Napäté vzťahy medzi Západom a Čínou sa v posledných týždňoch mierne uvoľnili, no európske úrady riešia novú bezpečnostnú hrozbu, ktorá má potenciál prerásť do širšej technologickej diskusie. Ide o otázku, či môžu byť elektrické autobusy čínskej výroby, ktoré jazdia po európskych cestách, na diaľku vypnuté svojím výrobcom.

Podnet prišiel z Nórska, kde tamojšie úrady odhalili možné zraniteľnosti v systémoch elektrobusov značky Yutong. Vyšetrovanie ukázalo, že tieto vozidlá by mohol výrobca zo Zhengzhou „zastaviť alebo znefunkčniť“ na diaľku. Spoločnosť Yutong exportovala už viac než 110-tisíc autobusov do vyše stovky krajín a drží približne desatinu celosvetového trhu. Na tému upozornil TechSpot.

Priamy prístup k vozidlám a riziko zneužitia

Nórsky dopravný operátor Ruter upozornil, že Yutong má „priame digitálne pripojenie ku každému jednotlivému autobusu“, čo mu umožňuje vykonávať softvérové aktualizácie a diagnostiku na diaľku. „Teoreticky by sa to dalo zneužiť na ovplyvnenie prevádzky autobusu,“ uviedla spoločnosť vo vyhlásení.

Testy, ktoré prebiehali v horskom tuneli bez vonkajšieho signálu, porovnávali nový autobus Yutong a trojročné vozidlo holandského výrobcu VDL. Kým holandský model nemal možnosť bezdrôtových aktualizácií, čínske autobusy ich podporovali. „Do riadiaceho systému batérie a napájania je prístup cez mobilnú sieť s rumunskou SIM kartou. Teoreticky teda môže výrobca autobus zastaviť alebo vyradiť z prevádzky,“ doplnil Ruter.

čínsky elektrobus
Yutong

Hoci vyšetrovanie neodhalilo dôkazy o tom, že by Yutong niekedy reálne zasiahol do prevádzky autobusov, výsledky vzbudili pochopiteľnú nedôveru. Ruter dodal, že kamery vo vozidlách nie sú pripojené na internet, a teda nehrozí prenos obrazu či videa. Napriek tomu chce spoločnosť sprísniť bezpečnostné požiadavky pri budúcich nákupoch a zaviesť nové firewallové systémy, ktoré zabezpečia, aby kontrola nad autobusmi ostala výhradne v rukách miestnych operátorov.

Širšie obavy a reakcie v Európe

Na zistenia z Nórska okamžite reagovalo aj Dánsko, kde spoločnosť Movia otvorila vlastné vyšetrovanie. Jej prevádzkový riaditeľ Jeppe Gaard však upozornil, že riziko sa netýka len čínskych vozidiel. „Elektrické autobusy, podobne ako elektromobily, môžu byť v princípe deaktivované na diaľku, ak ich softvérové systémy majú online prístup,“ vysvetlil pre NBC News.

Riziká spojené s čínskymi autobusmi preveruje aj Spojené kráľovstvo. Ministerstvo dopravy a Národné centrum kybernetickej bezpečnosti uviedli, že chcú pochopiť možné hrozby a minimalizovať ich dopad na verejnú dopravu.

Yutong: dáta sú šifrované a prístupné len zákazníkom

Samotná spoločnosť Yutong reagovala vyhlásením, v ktorom uviedla, že „chápe a vysoko si váži obavy verejnosti týkajúce sa bezpečnosti vozidiel a ochrany súkromia“. Zároveň zdôraznila, že prísne dodržiava všetky platné zákony, predpisy a priemyselné štandardy. Dáta z vozidiel sú podľa firmy šifrované, uložené v dátovom centre Amazon Web Services a nie je možné ich sprístupniť bez súhlasu zákazníka. Spoločnosť dodala, že tieto informácie sa používajú „výhradne na údržbu, optimalizáciu a zlepšenie vozidiel v rámci popredajných služieb“.

Obavy z čínskych technológií ako potenciálnych nástrojov sledovania či kontroly však nie sú ničím novým. Práve podobné podozrenia v minulosti viedli k zaradeniu Huawei na americký sankčný zoznam a k úvahám o zákaze niektorých sieťových zariadení značky TP-Link v Spojených štátoch.

Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP