Keď sa povie elektrický pohon, väčšine ľudí prídu na um elektromobily, kolobežky, ťahače či hračky na diaľkové ovládanie. Azda nikomu ani len nenapadla predstava elektrického či hybridného tanku, ktorý by bol nasadený do ostrého boja. Napriek tomu sa austrálska armáda s touto myšlienkou pohráva, pričom výhody nie sú len v obrovskej úspore za pohonné hmoty.
Elektromobily sú vo všeobecnosti vnímané ako skvelá príležitosť k zníženiu produkcii oxidu uhličitého a hlavne sa odbremeniť od využívania fosílnych palív, ktorých zásoby pomaly ale isto dochádzajú. Pre niekoho je to zas z etického či politického potešia. Austrálska armáda je však v tomto smere oveľa pragmatickejšia. Elektrické a hybridné tanky by mohli zachrániť životy.
Úspora paliva je len bonusom
Elektrické a hybridné vozidlá nie sú v armáde žiadnou novinkou. Svoje miesto tu majú pyrotechnické roboty, bežné vozidlá či vojenské transportéry. Takto poháňané tanky sú novinkou, pričom s touto myšlienkou sa pohráva hneď niekoľko štátov, predovšetkým Austrália. Podľa majora Matthewa Wooda nemajú technológie na báze nafty v automobilovom priemysle žiadnu budúcnosť.
Je to z dôvodu neustále prísnejších emisných noriem Európskej únie. Napríklad taká Toyota sa zaviazala, že do roku 2020 zastaví výrobu vznetových motorov a v budúcnosti ráta len s pohonom hybridným, elektrickým a taktiež s technológiou palivových článkov.
Aj takéto elektrické vozidlá sa využívajú v armáde
Podľa jeho slov, je aj v záujem austrálskych obranných síl, aby sa do budúcnosti pozerali na elektrické, hybridné a autonómne vozidlá, ktorých výhody siahajú ďaleko za palivovú úspornosť. Napriek pomalému zavádzaniu elektromobilov v krajine verí, že armáda by v tomto smere bola úspešnejšia – píše portál The Driven.io.
Potenciál v alternatívnom pohone je predovšetkým v záchrane ľudských životov, nakoľko by už nemuseli ďalej prebiehať nebezpečné prepravy paliva, ktoré je nutné na prevádzku vozidiel so spaľovacím motorom. Napríklad taký bojový tank T-14 Armata má výkon približne 1500 koní, no na prejdenie 100 km spotrebuje až 200 litrov paliva. A to je len jedno vozidlo.
V prípade elektrických a hybridných technológií je jednoduchšia údržba a navyše sa takéto vozidlá môžu bez problémov brodiť vo vode. Navyše sa môžu takéto vozidlá rýchlejšie prispôsobiť novým trendom a dajú sa viac modifikovať. Nehovoriac o úspore miesta odstránením obrovského motoru a nádrže.
Vyradenie dieselových agregátov však ani zďaleka nehrozí. Aj v prípade nasadenia nových pohonov by dieselové jednotky slúžili na výrobu elektrickej energie pre elektrický pohon. Aj v takomto prípade je potrebné spotrebovať určité množstvo paliva, no tento objem by ani zďaleka nedosahoval súčasné hodnoty. Navyše by sa mohla využívať energia z obnoviteľných zdrojov či malých jadrových reaktorov.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
Dojazd 3 000 km a batéria nabitá za 5 minút? Huawei vymyslel technológiu, ktorá búra hranice
Hyundai a Kia spustili masívne zľavy po celom svete. Autá zlacneli aj o desaťtisíce eur
Elektrickú verziu nikto nekupoval. Fiat vracia na trh ikonický model so spaľovákom, jeho cena zarazí
Dopyt po elektromobiloch raketovo stúpol. Dôležitý trh v Európe však brzdí vláda a nezmyselná daň
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
KVÍZ 8 z 10 Slovákov pohorí už na druhej otázke: Dokáž, že patríš k elite a zvládneš náročnú výzvu z biológie
Hromadná nehoda šiestich áut paralyzovala dopravu. Zasahujú všetky záchranné zložky
Headlineri Pohody nevystúpia, organizátori už majú náhradu. Poznáme jej meno
Tragický incident na známom letisku: Muža vtiahlo do motora lietadla
Cintulov kamarát prehovoril pred súdom: V minulosti mal napadnúť riaditeľa učilišťa
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- V Európe sa vylodili tisícky čínskych elektromobilov. Doviezla ich obrovská loď so šokujúcim pohonom a výkonom
- Hyundai a Kia spustili masívne zľavy po celom svete. Autá zlacneli aj o desaťtisíce eur
- Dojazd 3 000 km a batéria nabitá za 5 minút? Huawei vymyslel technológiu, ktorá búra hranice
- Stalo sa jej to najhoršie. Žena si kúpila lacný elektromobil, po roku ním nedôjde ani do práce
- Európa má novú elektromobilovú veľmoc. Krajine menšej ako Slovensko vládne Škoda a Volkswagen
-
- V Európe sa vylodili tisícky čínskych elektromobilov. Doviezla ich obrovská loď so šokujúcim pohonom a výkonom
- Hyundai a Kia spustili masívne zľavy po celom svete. Autá zlacneli aj o desaťtisíce eur
- Stalo sa jej to najhoršie. Žena si kúpila lacný elektromobil, po roku ním nedôjde ani do práce
- Dojazd 3 000 km a batéria nabitá za 5 minút? Huawei vymyslel technológiu, ktorá búra hranice
- Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
-
- V Európe sa vylodili tisícky čínskych elektromobilov. Doviezla ich obrovská loď so šokujúcim pohonom a výkonom
- Hyundai a Kia spustili masívne zľavy po celom svete. Autá zlacneli aj o desaťtisíce eur
- Stalo sa jej to najhoršie. Žena si kúpila lacný elektromobil, po roku ním nedôjde ani do práce
- Európa má novú elektromobilovú veľmoc. Krajine menšej ako Slovensko vládne Škoda a Volkswagen
- Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
Zúfalstvo v ruskej armáde: Do boja posielajú zaprášené tanky, ktoré si pamätajú Brežneva
Európska krajina investovala do ekologických riešení 41 miliárd eur, obeť štátnych dotácií padla
Kritické suroviny pre high-tech odvetia narazili na vážny problém. Môže zaň Čína, bude horšie
Slováci prepadli pri výbere auta novému trendu. Čísla hovoria za všetko, pozor však na riziká
AI pretransformuje spoločnosť, tvrdí odborník. Varuje pred kľúčovou chybou, ktorú robíme
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP