Čína patrí medzi krajiny s najlepšou vlakovou dopravou na svete. Môže sa pýšiť nielen svojou dochvíľnosťou, ale tiež rýchlosťou, akú zahraničné železnice len v tichosti závidia.

Najnovšie sa Čína pochválila novým vlakom s technológiou maglev, ktorého maximálna rýchlosť dosahuje neuveriteľných 600 km/h. Na tému upozornila agentúra Reuters.

Vlak, o akom sa mnohým krajinám môže iba snívať

Sieť železníc v čínskych veľkomestách predstavuje najrýchlejšiu vlakovú dopravu na svete, ktorá sa pýši nielen ohromnou rýchlosťou, ale aj modernými technológiami. Zabudnime na klasické koľajnice, v Číne sa totiž vlaky vznášajú nad koľajou vďaka magnetickej levitácii.

CRRC

Technológia maglev, alebo magnetická levitácia je v súčasnosti najmodernejší a zároveň najrýchlejší druh koľajovej dopravy s najlacnejšou prevádzkou a najdrahšou traťou.

Vlak sa v tomto prípade pohybuje po trati bez dotyku koľají, pričom hlavnú oporu mu robí magnetické pole vytvárané sústavou supravodivých magnetov zabudovaných v trati i vlaku.

Podľa portálu Independent, Čína využíva technológiu maglev na krátkej linke medzi medzinárodným letiskom Šanghaj-Pchu-tung a centrom mesta, kde vlak zvláda prepraviť cestujúcich na trase dlhej 30 km pod 8 minút.

Teraz ale predstavila najnovšiu verziu rýchlovlaku s technológiou maglev, ktorého maximálna rýchlosť sa zastavuje až na 600 km/h. Pri tejto rýchlosti by viac než 1 000 km dlhá cesta z Pekingu do Šanghaja trvala len 2,5 hodiny. Pre porovnanie, klasická cesta bežným rýchlovlakom trvá 5,5 hodiny a cesta lietadlom zhruba 3 hodiny.

NEPREHLIADNI
AKTUÁLNE: Historický moment a úspešný štart, Jeff Bezos sa vrátil z vesmíru a hlási najlepší deň svojho života

Zatiaľ chýbajú trate na celoštátnej úrovni

Paradoxne napriek tomu, že Čína čiastočne maglev využíva už 20 rokov a v utorok predstavila nový  rýchlovlak, v krajine zatiaľ nie sú vybudované žiadne medzimestské či medziprovinčné trate vhodné pre takéto rýchlosti. Niektoré mestá ako Šanghaj či Čcheng-tu už na tom pracujú aspoň v prieskume, ktorý by jedného dňa mohol poviesť až k výstavbe vhodných liniek.

Nový rýchlovlak vlak vyvinutý v Číne a vyrobený v meste Čching-tao sa podľa dostupných informácií má stať „celosvetovo najrýchlejším dopravným prostriedkom určeným na pozemnú prepravu“, uvádza TASR.

Zálusk na vytvorenie železničnej siete pre vlaky typu maglev si robia aj iné krajiny vrátane Japonska a Nemecka. Japonsko už niekoľko rokov buduje trať medzi mestami Tokyo a Nagoya, po ktorej bude môcť cestovať jeho ďalší maglev, no otvorenie je naplánované až na rok 2027. Zatiaľ však vysoké náklady a nekompatibilita so súčasnou infraštruktúrou bránia ďalšiemu rýchlemu rozvoju.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú