Nová generácia všetko zmení. Číňania vylepšujú batérie EV extrémnym tempom, začnú s masovou výrobou
Čínsky výrobca batérií Farasis Energy oznámil významný pokrok vo vývoji svojich pevných batérií. Spoločnosť uviedla, že jej tretia generácia batérií, ktorá po prvýkrát využíva úplne pevný elektrolyt, práve prechádza certifikáciou na úrovni automobilového priemyslu a ďalším vývojom. Ak všetko pôjde podľa plánu, masová výroba by mala začať v roku 2025, píše Electrive.
Evolúcia technológie pevného elektrolytu
Farasis označuje svoje batérie s polo-pevným elektrolytom, ktoré začali vyrábať v roku 2022 a sú založené na technológii „gel-first“, ako prvú generáciu. Tieto batérie už našli uplatnenie u popredných výrobcov ako Dongfeng, GAC, Geely a ďalších zahraničných klientov. Druhá generácia, ktorá už zahŕňa „oxidovo-polymérny povlak pevného elektrolytu“ a technológiu zvyšovania hustoty, sa taktiež používa v praxi. Táto generácia dosahuje energetickú hustotu 330 Wh/kg, rýchlosť nabíjania 3C a životnosť presahujúcu 4 000 cyklov.
Tretia generácia, ktorá je momentálne vo vývoji, prináša niekoľko prelomových inovácií. Najväčšou zmenou je zavedenie úplne pevného elektrolytu s vysokou vodivosťou. Ďalšie vylepšenia zahŕňajú technológiu povrchového spevňovania anódy a katódu s „ultra vysokým“ obsahom niklu, aj keď presný obsah niklu Farasis nešpecifikoval. Tieto vylepšenia umožňujú potlačiť expanziu anódy, čo vedie k nižšiemu množstvu potrebného elektrolytu a k lepšej tepelnej stabilite. Očakáva sa, že energetická hustota dosiahne až 400 Wh/kg.
Technologické detaily a bezpečnostné prvky
Nové batérie sú založené na sulfidovom systéme, nie na oxidovom základe, ktorý je bežný pri väčšine konvenčných batérií. Anóda obsahuje lítium a vysoký obsah kremíka, čo zvyšuje energetickú hustotu. Tradične však vyšší obsah kremíka spôsobuje expanziu a kontrakciu anódy počas nabíjania a vybíjania, čo znižuje životnosť batérie. Farasis však tvrdí, že dokáže tento problém „potlačiť“.
Okrem zvýšenia energetickej hustoty výrobca kladie veľký dôraz na bezpečnosť. Vďaka úplne pevnému elektrolytu už nehrozí riziko vzplanutia tekutého elektrolytu. Batérie úspešne prešli náročnými testami, ako sú testy prepichnutia klincami, mechanického zaťaženia a simulácie extrémne vysokých teplôt. Ďalším inovatívnym prvkom je schopnosť batérie „sama sa vypnúť“ v prípade tepelného úniku, čím sa minimalizuje riziko požiaru alebo poškodenia.
Výhľad do budúcnosti
Farasis už plánuje ďalšiu, štvrtú generáciu batérií. Tá by mala byť postavená na „oxidovo-polymérnom kompozitnom systéme“ namiesto sulfidového základu. Táto technológia by mohla dosiahnuť energetickú hustotu až 500 Wh/kg. Rovnako ako pri tretej generácii, anódy budú obsahovať lítium a katódy budú využívať vysoký obsah niklu. Táto nová kompozitná technológia je však stále vo fáze vývoja a zatiaľ neexistuje presný časový plán jej uvedenia na trh.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Má 340 koní a 560 km dojazd. Nová Škoda je najvýkonnejšie auto milovanej značky
Najväčšia automobilka sveta kolíše. Bojí sa riskovať a zvažuje stopku pre elektromobily
Majitelia elektromobilov dostali studenú sprchu. Po novom majú platiť nespravodlivú a vysokú daň
Milovaná technológia ti môže zruinovať peňaženku. Rýchlonabíjanie má neviditeľný dopad na batériu
Slováci stále veria nezmyslom o elektromobiloch. Tu je 5 mýtov, ktoré sú už dávno úplne mimo reality
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Tiché ochorenie končatín, ktoré ti zničí telo aj život. „Pacienti ho neriešia včas,“ hovorí odborníčka
Ak máš dôchodok nižší ako 684,10 eura, môže to byť problém
Slováci odštartovali MS v hokeji 2025 debaklom. Domáci Švédi zvíťazili vysoko 5:0
Alarmujúce čísla: Rakovina medzi ľuďmi do 50 rokov stúpa. Tieto typy sú najrozšírenejšie (PREHĽAD)
Fico tvrdo reagoval na Kallasovú: Milá Kaja, nemáš právomoc kritizovať suverénneho premiéra suverénnej krajiny
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Najväčšia automobilka sveta kolíše. Bojí sa riskovať a zvažuje stopku pre elektromobily
- Má 340 koní a 560 km dojazd. Nová Škoda je najvýkonnejšie auto milovanej značky
- Majitelia elektromobilov dostali studenú sprchu. Po novom majú platiť nespravodlivú a vysokú daň
- Čína má plán, ktorý zničí benzínky. Zmazali najväčšiu slabinu elektromobilov, odborníci im tlieskajú
- Milovaná technológia ti môže zruinovať peňaženku. Rýchlonabíjanie má neviditeľný dopad na batériu
-
- Najväčšia automobilka sveta kolíše. Bojí sa riskovať a zvažuje stopku pre elektromobily
- Majitelia elektromobilov dostali studenú sprchu. Po novom majú platiť nespravodlivú a vysokú daň
- Milovaná technológia ti môže zruinovať peňaženku. Rýchlonabíjanie má neviditeľný dopad na batériu
- Má 340 koní a 560 km dojazd. Nová Škoda je najvýkonnejšie auto milovanej značky
- Čína má plán, ktorý zničí benzínky. Zmazali najväčšiu slabinu elektromobilov, odborníci im tlieskajú
-
- Majitelia elektromobilov dostali studenú sprchu. Po novom majú platiť nespravodlivú a vysokú daň
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Postavili najväčšiu loď sveta s pohonom budúcnosti
- Je ultrabezpečné a má úchvatný výkon. Toto hybridné SUV prejde bez tankovania takmer 1 500 km
- Čína má plán, ktorý zničí benzínky. Zmazali najväčšiu slabinu elektromobilov, odborníci im tlieskajú
- Tesla čelí vlastnej nočnej more. Jej najväčší rival buduje impérium, zatiaľ čo Muskovi dochádza dych
Malé firmy získajú dotácie na obnoviteľné zdroje. Pozri si podmienky
Americké automobilky sa búria. Trumpova dohoda s Britániou ich zrádza
Britská letecká skupina IAG nakupuje 53 lietadiel za miliardy. Obchodná dohoda s USA ruší clá
India a Pakistan na pokraji vojny. Civilné lety zastavené
Benzín aj nafta zlacneli. Analytik varuje, že ďalšie zníženie je neisté
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Tiché ochorenie končatín, ktoré ti zničí telo aj život. „Pacienti ho neriešia včas,“ hovorí odborníčka
Ak máš dôchodok nižší ako 684,10 eura, môže to byť problém
Slováci odštartovali MS v hokeji 2025 debaklom. Domáci Švédi zvíťazili vysoko 5:0
Alarmujúce čísla: Rakovina medzi ľuďmi do 50 rokov stúpa. Tieto typy sú najrozšírenejšie (PREHĽAD)
Fico tvrdo reagoval na Kallasovú: Milá Kaja, nemáš právomoc kritizovať suverénneho premiéra suverénnej krajiny
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené