Nová generácia všetko zmení. Číňania vylepšujú batérie EV extrémnym tempom, začnú s masovou výrobou
Čínsky výrobca batérií Farasis Energy oznámil významný pokrok vo vývoji svojich pevných batérií. Spoločnosť uviedla, že jej tretia generácia batérií, ktorá po prvýkrát využíva úplne pevný elektrolyt, práve prechádza certifikáciou na úrovni automobilového priemyslu a ďalším vývojom. Ak všetko pôjde podľa plánu, masová výroba by mala začať v roku 2025, píše Electrive.
Evolúcia technológie pevného elektrolytu
Farasis označuje svoje batérie s polo-pevným elektrolytom, ktoré začali vyrábať v roku 2022 a sú založené na technológii „gel-first“, ako prvú generáciu. Tieto batérie už našli uplatnenie u popredných výrobcov ako Dongfeng, GAC, Geely a ďalších zahraničných klientov. Druhá generácia, ktorá už zahŕňa „oxidovo-polymérny povlak pevného elektrolytu“ a technológiu zvyšovania hustoty, sa taktiež používa v praxi. Táto generácia dosahuje energetickú hustotu 330 Wh/kg, rýchlosť nabíjania 3C a životnosť presahujúcu 4 000 cyklov.
Tretia generácia, ktorá je momentálne vo vývoji, prináša niekoľko prelomových inovácií. Najväčšou zmenou je zavedenie úplne pevného elektrolytu s vysokou vodivosťou. Ďalšie vylepšenia zahŕňajú technológiu povrchového spevňovania anódy a katódu s „ultra vysokým“ obsahom niklu, aj keď presný obsah niklu Farasis nešpecifikoval. Tieto vylepšenia umožňujú potlačiť expanziu anódy, čo vedie k nižšiemu množstvu potrebného elektrolytu a k lepšej tepelnej stabilite. Očakáva sa, že energetická hustota dosiahne až 400 Wh/kg.
Technologické detaily a bezpečnostné prvky
Nové batérie sú založené na sulfidovom systéme, nie na oxidovom základe, ktorý je bežný pri väčšine konvenčných batérií. Anóda obsahuje lítium a vysoký obsah kremíka, čo zvyšuje energetickú hustotu. Tradične však vyšší obsah kremíka spôsobuje expanziu a kontrakciu anódy počas nabíjania a vybíjania, čo znižuje životnosť batérie. Farasis však tvrdí, že dokáže tento problém „potlačiť“.
Okrem zvýšenia energetickej hustoty výrobca kladie veľký dôraz na bezpečnosť. Vďaka úplne pevnému elektrolytu už nehrozí riziko vzplanutia tekutého elektrolytu. Batérie úspešne prešli náročnými testami, ako sú testy prepichnutia klincami, mechanického zaťaženia a simulácie extrémne vysokých teplôt. Ďalším inovatívnym prvkom je schopnosť batérie „sama sa vypnúť“ v prípade tepelného úniku, čím sa minimalizuje riziko požiaru alebo poškodenia.
Výhľad do budúcnosti
Farasis už plánuje ďalšiu, štvrtú generáciu batérií. Tá by mala byť postavená na „oxidovo-polymérnom kompozitnom systéme“ namiesto sulfidového základu. Táto technológia by mohla dosiahnuť energetickú hustotu až 500 Wh/kg. Rovnako ako pri tretej generácii, anódy budú obsahovať lítium a katódy budú využívať vysoký obsah niklu. Táto nová kompozitná technológia je však stále vo fáze vývoja a zatiaľ neexistuje presný časový plán jej uvedenia na trh.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Dobije autu tisíce kilometrov ročne zadarmo. Mercedes vyvinul solárny lak, ktorý predĺžuje dojazd
Spaľováky zdražejú, elektromobily nie. Slávna európska automobilka spustí cenovú politiku, ktorá funguje
BMW má nový nápad, ako odpratať spaľováky. Elektromobily majú mať na cestách „prednosť v jazde"
Totálne fiasko Nemcov: Auto, ktoré malo jazdiť zadarmo zo slnka, dnes predávajú za pár stoviek eur
Trhu hrozí úplný kolaps. Šéf veľkej automobilky sa otvorene postavil proti zákazu spaľovákov
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
K Zemi sa blíži neznámy objekt. Harvardský astronóm hovorí o možnej mimozemskej sonde
Andrej Kiska o svojom utajovanom startupe: Cieľom je dostať sa na 100 miliónov tržieb a byť „unicorn“. Nič iné ma nezaujíma
Najnovší test pneumatík „potopil“ favorita Slovákov. Polovica je nebezpečná, dve úplne zlyhali (REBRÍČEK)
Zomrela hviezda hororov: Jej najslávnejší film videl takmer každý Slovák
Fiktívne živnosti ohrozujú dávky a odvody: Ministerstvo chystá zmeny
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Trhu hrozí úplný kolaps. Šéf veľkej automobilky sa otvorene postavil proti zákazu spaľovákov
- BMW má nový nápad, ako odpratať spaľováky. Elektromobily majú mať na cestách „prednosť v jazde“
- Totálne fiasko Nemcov: Auto, ktoré malo jazdiť zadarmo zo slnka, dnes predávajú za pár stoviek eur
- Najnovší vynález Číňanov navždy zmení elektromobily. Môže byť nasadený okamžite a pochovať spaľováky
- Nissan všetkých zaskočil. Nový elektromobil má dojazd 417 km a nízku cenu, ktorá otrasie segmentom
-
- Totálne fiasko Nemcov: Auto, ktoré malo jazdiť zadarmo zo slnka, dnes predávajú za pár stoviek eur
- Trhu hrozí úplný kolaps. Šéf veľkej automobilky sa otvorene postavil proti zákazu spaľovákov
- BMW má nový nápad, ako odpratať spaľováky. Elektromobily majú mať na cestách „prednosť v jazde“
- Najnovší vynález Číňanov navždy zmení elektromobily. Môže byť nasadený okamžite a pochovať spaľováky
- Nissan všetkých zaskočil. Nový elektromobil má dojazd 417 km a nízku cenu, ktorá otrasie segmentom
-
- Najnovší vynález Číňanov navždy zmení elektromobily. Môže byť nasadený okamžite a pochovať spaľováky
- Trhu hrozí úplný kolaps. Šéf veľkej automobilky sa otvorene postavil proti zákazu spaľovákov
- Slováci vybabrali s nezáujmom štátu. Kupujú čoraz viac elektromobilov z alternatívneho trhu
- Nissan všetkých zaskočil. Nový elektromobil má dojazd 417 km a nízku cenu, ktorá otrasie segmentom
- Batériu nabiješ za 5 minút a následne autom prejdeš 3 000 kilometrov. Známy výrobca chce šokovať svet
Putin berie Rusom aj posledný kúsok slobody. Ľuďom bizarne ruší hovory cez obľúbené aplikácie
Rada Európy vyslala jasný odkaz: Prestaňte predávať zbrane do tejto krajiny
Niečo sa chystá a „nikto nevie čo“. USA začali vojenské cvičenia s nečakanou krajinou
Na objavenie čakal 66 rokov. Antarktída odkryla príbeh vedca, ktorý nečakane zmizol
Tesla sa pustí do energetiky. Britom ponúkne elektrinu aj nové možnosti
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP