúčeniu s Hondou, situácia by dnes mohla vyzerať úplne inak.

Potenciálne výhody a výzvy
Po zlúčení tak Honda môže poskytnúť svoje skúsenosti v oblasti hybridnej technológie na modernizáciu zastaralej línie Nissanu. Nissan by zase mohol pomôcť Honde získať lepšiu pozíciu na trhu elektromobilov vďaka svojej infraštruktúre a výrobnej sieti. Napriek týmto možným výhodám analytici poukazujú na značné prekrytie produktových radov a otázne využitie synergií.
Julie Boote, analytička zo spoločnosti Pelham Smithers Associates, zdôraznila, že zlúčenie dvoch zápasiacich spoločností je nepravdepodobným receptom na úspech. „Honda by si mala radšej nájsť silnejšieho partnera,“ poznamenala.
Cesta k úspechu tejto fúzie bude dlhá a náročná. Analytici predpovedajú, že by mohlo trvať tri až päť rokov, kým sa objavia prvé výsledky. Medzitým budú konkurenti ako Toyota, Volkswagen a čínske automobilky pravdepodobne ďalej posilňovať svoju dominanciu na trhu.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky

TEST: Dojazd cez 400 km za prekvapivo nízku cenu. Na tento čínsky elektromobil nikdy nezabudnem

Európske automobilky stoja pred kontroverzným krokom. Číňania prišli s taktikou, ktorá ich môže zničiť

Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho

O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Megahurikán Melissa má namierené do Európy: Meteorológovia v pohotovosti, tieto krajiny sú v ohrození
PREMIUMViktor Beránek opustil Chatu pod Rysmi po 48 rokoch. „Odchádzam len dočasne do exilu,“ hovorí legenda (ROZHOVOR)

„Sú rečou našej duše.“ Psychologička vysvetľuje, čo znamenajú opakujúce sa sny o zosnulých a nevere (ROZHOVOR)

Stačí jediný kábel a môžeš prísť o byt. Prekvapí ťa, akých 10 spotrebičov nemôžeš zapájať do predlžovačky

Vyrástla v detskom domove, dnes má 27 rokov a vlastní 3 nehnuteľnosti. Finančná influencerka radí, ako zbohatnúť aj z mála (5 KROKOV)
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
- Európske automobilky stoja pred kontroverzným krokom. Číňania prišli s taktikou, ktorá ich môže zničiť
- VIDEO: Zbláznila sa Čína? Neuveríš, čím pokryli celé pohorie
- TEST: Dojazd cez 400 km za prekvapivo nízku cenu. Na tento čínsky elektromobil nikdy nezabudnem
-
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
- VIDEO: Zbláznila sa Čína? Neuveríš, čím pokryli celé pohorie
- Európske automobilky stoja pred kontroverzným krokom. Číňania prišli s taktikou, ktorá ich môže zničiť
- Pochopili, že ubližujú sami sebe. Bohatá krajina chce okamžite zrušiť clá na elektromobily z Číny
-
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Pochopili, že ubližujú sami sebe. Bohatá krajina chce okamžite zrušiť clá na elektromobily z Číny
- VIDEO: Zbláznila sa Čína? Neuveríš, čím pokryli celé pohorie
- EÚ ide po vodičoch. Drastické zmeny pocítia aj Slováci, za toto ti môžu zobrať vodičák (PREHĽAD)
- Toyota varuje celý svet. Elektromobily spôsobia veľké problémy, existujú aj alternatívne pohony
Slováci dávajú bohom spaľovákom. Elektrické autá u nás raketovo rastú, no máme veľký problém
Spojenec Ruska sa pustil do USA a varuje pred novou hrozbou. Ste pokrytci, odkazuje
Európsky Detroit má problém. Slovenský automobilový priemysel sa dostal do slepej uličky
Svetová elita ničí Zem. Oxfam odhalil katastrofálne rozdiely v emisiách
To, čo Nvidia dokázala, nemá v histórii obdoby. Svet financií stojí v nemom úžase
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Megahurikán Melissa má namierené do Európy: Meteorológovia v pohotovosti, tieto krajiny sú v ohrození
PREMIUMViktor Beránek opustil Chatu pod Rysmi po 48 rokoch. „Odchádzam len dočasne do exilu,“ hovorí legenda (ROZHOVOR)

„Sú rečou našej duše.“ Psychologička vysvetľuje, čo znamenajú opakujúce sa sny o zosnulých a nevere (ROZHOVOR)

Stačí jediný kábel a môžeš prísť o byt. Prekvapí ťa, akých 10 spotrebičov nemôžeš zapájať do predlžovačky

