Čínske námorníctvo dosiahlo ďalší míľnik vo svojej snahy o globálnu prítomnosť na mori. V prístavnom meste Sanya uviedlo do služby lietadlovú loď Fujian. Ide o ich zatiaľ najvyspelejší plávajúci kolos, ktorý ako prvý v čínskej flotile využíva elektromagnetickú katapultovaciu technológiu. Ide o zásadný technologický skok, ktorý doteraz zvládli len Spojené štáty s plavidlom USS Gerald R. Ford.

Fujian sa tak stáva treťou čínskou lietadlovou loďou, no zároveň prvou postavenou úplne domácim priemyslom a vybavenou technológiami, ktoré ju posúvajú na úroveň svetovej špičky. S výtlakom presahujúcim 80 000 ton ide o najväčšiu nenukleárnu vojnovú loď na svete. Na tému upozornil Interesting Engineering.

Symbol technologickej sebestačnosti

Slávnostnému uvedeniu do služby predsedal prezident Si Ťin-pching, ktorý sa priamo na palube oboznámil so systémami riadenia bojových operácií a s mechanizmom katapultu. Podľa štátnej agentúry Sin-chua sa ceremoniálu zúčastnili aj vysokí predstavitelia armády a vlády, vrátane generála Čang Šeng-mina a vicepremiéra Čanga Kuo-čchinga.

Loď začala svoje prvé námorné skúšky v máji 2024, necelé dva roky po spustení na vodu v júni 2022. Jej elektromagnetické katapulty predstavujú výrazný pokrok oproti starším čínskym nosičom Liaoning a Šan-tung, ktoré využívali rampy. Nový systém umožňuje štart lietadiel s ťažším nákladom a vyššou rýchlosťou na kratšej dráhe, čím dramaticky zvyšuje tempo vzletov aj celkovú bojovú flexibilitu.

čínska lietadlová loď
Ministry of National Defense of the People's Republic of China

Americké námorníctvo sa s rovnakou technológiou na lodi USS Gerald R. Ford stretlo s technickými problémami, ktoré minulý týždeň kritizoval aj bývalý prezident Donald Trump, keď ju označil za „drahú a nespoľahlivú“. Napriek tomu čínski vojenskí analytici považujú Fujian za dôkaz rýchleho priemyselného a technologického napredovania krajiny.

„Ako prvá čínska lietadlová loď s rovnou palubou a elektromagnetickými katapultmi, elektromagnetickým brzdovým systémom a plne elektrickým pohonom je jej dokončenie mimoriadne rýchle,“ povedal vojenský analytik a bývalý inštruktor Ľudovej oslobodzovacej armády Song Čung-pching pre denník South China Morning Post. Dodal, že hoci trvalo 40 mesiacov od spustenia po uvedenie do služby, ide o kratší čas ako pri americkom USS Ford. „To len potvrdzuje, ako efektívny sa stal čínsky zbrojný priemysel,“ doplnil.

čínska lietadlová loď
Ministry of National Defense of the People's Republic of China

Magnetický katapult pre stíhačky novej generácie

Fujian má niesť kombináciu stealth stíhačiek J-35A, ťažkých palubných lietadiel J-15T a elektronických variantov J-15DT, ktoré doplnia lietadlá včasného varovania KJ-600. Všetky typy podľa štátnej televízie už absolvovali úspešné štarty pomocou katapultu a pristátia s brzdným hákom počas testov.

Stíhačka J-35, ktorú vyvinula spoločnosť Shenyang Aircraft Corporation, je prvým čínskym palubným stealth lietadlom a zároveň len druhým svojho druhu na svete po americkom F-35C od Lockheed Martin.

Song však upozorňuje, že aj napriek obrovskému technologickému skoku má čínske námorníctvo pred sebou ešte dlhú cestu. „Tri lietadlové lode stále nestačia. Ak chce Čína čeliť krajinám schopným zasiahnuť v Taiwanskom prielive, má stále určité medzery vo výkone, počte aj v bojových skúsenostiach,“ konštatoval.

Zaradenie Fujianu do služby tak podľa odborníkov neznamená okamžitú bojovú pripravenosť. „Vstup do aktívnej služby je len začiatok,“ dodal Song. „Potrebné budú roky výcviku a adaptácie, kým loď dosiahne plnú operačnú spôsobilosť.“

Čítajte viac z kategórie: Novinky

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP