Čína dokázala nemožné. Dodávať solárnu energiu sa jej oplatí viac ako uhoľnú, cenou porazí aj Európu
Čína dosiahla neuveriteľný míľnik, ktorí mnohí odporcovia a skeptici dlhodobo odmietali a tvrdili, že je nemožný. Cena solárnej energie sa totiž dostala na úroveň ceny elektrickej energie, ktorá je vyprodukovaná uhoľnými elektrárňami, informuje portál Ars Technica.
Predbehnú aj Európu?
Za dôležitý míľnik vďačí Čína obrovskému zlacneniu fotovoltaických systémov, pričom len medzi rokmi 2011 a 2018 klesla až o 63 %. Pochopiteľne, zároveň s poklesom cien narástlo využitie solárnej energie a to až natoľko, že tretina solárnej energie na Zemi je generovaná práve v Číne.
Čína má momentálne v rukách vyše 250 GW solárnych panelov, čo je viac ako dvojnásobok požadovaného ekonomického plánu krajiny. Čína sa chce stať uhlíkovo neutrálnou krajinou do roku 2060, čo možno nie je ten najambicióznejší plán v porovnaní s niektorými európskymi krajinami, rozhodne však vítaný.
Čína je síce všeobecne považovaná za najväčšieho znečisťovateľa, treba však brať do úvahy jej populáciu. Ak sa jedná o emisie na obyvateľa, vyprodukuje ich viac Nemecko, USA a dokonca aj Kazachstan. Vyše desať miliónov ton ročne je ale obrovské číslo a veľká populácia nie je dôvod na to, aby ich neznižovali.
Sieť má vážne problémy
Obrovská produkcia čistej energie je síce skvelá, má to však jeden veľký háčik. Najlepšie prostredie a počasie na jej produkciu sa nachádza na severozápade krajiny, avšak väčšina obyvateľstva žije na opačnej strane na juhovýchode.
Čína navyše zatiaľ nemá potrebné kapacity, aby dostala čistú energiu k husto osídleným územiam na tak veľkú vzdialenosť. To ale neznamená, že je to nemožné. Nedávno sa svet dozvedel o doteraz najväčšom projekte čistej energie, ktorý spojí miesta vzdialené 4 200 km – Austráliu a Singapur.
Ako však uvádza nová štúdia, technický potenciál solárnej energie v Číne je až 100 petawattov – alebo 100 000 000 GW, čo je približne 13-násobok čínskeho dopytu po energii. Tento potenciál môže navyše, vďaka technologickým pokrokom, narásť až na 150 petawattov.
Jej cena ešte drasticky klesne
Cena solárnej energie sa v Číne momentálne pohybuje na úrovni 42,6 €/MW, avšak podľa momentálnych predpokladov klesne len na 11,2 €/MW do roku 2030 a na 2,6 €/MW do roku 2060. Solárna energia je tak podľa vedcov už dnes v Číne výhodnejšia ako uhoľná aj bez toho, aby brali do úvahy neblahý vplyv na zdravie a životné prostredie, ktoré fosílne palivá sprevádzajú.
Odborníci ďalej odporúčajú aj implementáciu batérií, v ktorých je možné nadbytočnú elektrickú energiu vygenerovanú solárnymi farmami uložiť a dodávať ju v noci. Väčšmi sa tým eliminuje nutnosť štartovať iné elektrárne.
Len pokrytie Číny potrebnými batériami by znamenalo minutie až 36 % momentálnych globálnych zásob kobaltu. Aj to je jeden z dôvodov, prečo sú inovácie akumulátorov tak dôležité a prečo niektoré automobilky od batérií s kobaltom ustupujú. Niektoré elektromobily značky Tesla napríklad používajú lítium-železo-fosfátové batérie, ktoré nepotrebujú cenný a vzácny kobalt.
Čítajte viac z kategórie: Ekológia
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Vedcom sa podaril husársky kúsok: Oceány ukrývajú obrovské zásoby CO₂, premieňajú ich na toto
Ľudstvo netušilo, čo spôsobí. Spaľovanie fosílnych palív je spúšťačom smrteľnej choroby
Z Álp prichádza energetická revolúcia. Švajčiari spojili vodík, batérie a umelú inteligenciu
Bežné veci premenia na powerbanky. Vedci vymysleli nové úložisko energie, inšpirovali ich Rimania
Káva, moč, či šupky z banánov. Toto je TOP 10 šokujúcich zdrojov, ktoré vedci menia na palivo
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Investoval 3 000, zarobil 2 000 000 dolárov. Kryptomena „4“ urobila z tradera milionára
Rusko vedie nízkointenzívnu vesmírnu vojnu, tvrdí holandský expert. Objektívmi za pár eur sleduje špionážne satelity (ROZHOVOR)
43-ročný Marián Gáborík má majetok 90 miliónov eur. V Trenčíne vybudoval vlastné športové impérium
Šutaj Eštok o povolenkách: Radšej pôjdeme do súdneho sporu s EÚ, ako by sme toto mali akceptovať
NASA objavila 7 000-kilometrovú anomáliu nad Atlantikom. V útrobách Zeme sa odohralo niečo, čo zaskočilo vedcov
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Policajti to ignorujú a riziko narastá. Vodičov začalo za volantom ohrozovať niečo horšie ako mobily
- Obľúbená automobilka sa vysmiala trendom. Jej nový elektromobil je ultralacný a váži len 800 kg
- Dvere Cybertrucku sa neotvorili, študenti zomreli v plameňoch. Tesla čelí žalobe za stovky miliónov
- Američania dramaticky vylepšia dojazd elektromobilov. Vyvinuli inovatívnu technológiu
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
-
- Policajti to ignorujú a riziko narastá. Vodičov začalo za volantom ohrozovať niečo horšie ako mobily
- Z Álp prichádza energetická revolúcia. Švajčiari spojili vodík, batérie a umelú inteligenciu
- Američania dramaticky vylepšia dojazd elektromobilov. Vyvinuli inovatívnu technológiu
- Obľúbená automobilka sa vysmiala trendom. Jej nový elektromobil je ultralacný a váži len 800 kg
- Dvere Cybertrucku sa neotvorili, študenti zomreli v plameňoch. Tesla čelí žalobe za stovky miliónov
-
- Policajti to ignorujú a riziko narastá. Vodičov začalo za volantom ohrozovať niečo horšie ako mobily
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Brusel pritvrdzuje: Vodiči dostanú novú povinnosť, o ktorej Slováci netušia. Nevyhnú sa jej ani staršie autá
- Zabudni na drahé servisy. Toto je TOP 5 najspoľahlivejších áut na Slovensku
- Video: Bizarný „kolotoč” vyrába elektrinu za polovicu ceny. Investuje do neho aj Bill Gates
Obľúbená čínska značka všetkých prekvapila. Otvorila obchod budúcnosti, aký si ešte nevidel
Rusko získava kľúčové západné technológie. Zelenskyj ich v zostrelených zbraniach napočítal 100-tisíc
Slovákov okrádajú o tisíce eur na podvodných portáloch. SACKA upozorňuje na dovolenkový zločin
Putin sa jej bojí ako čert kríža. Ak USA dodá Ukrajine túto zbraň, Rusi s Američanmi skončili
Nemecké automobilky sa rútia do hlbokej krízy. Dodávatelia tŕpnu, masívne prepúšťanie je na spadnutie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP