Plne autonómne riadenie je zatiaľ hudbou budúcnosti, no nižšie úrovne autonómneho riadenia tu už máme. Spoločnosť TuSimple, ktorá aktuálne pracuje na 4. úrovni takéhoto riadenia, vyslala kamión na 129 km dlhú cestu. Ako píše portál TechCrunch, kamión celú túto trasu prešiel bez zásahu vodiča.

Bez zásahu operátora

Obrovský ťahač celú 129 km dlhú cestu z Tusconu v Arizone do distribučného centra vo Phoenixe zvládol úplne sám aj napriek tomu, že cesta vedie nielen po diaľnici, ale aj po bežnej verejnej komunikácii, píše portál CNet.

Aby toho nebolo málo, ťahač si svoju hodinu aj dvadsať minút dlhú trasu „strihol“ aj po hlavnej nákladnej trase I-10, ktorá vedie z Los Angeles v Kalifornii do Jacksonville na Floride. Mimochodom, počas testu sa v kamióne žiadny vodič nenachádzal, ako môžeš vidieť aj na zverejnenom videu, ale taktiež nebol k dispozícii žiadny diaľkový ovládací systém, ktorým by operátor mohol prípadnej nebezpečnej situácii zamedziť.

Autonómny riadiaci systém teda zvládol kamión aj s nákladom úspešne dopraviť na miesto určenia bez zásahu, či poistky v podobe ľudského faktora. S prehľadom si poradil s dopravnými značeniami, zmenami jazdných pruhov, vjazdmi a výjazdmi na diaľnici a to všetko pri otvorenej prevádzke a interakciami s inými vozidlami cestnej premávky, upozorňuje portál Electrek.

NEPREHLIADNI:
Flotila vodíkových kamiónov Hyundai v EÚ najazdila vyše 1 milión kilometrov, ušetrili astronomické množstvo CO2

Treba však zdôrazniť, že bezpečnosť bola na prvom mieste a v tomto prípade ju zabezpečovali miestne orgány, pričom 8 km pred kamiónom šlo prieskumné vozidlo a necelý km za kamión polícia. Celú trasu kamión navyše absolvoval večer medzi 21:00 a polnocou, teda nie počas dopravnej špičky, ale počas času, kedy operuje mnoho nákladných vozidiel.

Za posledného jeden a pol roka spoločnosť TuSimple stihla na spomínanom diaľničnom úseku I-10 vykonať celkovo 1800 jázd a prejsť viac ako 241-tisíc kilometrov. Spoločnosť v tomto úsilí neplánuje poľaviť ani tento rok. Veď už v roku 2024 chce prezident a generálny riaditeľ Cheng Lu začať vyvíjať špeciálne ťahače navrhnuté pre autonómne operácie, ktoré bude môcť predávať tretím stranám.

TuSimple v tom však nie je sama. Pomáha jej spoločnosť Navistar zaoberajúca sa výrobou úžitkových vozidiel, naftových motorov a autobusov. TuSimple na svoje testy využíva práve kamióny Navistar, pričom táto spolupráca má v budúcnosti pomôcť aj s komercializáciou autonómnych ťahačov.

Do autonómneho riadenia sa púšťajú aj veľkí hráči

O ťahače je v podstate už teraz obrovský záujem. DHL si už stihla rezervovať 100 autonómnych nákladných vozidiel, ktoré v budúcnosti plánuje využiť na svoje operácie. TuSimple tak registruje požiadavky na celkovo 6875  nákladných vozidiel.

TuSimple

O vývoj autonómnych vozidiel má aj skupina Traton, dcérska  firma skupiny Volkswagen a jeden z najväčších výrobcov úžitkových vozidiel. Prvá generácia autonómnych vozidiel by podľa CEO  TuSimple ešte mala obsahovať volant, pre určité operácie a manévre v stiesnených areáloch rôznych firiem, či pre oddeľovanie a posúvanie ťahača a prívesu, ktoré bude musieť byť stále vykonávané manuálne.

TuSimple sa aktuálne pripravuje na expanziu na východné pobrežie a do roku 2023 chce vyslať na cestu autonómny ťahač, ktorý zvládne bez zásahu vodiča prejsť zo západného pobrežia až na východ.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú