Bugatti stvorilo technologickú lahôdku akú sme ešte nikdy nevideli. Ich motor V16 prepisuje dejiny
Bugatti opäť udivilo automobilový svet svojou najnovšou technologickou lahôdkou. Francúzi odhalili neuveriteľný, prirodzene nasávaný motor V-16 vyvinutý v spolupráci so špecialistami z Cosworthu, ktorý sa objaví v ich pripravovanom modeli Tourbillon. Okrem samotnej veľkoleposti tohto mohutného agregátu okamžite zaujme aj jeho unikátny systém rozvodov, ktorý kombinuje reťazový a ozubený pohon spôsobom, aký sme doteraz v automobilovom svete ešte nevideli, upozorňuje Motor1.
Prečo Bugatti zvolilo kombináciu reťaze a ozubených kolies?
Na prednej strane motora, kde mnoho detailov ostáva zámerne zahalených, okamžite vyniká práve tento netradičný rozvodový mechanizmus. V strede všetkého je ozubené koleso na konci kľukového hriadeľa, ktoré poháňa dve ďalšie ozubené kolesá, každé pre jednu radu valcov, pričom každé z týchto kolies má vlastné menšie koleso na pohon rozvodovej reťaze pre vačkové hriadele. Inými slovami, každá polovica motora má vlastnú reťaz, čo je riešenie, ktoré vyvoláva veľa otázok.
Niektoré odhady hovoria o znížení vibrácií a zaťaženia, ktoré by v takto masívnom motore mohli byť extrémne. Alebo možno ide o snahu o jednoduchšie prevedenie a zníženie trenia, čo by v konečnom dôsledku znamenalo lepšiu efektivitu.
Bežné pretekárske motory často využívajú čisto ozubený rozvod kvôli spoľahlivosti a schopnosti pracovať pri vysokých otáčkach, hoci je to riešenie zložité a hlučné. Cosworth napríklad používa čisto ozubený pohon aj pri svojich V-12 pre Aston Martin a Gordon Murray Automotive. Bugatti sa zrejme rozhodlo pre kompromis, aby dosiahlo tichšiu prevádzku, ktorá je pre ich klientelu dôležitá, pričom olejové čerpadlo je napriek tomu pravdepodobne stále poháňané čisto ozubeným mechanizmom.
Tlmič vibrácií, variátory z Audi a absencia variabilného zdvihu
Ďalším fascinujúcim detailom je mohutný tlmič vibrácií, ktorý je nevyhnutný pri kľukovom hriadeli dlhom viac ako meter, čo je ďalší z extrémov tohto motora. Zaujímavé sú aj variátory časovania ventilov, ktoré upravujú načasovanie ventilov a na prvý pohľad vyzerajú veľmi podobne tým, ktoré nájdeme v Audi S4 s trojlitrovým V6 motorom.
Na samotných variátoroch je síce preškrtnuté logo VW AG, no nápisy „HYT DE“ a „Made in Germany“ ostávajú, čo naznačuje ich pôvod. Oba variátory v zábere nesú označenie „Intake RH“, čo pravdepodobne nie je chyba, ale skôr pokus výrobcu zamaskovať presné technické riešenia.
Vačkové hriadele majú zrejme len jeden profil na ventil, čo naznačuje, že motor využíva len variabilné časovanie, nie však variabilný zdvih ventilov. V kombinácii s hybridným systémom, ktorý vie okamžite dodať krútiaci moment, tak Bugatti zrejme zvolilo ladenie na vysoké otáčky bez potreby ďalšej komplikácie v podobe variabilného zdvihu.
Testovanie základov a pohľad na finálny V-16
V jednom zo záberov môžeme vidieť aj trojvalcový testovací motor na brzdovej stolici Cosworthu, čo je bežná prax pre overovanie základných princípov pred stavbou plnohodnotného prototypu. Pri pohľade na samotný V-16 si nemožno nevšimnúť krásne spracovanú uhlíkovú saciu komoru so štyrmi škrtiacimi klapkami, ktoré sa zdajú byť štandardné kusy od Boschu, aj keď identifikačné čísla sú úmyselne rozmazané.
Video, ktoré Bugatti zverejnilo, je skutočne pútavé, hlavne vďaka tomu, že môžeme počuť tento gigantický motor na brzdovej stolici, ako sa bez námahy vytáča až na neuveriteľných 9 500 otáčok za minútu, čím pripomína zvuk pretekárskych špeciálov NASCAR. Tento motor nie je unikátny len svojím počtom valcov, ale aj neuveriteľnou technickou kreativitou, ktorá ho sprevádza.
Čítajte viac z kategórie: Tech
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Ponúkajú rýchle tankovanie aj dlhý dojazd. Stellantis stopol vodíkové plány, má na to jasné dôvody
Analytik šokuje: Bitcoin môže do konca roka vystreliť, ostatné kryptomeny prekvapujú
Má 100 % hodnotenie. Nový horor ťa svojou desivou zápletkou doslova prilepí k obrazovke
Koniec batérií sa blíži. Vedci vyvíjajú technológie, ktoré efektívne uložia vyrobenú energiu
Záhadný kameň v Egypte nechal vedcov v nemom úžase. Odhalil tajomstvo ukryté 5000 rokov
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
„Telo má vlastný systém na likvidáciu rakoviny,“ hovorí popredný lekár. Takto ho aktivuješ
Ako ísť do dôchodku v 35 rokoch: Investičný byt ti zabezpečí pasívny príjem
Odstávka obľúbenej banky Slovákov: V jeden deň nepôjde internet banking, web ani aplikácia
Trump chystá zásadný odkaz Rusku. Veľké vyhlásenie má prísť v tento dátum
MIMORIADNE: Polícia vyšetruje požiar bytovky pri nábreží Dunaja. Našli mŕtveho muža
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Televízory Slovákov úmyselne zhoršujú kvalitu obrazu. Je to špinavý marketing, takto ho opravíš
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
- Najlepší akčný film roka po prechode na online trhá rekordy. Aj s dabingom sa dá pozrieť úplne zadarmo
- Brusel chce zarezať telekomunikačných operátorov. Proti novému zákonu sú všetky štáty EÚ
-
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Televízory Slovákov úmyselne zhoršujú kvalitu obrazu. Je to špinavý marketing, takto ho opravíš
- Najlepší akčný film roka po prechode na online trhá rekordy. Aj s dabingom sa dá pozrieť úplne zadarmo
- Totálna nehoráznosť: Čínska vojnová loď použila laser proti lietadlu EÚ, Nemci reagujú tvrdo
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
-
- Rusi ani netušili, čo im zlikvidovalo najdrahší systém. Ukrajina použila zbraň, akú svet ešte nevidel
- V Európe sa vylodili tisícky čínskych elektromobilov. Doviezla ich obrovská loď so šokujúcim pohonom a výkonom
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Televízory Slovákov úmyselne zhoršujú kvalitu obrazu. Je to špinavý marketing, takto ho opravíš
- Slovensko čaká najväčšia dopravná novela za roky. Nový zákon udrie na cestných pirátov aj e-kolobežky (PREHĽAD)
Trump mení stratégiu: Zbrane pre Ukrajinu pôjdu cez NATO, voči Rusku chystá zásadné vyhlásenie
Takto sa zneužíva home office. Odborári odhalili praktiky, ktoré sa ťa môžu týkať
Očkovanie neodmietali nevzdelaní. Nová štúdia odhalila iný faktor
Tržby TSMC prekonali očakávania. Čipy pre AI lámu rekordy
Slovensko má najdrahšie palivá v regióne. Analytici majú vysvetlenie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP