Bugatti opäť udivilo automobilový svet svojou najnovšou technologickou lahôdkou. Francúzi odhalili neuveriteľný, prirodzene nasávaný motor V-16 vyvinutý v spolupráci so špecialistami z Cosworthu, ktorý sa objaví v ich pripravovanom modeli Tourbillon. Okrem samotnej veľkoleposti tohto mohutného agregátu okamžite zaujme aj jeho unikátny systém rozvodov, ktorý kombinuje reťazový a ozubený pohon spôsobom, aký sme doteraz v automobilovom svete ešte nevideli, upozorňuje Motor1.

Prečo Bugatti zvolilo kombináciu reťaze a ozubených kolies?

Na prednej strane motora, kde mnoho detailov ostáva zámerne zahalených, okamžite vyniká práve tento netradičný rozvodový mechanizmus. V strede všetkého je ozubené koleso na konci kľukového hriadeľa, ktoré poháňa dve ďalšie ozubené kolesá, každé pre jednu radu valcov, pričom každé z týchto kolies má vlastné menšie koleso na pohon rozvodovej reťaze pre vačkové hriadele. Inými slovami, každá polovica motora má vlastnú reťaz, čo je riešenie, ktoré vyvoláva veľa otázok.

Niektoré odhady hovoria o znížení vibrácií a zaťaženia, ktoré by v takto masívnom motore mohli byť extrémne. Alebo možno ide o snahu o jednoduchšie prevedenie a zníženie trenia, čo by v konečnom dôsledku znamenalo lepšiu efektivitu.

Bežné pretekárske motory často využívajú čisto ozubený rozvod kvôli spoľahlivosti a schopnosti pracovať pri vysokých otáčkach, hoci je to riešenie zložité a hlučné. Cosworth napríklad používa čisto ozubený pohon aj pri svojich V-12 pre Aston Martin a Gordon Murray Automotive. Bugatti sa zrejme rozhodlo pre kompromis, aby dosiahlo tichšiu prevádzku, ktorá je pre ich klientelu dôležitá, pričom olejové čerpadlo je napriek tomu pravdepodobne stále poháňané čisto ozubeným mechanizmom.

Tlmič vibrácií, variátory z Audi a absencia variabilného zdvihu

Ďalším fascinujúcim detailom je mohutný tlmič vibrácií, ktorý je nevyhnutný pri kľukovom hriadeli dlhom viac ako meter, čo je ďalší z extrémov tohto motora. Zaujímavé sú aj variátory časovania ventilov, ktoré upravujú načasovanie ventilov a na prvý pohľad vyzerajú veľmi podobne tým, ktoré nájdeme v Audi S4 s trojlitrovým V6 motorom.

Na samotných variátoroch je síce preškrtnuté logo VW AG, no nápisy „HYT DE“ a „Made in Germany“ ostávajú, čo naznačuje ich pôvod. Oba variátory v zábere nesú označenie „Intake RH“, čo pravdepodobne nie je chyba, ale skôr pokus výrobcu zamaskovať presné technické riešenia.

bugatti nový motor
Bugatti

Vačkové hriadele majú zrejme len jeden profil na ventil, čo naznačuje, že motor využíva len variabilné časovanie, nie však variabilný zdvih ventilov. V kombinácii s hybridným systémom, ktorý vie okamžite dodať krútiaci moment, tak Bugatti zrejme zvolilo ladenie na vysoké otáčky bez potreby ďalšej komplikácie v podobe variabilného zdvihu.

Testovanie základov a pohľad na finálny V-16

V jednom zo záberov môžeme vidieť aj trojvalcový testovací motor na brzdovej stolici Cosworthu, čo je bežná prax pre overovanie základných princípov pred stavbou plnohodnotného prototypu. Pri pohľade na samotný V-16 si nemožno nevšimnúť krásne spracovanú uhlíkovú saciu komoru so štyrmi škrtiacimi klapkami, ktoré sa zdajú byť štandardné kusy od Boschu, aj keď identifikačné čísla sú úmyselne rozmazané.

Video, ktoré Bugatti zverejnilo, je skutočne pútavé, hlavne vďaka tomu, že môžeme počuť tento gigantický motor na brzdovej stolici, ako sa bez námahy vytáča až na neuveriteľných 9 500 otáčok za minútu, čím pripomína zvuk pretekárskych špeciálov NASCAR. Tento motor nie je unikátny len svojím počtom valcov, ale aj neuveriteľnou technickou kreativitou, ktorá ho sprevádza.

Čítajte viac z kategórie: Tech

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP