Historický úspech čínskej automobilky. Japonského giganta prekonala na jeho vlastnom trhu
Čínsky výrobca elektromobilov BYD dosiahol významný míľnik – prvýkrát prekonal Toyotu v predaji čisto elektrických vozidiel na japonskom trhu.
Podľa údajov Japonskej asociácie predajcov automobilov BYD predalo v roku 2024 2 223 elektromobilov, čo predstavuje medziročný nárast o 54 %. Na druhej strane, Toyota zaznamenala pokles predaja elektromobilov o 30 %, pričom predala iba 2 038 vozidiel. Tento posun naznačuje zmenu spotrebiteľských preferencií a rastúcu prítomnosť BYD v Japonsku, kde dominovala Toyota, informuje o téme MyElectricSparks.
Strategický vstup na trh
BYD vstúpilo na japonský trh s elektromobilmi v roku 2023 s crossoverom Atto 3, známy aj pod menom Yuan Plus. S cenou približne 30 000 dolárov bol Atto 3 strategicky nastavený tak, aby konkuroval obľúbeným domácim modelom, ako je Toyota RAV4 alebo Honda CR-V. Na tento úspešný debut nadviazala spoločnosť ďalšími modelmi – hatchbackom Dolphin a sedanom Seal.
Model Dolphin, ktorý začína na cenovke 2,99 milióna jenov (18 500 eur), sa stal cenovo dostupnou alternatívou k populárnym japonským vozidlám, akými sú Toyota Prius či Nissan Leaf. Medzitým sedan Seal, uvedený na trh v polovici roka 2024, okamžite zaujal zákazníkov, keďže ponúka prémiové vlastnosti a konkurenčnú cenu 5,28 milióna jenov (32 000 eur). Seal sa tak postavil do priamej konkurencie voči Tesle Model 3.
V roku 2025 BYD plánuje rozšíriť svoju ponuku v Japonsku o ďalší model – elektrické SUV Sealion 07. Tento stredne veľký inteligentný SUV má za cieľ ešte viac upevniť pozíciu BYD na tamojšom trhu.
Spomaľujúci rast EV segmentu
Napriek úspechu BYD čelil japonský trh s elektromobilmi v roku 2024 poklesu. Celkové predaje elektromobilov klesli o 33 % na 59 736 kusov, čo predstavuje prvý pokles za posledné štyri roky. Podiel elektromobilov na japonskom trhu zostáva na úrovni pod 2 %, čo je najmenej spomedzi rozvinutých krajín. To odráža tradičný konzervativizmus japonských spotrebiteľov, ktorí stále preferujú vozidlá so spaľovacími motormi.
Líder na trhu, Nissan, ktorý drží 50 % podiel, zaznamenal výrazný 44 % pokles predaja. Predaje elektrického modelu Sakura, ktorý patrí medzi obľúbené „kei cars“, klesli o 38 %, zatiaľ čo predaje Nissanu Leaf sa znížili až o 48 %. Toyota, ktorá v roku 2024 ponúkla svoj prvý elektromobil bZ4X crossover, dosiahla síce nárast predaja o 10 %, no s iba 1 012 predanými kusmi ostal jej výkon skôr sklamaním. Pri cene 5,5 milióna jenov (34 800 dolárov) model bZ4X čelí výraznej konkurencii lacnejších modelov BYD.
Medzi dovážanými značkami elektromobilov stále dominuje Tesla, pričom predaje BYD predstavujú približne 40 % z objemu predaja Tesly v Japonsku. Avšak vďaka konkurenčným cenám a dobre nastavenej stratégii BYD postupne znižuje náskok amerického giganta. Navyše, BYD plánuje do roku 2025 otvoriť až 100 obchodov v Japonsku, čo je jasný signál, že spoločnosť chce svoje postavenie v regióne ešte viac posilniť.
Zmena globálneho automobilového prostredia
Úspech BYD v Japonsku je ďalším dôkazom, že globálna automobilová scéna prechádza zásadnými zmenami. Po tom, čo si spoločnosť vybudovala dominantné postavenie v Číne vďaka cenovo dostupným a efektívnym elektromobilom, dokazuje, že má kapacitu konkurovať tradičným automobilkám aj na medzinárodných trhoch. Aj keď Japonci pristupujú k novým technológiám opatrne, tlak zo strany ambicióznych hráčov, akým je BYD, postupne narastá.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
PRIPOMIENKA KVÍZ: Oplatí sa ti viac elektromobil alebo spaľovák? Vyplň tieto otázky a zisti
Česká automobilka šokuje. Takto bude vyzerať nová Škoda Octavia
CATL uvádza revolučné batérie Shenxing Pro pre Európu. 478 km dojazdu pribudne za 10 minút nabíjania
Automobilky robili veľkú chybu: Francúzom stačil jeden model na elektrický prevrat, Nóri dokázali nemožné
Lietajúce auto zo Slovenska je zachránené. Toto s ním bude ďalej
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Konsolidácia zasiahne peňaženky všetkých: Minister Kamenický predstavil balík
Šesť miliónkrát menej ako zrnko soli. Virológ objasnil, prečo sa Kotlár mýli: „mRNA vakcíny nemenia DNA“ (ROZHOVOR)
Chrípka a covid-19 nemajú šancu: Odborníci hovoria o najjednoduchšej ochrane proti respiračným ochoreniam
Náborový príspevok až 5 000 eur a slušný plat: Finančná správa hľadá posily do tímu
Nebezpečný vírus „zaplavil“ Európu: Prvé príznaky oklamú aj lekára, rúška a umývanie rúk nestačia
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Lietajúce auto zo Slovenska je zachránené. Toto s ním bude ďalej
- Automobilky robili veľkú chybu: Francúzom stačil jeden model na elektrický prevrat, Nóri dokázali nemožné
- Konečne lacné SUV. Volkswagen predstavil nový cenovo dostupný elektromobil
-
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
- Konečne lacné SUV. Volkswagen predstavil nový cenovo dostupný elektromobil
- Lietajúce auto zo Slovenska je zachránené. Toto s ním bude ďalej
- Trh s elektromobilmi v Číne explodoval. Teraz mu hrozí vlastná smrť
-
- BMW to myslí naozaj vážne. Už čoskoro spustí sériovu výrobu odpísaného pohonu áut
- Najväčší problém elektromobilov rozpustili ako cukrovú vatu. Vedci ukázali riešenie, ktoré všetko zmení
- Stojí len 8 200 eur. Čínska značka pôsobiaca aj na Slovensku, predstavila elektromobil s novou technológiou
- Trh s elektromobilmi v Číne explodoval. Teraz mu hrozí vlastná smrť
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
Slovenský export zbraní rastie nebývalým tempom. Rok 2025 môže priniesť 3 miliardy eur
Mapy Google sa v Kórei menia. Citlivé oblasti už nebudú viditeľné
Nový prieskum odhalil trend. Platby kartou a mobilom sa stali štandardom na Slovensku
Prekvapenie: Európske automobilky úspešne plnia prísne emisie EÚ, zaostáva len slávna značka
Nemecký politik chce zrušiť zákaz spaľovacích motorov. Prehliadame vraj dostupnú alternatívu pre spaľováky
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP