Čínsky výrobca elektromobilov BYD dosiahol významný míľnik – prvýkrát prekonal Toyotu v predaji čisto elektrických vozidiel na japonskom trhu.

Podľa údajov Japonskej asociácie predajcov automobilov BYD predalo v roku 2024 2 223 elektromobilov, čo predstavuje medziročný nárast o 54 %. Na druhej strane, Toyota zaznamenala pokles predaja elektromobilov o 30 %, pričom predala iba 2 038 vozidiel. Tento posun naznačuje zmenu spotrebiteľských preferencií a rastúcu prítomnosť BYD v Japonsku, kde dominovala Toyota, informuje o téme MyElectricSparks.

Strategický vstup na trh

BYD vstúpilo na japonský trh s elektromobilmi v roku 2023 s crossoverom Atto 3, známy aj pod menom Yuan Plus. S cenou približne 30 000 dolárov bol Atto 3 strategicky nastavený tak, aby konkuroval obľúbeným domácim modelom, ako je Toyota RAV4 alebo Honda CR-V. Na tento úspešný debut nadviazala spoločnosť ďalšími modelmi – hatchbackom Dolphin a sedanom Seal.

Model Dolphin, ktorý začína na cenovke 2,99 milióna jenov (18 500 eur), sa stal cenovo dostupnou alternatívou k populárnym japonským vozidlám, akými sú Toyota Prius či Nissan Leaf. Medzitým sedan Seal, uvedený na trh v polovici roka 2024, okamžite zaujal zákazníkov, keďže ponúka prémiové vlastnosti a konkurenčnú cenu 5,28 milióna jenov (32 000 eur). Seal sa tak postavil do priamej konkurencie voči Tesle Model 3.

V roku 2025 BYD plánuje rozšíriť svoju ponuku v Japonsku o ďalší model – elektrické SUV Sealion 07. Tento stredne veľký inteligentný SUV má za cieľ ešte viac upevniť pozíciu BYD na tamojšom trhu.

BYD nový elektromobil Európa
BYD

Spomaľujúci rast EV segmentu

Napriek úspechu BYD čelil japonský trh s elektromobilmi v roku 2024 poklesu. Celkové predaje elektromobilov klesli o 33 % na 59 736 kusov, čo predstavuje prvý pokles za posledné štyri roky. Podiel elektromobilov na japonskom trhu zostáva na úrovni pod 2 %, čo je najmenej spomedzi rozvinutých krajín. To odráža tradičný konzervativizmus japonských spotrebiteľov, ktorí stále preferujú vozidlá so spaľovacími motormi.

Líder na trhu, Nissan, ktorý drží 50 % podiel, zaznamenal výrazný 44 % pokles predaja. Predaje elektrického modelu Sakura, ktorý patrí medzi obľúbené „kei cars“, klesli o 38 %, zatiaľ čo predaje Nissanu Leaf sa znížili až o 48 %. Toyota, ktorá v roku 2024 ponúkla svoj prvý elektromobil bZ4X crossover, dosiahla síce nárast predaja o 10 %, no s iba 1 012 predanými kusmi ostal jej výkon skôr sklamaním. Pri cene 5,5 milióna jenov (34 800 dolárov) model bZ4X čelí výraznej konkurencii lacnejších modelov BYD.

BYD

Medzi dovážanými značkami elektromobilov stále dominuje Tesla, pričom predaje BYD predstavujú približne 40 % z objemu predaja Tesly v Japonsku. Avšak vďaka konkurenčným cenám a dobre nastavenej stratégii BYD postupne znižuje náskok amerického giganta. Navyše, BYD plánuje do roku 2025 otvoriť až 100 obchodov v Japonsku, čo je jasný signál, že spoločnosť chce svoje postavenie v regióne ešte viac posilniť.

Zmena globálneho automobilového prostredia

Úspech BYD v Japonsku je ďalším dôkazom, že globálna automobilová scéna prechádza zásadnými zmenami. Po tom, čo si spoločnosť vybudovala dominantné postavenie v Číne vďaka cenovo dostupným a efektívnym elektromobilom, dokazuje, že má kapacitu konkurovať tradičným automobilkám aj na medzinárodných trhoch. Aj keď Japonci pristupujú k novým technológiám opatrne, tlak zo strany ambicióznych hráčov, akým je BYD, postupne narastá.

Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP