Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Ak dnes na trhu nových áut hľadáš malé, mestské auto pod 10 000 €, hľadáš márne. V posledných rokoch akoby sa vyparili. Stojí za tým súhra viacerých faktorov, medzi ktoré môžeme zaradiť celosvetový nedostatok čipov, krízu na Ukrajine a narušenie dodávkových reťazcov v dôsledku ochorenia COVID-19, ale aj rastúce požiadavky na základnú a bezpečnostnú výbavu zo strany EÚ.

Prichádzajú aj ešte horšie správy, nový šéf VW totiž verí v ďalší rast cien, informuje Pravda.

Ceny v tomto segmente sa pritom za posledné 3 roky zvýšili o 30 až 50 percent. Najlacnejšie autá teda dnes nájdeš až od približne 12 000 €. Za týmto rastom môže stáť aj EÚ a nová emisná norma Euro 7, tvrdí Thomas Schäfer, šéf Volkswagenu.

Rast cien nie je čiernobiely

Nová norma Euro 7 zrejme prísť musí, jej cieľom je znížiť emisie a dodržať klimatické ciele, ktoré sme si stanovili, aby sme predišli katastrofe. Toto zvyšovanie cien však najviac pocítia ľudia, ktorí majú záujem o auto z nižšej alebo nižšej strednej triedy.

Komponenty potrebné na zníženie emisií stoja (približne) rovnako, či ide o luxusnú limuzínu alebo o mestský kompakt. Malo by sa jednať o sumu 3 000 až 5 000 € a v prípade najlacnejších áut výrobcovia nemôžu veľmi uberať ani zo svojej marže.

Schäfer tiež komentoval, či pre VW ešte vôbec dáva zmysel vyvíjať spaľovacie autá. Podľa neho už možno nebudú pracovať na novej, deviatej generácii legendárneho Golfu. „Budeme musieť zistiť, či sa oplatí vyvíjať nové vozidlo, ktoré na trhu nevydrží celých sedem alebo osem rokov,“ povedal. Vývoj je údajne príliš drahý.

Budúcnosť VW vidí skôr v malých, lacných elektromobiloch s cenovkou okolo 25 000 €, ktoré dnes na trhu kvôli vysokým cenám batérií stále prakticky nemáme.

FonTech

Lacným autám odzvonilo

Podľa všetkého tak už nie je možné vyvíjať lacné autá za 10 000 €. Dokonca aj cena Fabie, ktorú dnes viete v rozumnej výbave kúpiť aj takmer 18 000 €, môže poskočiť až na 21 000 až 23 000 €. To však môže pomôcť zvýšiť dopyt práve po najlacnejších elektromobiloch, ktoré by mali stáť „len“ o zopár tisíc viac.

Je však možné, že Schäferove plány prekazí vysoká inflácia a zdražovanie materiálov, ktoré mu nemusia umožniť uviesť na trh elektromobily s takou nízkou cenovkou.

Spomínané zdražovanie áut najnižšej cenovej kategórie tiež môže spôsobiť psychologický nátlak na kupujúceho. V minulosti človek, ktorý hľadal auto za 12 000 €, ani nezvážil model z kategórie, ktorej cenovky sa pohybujú okolo 30 000 €. Po novom by sa ale tento cenový rozdiel mal znížiť až o 61 %, čo môže mať za následok, že viac ľudí sa rozhodne pre drahší automobil práve z nižšej strednej triedy.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú