Vyučovanie na školách a používanie smartfónov sú už dlhé roky diskutovanou témou, voči ktorej majú mnohí rozličné názory. Niektorí sa zastávajú zastaralej predstavy poslušného sedenia žiakov pred učiteľom, iní benevolentnejšie uvoľňujú cestu moderným technológiám do tried.

Do prvej skupiny sa po zákaze smartfónov na školách zaradilo pred pár rokmi Francúzsko a podľa nedávnych správ sa k nemu môže pridať aj Veľká Británia, informoval The Guardian.

Po Francúzsku zvažuje zákaz ďalšia krajina

S vlastným návrhom prichádza teraz tajomník školstva Gavin Williamson vo Veľkej Británii, ktorý považuje smartfóny v školách za rušivý element a potencionálne škodlivý prostriedok v prípade zneužitia. Podľa Williamsona je potrebné na školách vytvoriť disciplínu počas vyučovania a pomôcť tak žiakom opäť si zvyknúť na školský režim po pandémii.

Jeho návrh vychádza aj z problémov spojených s používaním smartfónov na školách, ktoré sú žiakmi mnohokrát zneužívané pri šikane na sociálnych sieťach alebo dokonca pri sexuálnom obťažovaní. Zakázať smartfóny sa doteraz pokúsili v krajine aj viaceré školy z vlastnej iniciatívy, no nestretli sa s podporou rodičov.

NEPREHLIADNI
Po zapnutí ihneď začali komunikovať s Ruskom. Britská vláda dala školákom notebooky plné malvéru

Je však takýto striktný zákaz skutočne tým správnym riešením a jedinou cestou? Názory sa môžu v tomto smere veľmi líšiť, no je potrebné si uvedomiť, že niekdajší spôsob počúvania výkladu učiteľa, písania poznámok a učenia sa už dávno ovplyvnili moderné technológie, predovšetkým smartfóny. Tie sa stali každodenným nástrojom pre dospelých, no taktiež práve žiakov.

unsplash

Slovensko zákaz neplánuje, štát to necháva na školách

Slovensko necháva v oblasti obmedzenia smartfónov pri vyučovaní voľné ruky školám, ktoré môžu prípadný zákaz alebo obmedzenie týchto zariadení počas vyučovania zakotviť priamo do školského poriadku. Celoplošný striktný zákaz však nebol a ani nie je podľa Ministerstva školstva SR v pláne.

„Ministerstvo školstva neplánuje „úplný zákaz alebo obmedzenie smartfónov na školách“. Každá škola má možnosť určiť si v školskom poriadku prípadný zákaz využívania smartfónov vo vzdelávacom proces.

Vzhľadom na to, že časť škôl zmysluplne využíva digitálne technológie vo výchovno-vzdelávacom procese (vrátane smartfónov) bolo by kontraproduktívne zakazovať školám ich využívanie,“ vyjadrilo sa Ministerstvo školstva SR pre redakciu FonTech.sk.

Zakázať dnes najpoužívanejšie technologické zariadenie by tak mohlo mať zásadný dopad. Samozrejme však veľa závisí od toho, akým spôsobom sú smartfóny počas vyučovania využívané. Značný vplyv na ich správne uplatnenie vo vyučovacom procese má ale aj prístup učiteľa – nie každý je totiž stále stotožnený s myšlienkou používania smartfónu aj priamo na hodine.

Smartfón môže byť v škole užitočný pomocník

Pokiaľ sú však stanovené správne „hranice“, smartfón, tablet alebo aj iné zariadenie býva nesmierne nápomocným prvkom vyučovania, ktorý žiakom a študentom otvára dvere k enormnému množstvu potrebných informácií. Majú ich doslova na dosah ruky. Svoje o tom vie aj skúsená učiteľka psychológie s 11 ročnou praxou, Mgr. Natalia Vince.

„Problémom nie je samotný smartfón. Všetko to závisí od toho, akým spôsobom sú smartfóny využívané. Ak sú používané ako zdroj informácií, ako nástroj poznania, môžu byť moderným nástrojom vzdelávania.

Mám osobnú skúsenosť s tým, že ak som sa so žiakmi dohodla, kedy sa smartfón bude a kedy nebude používať, v triedach to fungovalo. Ak majú žiaci skupinovú prácu, ktorej cieľom je nájsť relevantné informácie na internete, je smartfón veľkou výhodou (napokon je to nástroj, ktorý dennodenne využívajú).

To, či žiak používa smartfón na vyučovacej hodine, hoci ho učiteľ neurčil za pomôcku vzdelávania, odráža do istej miery aj to, nakoľko vie učiteľ žiakov zaujať – zaujať natoľko, že nemajú potrebu (a ani čas) siahnuť po mobile,“ vyjadrila sa psychologička Mgr. Natalia Vince pre FonTech.sk.

Striktný zákaz smartfónov počas vyučovania tak môže mať kontraproduktívne účinky na samotný vyučovací proces. Doba sa totižto zásadne zmenila. Koniec koncov, dokázal to aj posledný rok pandémie, kedy boli žiaci odkázaní na dištančné vzdelávanie, počas ktorého boli v neustálom kontakte s vyučujúcimi práve prostredníctvom laptopov alebo smartfónov.

Freepik

Ani to, že majú študenti smartfón dennodenne v rukách ale neznamená, že sa vedia vo svete informácii skutočne dobre orientovať. S rastúcim množstvom konšpirácií, dezinformácií či hoaxov je dnes stále náročnejšie overiť si skutočné fakty a pracovať s relevantnými a overenými informáciami. Odstrihnúť žiaka od smartfónu a posadiť ho pred tlačenú knihu s obmedzeným množstvom informácií teda nie je vôbec ideálne riešenie.

„Nakoľko dnešná generácia žiakov na SŠ a ZŠ vyrastá s technológiami, je podstatné naučiť mladých ľudí s týmito technológiami efektívne narábať. A asi všetci máme skúsenosť s tým, že ak je niečo zakázané, o to viac nás to láka.

Zdôraznila by som, že je nevyhnutné sa prispôsobiť novej dobe a využívať benefity technológií – v rámci vzdelávania by som si teda kládla podstatnejšiu otázku než to, či sa majú alebo nemajú využívať smartfóny na vyučovaní.

Tou otázkou je, ako naučiť mladých ľudí rozlišovať v tom množstve často protichodných informácií, čo je a čo nie je pravda a ako rozvíjať kritické myslenie, aby sa nedali oklamať tým, čo médiá ponúkajú,“ uzavrela psychologička Mgr. Natalia Vince vyjadrenie pre FonTech.sk.

Na problémy online sveta už pritom vo veľkom upozorňujú nielen médiá, ale s vlastnou kampaňou začala aj polícia, či dokonca operátori. Rozoznať klamlivé správy a vyvarovať sa zdieľaniu bludov je dnes dôležitejšie ako kedykoľvek predtým.

Školy by preto mali pristupovať proaktívne k využívaniu smartfónov počas vyučovacieho procesu a žiakov usmerňovať, ako ich správne využiť a vyťažiť z nich maximum pre ich vzdelávanie.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú