Európske štáty začali panikáriť. Čína dokáže svoje elektromobily v Európe ovládať na diaľku
Napäté vzťahy medzi Západom a Čínou sa v posledných týždňoch mierne uvoľnili, no európske úrady riešia novú bezpečnostnú hrozbu, ktorá má potenciál prerásť do širšej technologickej diskusie. Ide o otázku, či môžu byť elektrické autobusy čínskej výroby, ktoré jazdia po európskych cestách, na diaľku vypnuté svojím výrobcom.
Podnet prišiel z Nórska, kde tamojšie úrady odhalili možné zraniteľnosti v systémoch elektrobusov značky Yutong. Vyšetrovanie ukázalo, že tieto vozidlá by mohol výrobca zo Zhengzhou „zastaviť alebo znefunkčniť“ na diaľku. Spoločnosť Yutong exportovala už viac než 110-tisíc autobusov do vyše stovky krajín a drží približne desatinu celosvetového trhu. Na tému upozornil TechSpot.
Priamy prístup k vozidlám a riziko zneužitia
Nórsky dopravný operátor Ruter upozornil, že Yutong má „priame digitálne pripojenie ku každému jednotlivému autobusu“, čo mu umožňuje vykonávať softvérové aktualizácie a diagnostiku na diaľku. „Teoreticky by sa to dalo zneužiť na ovplyvnenie prevádzky autobusu,“ uviedla spoločnosť vo vyhlásení.
Testy, ktoré prebiehali v horskom tuneli bez vonkajšieho signálu, porovnávali nový autobus Yutong a trojročné vozidlo holandského výrobcu VDL. Kým holandský model nemal možnosť bezdrôtových aktualizácií, čínske autobusy ich podporovali. „Do riadiaceho systému batérie a napájania je prístup cez mobilnú sieť s rumunskou SIM kartou. Teoreticky teda môže výrobca autobus zastaviť alebo vyradiť z prevádzky,“ doplnil Ruter.

Hoci vyšetrovanie neodhalilo dôkazy o tom, že by Yutong niekedy reálne zasiahol do prevádzky autobusov, výsledky vzbudili pochopiteľnú nedôveru. Ruter dodal, že kamery vo vozidlách nie sú pripojené na internet, a teda nehrozí prenos obrazu či videa. Napriek tomu chce spoločnosť sprísniť bezpečnostné požiadavky pri budúcich nákupoch a zaviesť nové firewallové systémy, ktoré zabezpečia, aby kontrola nad autobusmi ostala výhradne v rukách miestnych operátorov.
Širšie obavy a reakcie v Európe
Na zistenia z Nórska okamžite reagovalo aj Dánsko, kde spoločnosť Movia otvorila vlastné vyšetrovanie. Jej prevádzkový riaditeľ Jeppe Gaard však upozornil, že riziko sa netýka len čínskych vozidiel. „Elektrické autobusy, podobne ako elektromobily, môžu byť v princípe deaktivované na diaľku, ak ich softvérové systémy majú online prístup,“ vysvetlil pre NBC News.
Riziká spojené s čínskymi autobusmi preveruje aj Spojené kráľovstvo. Ministerstvo dopravy a Národné centrum kybernetickej bezpečnosti uviedli, že chcú pochopiť možné hrozby a minimalizovať ich dopad na verejnú dopravu.
Yutong: dáta sú šifrované a prístupné len zákazníkom
Samotná spoločnosť Yutong reagovala vyhlásením, v ktorom uviedla, že „chápe a vysoko si váži obavy verejnosti týkajúce sa bezpečnosti vozidiel a ochrany súkromia“. Zároveň zdôraznila, že prísne dodržiava všetky platné zákony, predpisy a priemyselné štandardy. Dáta z vozidiel sú podľa firmy šifrované, uložené v dátovom centre Amazon Web Services a nie je možné ich sprístupniť bez súhlasu zákazníka. Spoločnosť dodala, že tieto informácie sa používajú „výhradne na údržbu, optimalizáciu a zlepšenie vozidiel v rámci popredajných služieb“.
Obavy z čínskych technológií ako potenciálnych nástrojov sledovania či kontroly však nie sú ničím novým. Práve podobné podozrenia v minulosti viedli k zaradeniu Huawei na americký sankčný zoznam a k úvahám o zákaze niektorých sieťových zariadení značky TP-Link v Spojených štátoch.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Vydržia až 40 rokov a ponúknu dojazd 1000 km. Slávna automobilka oznámila nasadenie revolučných batérií

Európski experti testovali batérie 28 500 hybridov: Rozdiely medzi značkami sú obrovské, toto je kráľ

Čína má plán, ktorý zatvorí benzínky. Zmazali najväčšiu slabinu elektromobilov, experti sú nadšení

Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)

Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými" palivami, vieme kedy
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Počet prípadov rakoviny úst rastie. Spúšťa ju rovnaký vírus, ktorý spôsobuje rakovinu krčka maternice

Tragická nehoda paralyzovala dopravu na hraniciach. Z auta „nezostalo takmer nič“

Zarába 15 000 mesačne, no pracuje len 4 hodiny denne: K úspechu jej pomohlo zbaviť sa 6 zlozvykov, ktoré jej kradli čas

Slovensko preberá európsky zákon o dátach. Firmám hrozia pokuty až do 20 miliónov eur

Prekvapenie na politickej scéne: Matovičovo hnutie stúpa, objavil sa nový hráč (PRIESKUM)
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)
- Vydržia až 40 rokov a ponúknu dojazd 1000 km. Slávna automobilka oznámila nasadenie revolučných batérií
- Automobilky majú veľkú dilemu: Kia odhalila pravdu o elektromobiloch, ktorú Brusel nechce počuť
- Čína má plán, ktorý zatvorí benzínky. Zmazali najväčšiu slabinu elektromobilov, experti sú nadšení
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
-
- Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)
- Vydržia až 40 rokov a ponúknu dojazd 1000 km. Slávna automobilka oznámila nasadenie revolučných batérií
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
- Európski experti testovali batérie 28 500 hybridov: Rozdiely medzi značkami sú obrovské, toto je kráľ
- Automobilky majú veľkú dilemu: Kia odhalila pravdu o elektromobiloch, ktorú Brusel nechce počuť
-
- Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
- Čína má plán, ktorý zatvorí benzínky. Zmazali najväčšiu slabinu elektromobilov, experti sú nadšení
- Európski experti testovali batérie 28 500 hybridov: Rozdiely medzi značkami sú obrovské, toto je kráľ
- Vydržia až 40 rokov a ponúknu dojazd 1000 km. Slávna automobilka oznámila nasadenie revolučných batérií
Google a OpenAI majú vážny problém. Ich domáci konkurent má odvážny plán za 55 miliárd dolárov
Elektromobilita rozdelila Európu na dve časti. Osud spaľovákov má v rukách jeden štát
Zem sa prehrieva a čas sa neúprosne kráti. Ľudia pália viac uhlia a ropy než kedykoľvek predtým, varujú
ESET varuje: Ruské kyberútoky sa šíria po Európe, pridala sa aj Čína a Severná Kórea
Štúdia odhalila šokujúcu pravdu: Toto sú najväčší znečisťovatelia planéty a nikto s tým nič nerobí
Pre mnohých vodičov to bude šok. Nový zákon mení fungovanie STK
Koniec éry slovenských áut? Automobilky sa dostali do slepej uličky, z ktorej niet úniku
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Počet prípadov rakoviny úst rastie. Spúšťa ju rovnaký vírus, ktorý spôsobuje rakovinu krčka maternice

Tragická nehoda paralyzovala dopravu na hraniciach. Z auta „nezostalo takmer nič“

Zarába 15 000 mesačne, no pracuje len 4 hodiny denne: K úspechu jej pomohlo zbaviť sa 6 zlozvykov, ktoré jej kradli čas

Slovensko preberá európsky zákon o dátach. Firmám hrozia pokuty až do 20 miliónov eur

