Cyberpunk 2077 je vonku už niekoľko týždňov a pomimo všetkého marazmu smerovaného na technologickú stránku ide v hernej podstate o podarený kúsok. Hra si vďaka mnohým mechanikám určite odnesie niekoľko ocenení, ktoré navrátia štúdiu CD Projekt Red tradovanú slávu.

Niet ale pochýb, že poľské štúdio si s Cyberpunkom odhrýzlo až priveľké sústo. Hra bola prvýkrát odhalená verejnosti v máji 2012, kedy sme sa už začiatkom roka 2013 dočkali atmosférického a nezabudnuteľného teaseru. Následne sa titul dočkal početných trailerov, odhaľujúcich herné mechaniky, ktorých objem vyznieval až nerealisticky.

My sa v dnešnom článku nebudeme venovať technologickej stránke, ktorá je primárne na konzolách jedným veľkým sklamaním. Opierajúc sa o príspevok na Reddite si pripomeňme všetky herné, dizajnové a idealistické aspekty sľubované autormi v štyroch zásadných traileroch, ktoré sa do finálnej hry aj po početných odkladoch nedostali.

Officiálny trailer E3 2018

Poliaci sa po dlhšej odmlke pripomenuli pri príležitosti hernej výstavy E3 2018, kde ukázali pomerne krátku ukážku. Autori vtedy tvrdili, že ide o reálnu „in-game“ grafiku, čo však teraz rozhodne vieme potvrdiť, že pravda nebola. Odhliadnuc od grafickej stránky sa realita rozchádza s trailerom v týchto aspektoch:

  • Zábery sa sústredia na živelnosť Night City a interagovanie rôznych nehrateľných postáv medzi sebou, čo vo finálnej hre ani zďaleka nie je na takejto úrovni

Screenshot/YouTube/Gamestop

  • Mihla sa tam aj možnosť cestovania taxíkmi alebo mestskou dopravou, kedy ani jeden z týchto prípadov sa vo finálnej hre neobjavuje. Práve cestovanie metrom patrí medzi vlastnosti, ktoré hráčom rezonujú v pamäti a po vydaní im chýbali
Gameplay Reveal — 48-minute walkthrough

CD Projekt Red sa po necelých dvoch mesiacoch pripomenulo herným trailerom, pričom takmer hodinové video sa vedľa rôznych herných mechaník sústredilo aj na možnosti voľby rôznych scenárov.

Vo finále si hráč môže vybrať z troch rozličných úvodov, ktoré ale v príbehu veľké zastúpenie nemajú. Toto sú ďalšie myšlienky predstavené ukážkou, ktoré sa do finálnej hry nedostali alebo boli často zmenené k horšiemu:

  • Počas príbehových scén si môžeš všimnúť iné a podľa nás lepšie vyzerajúce filtre a pozadia volajúcich

Screenshot/YouTube/Cyberpunk 2077

  • Trailer nasleduje tichým zabitím. Takto efektné animácie v hre nie sú a ostala len jednoduchá a stále sa opakujúca interakcia nezohľadňujúca prostredie. Postava potenciál akvária, ako v prípade videa, využiť nevie

Screenshot/YouTube/Cyberpunk 2077

  • Trailer ukazuje „tradičné“ animácie z pohľadu tretej osoby. Tie vo finálnej hre nie sú a všetky rozhovory dávkujúce príbeh sú podávane skrz interaktívne konverzácia z vlastných očí
  • Autori dokonca naznačujú, že v hre mala byť možnosť vlastniť viacero apartmánov. Vo finálnej verzii je len jeden počas celej hry. V minulosti sme sa však pri viacerých RPG tituloch dočkali takéhoto prídavku v rámci datadisku alebo DLC, čo môže byť prípad aj Cyberpunku 2077

Screenshot/YouTube/Cyberpunk 2077

  • Herný svet mal byť podstatne komplexnejší a vertikálnejší, pričom napríklad aj budova s tvojim apartmánom mala mať viac ako dve podlažia
  • Došlo k osekaniu modelov obyvateľov mesta, vďaka čomu aj na jednej ulici môžeš vidieť duplicitné postavy
  • Tie, ako naznačil vo svojej gigantickej recenzii YouTuber BeatEmUps, nemajú komplexnú dennú rutinu, akú autori opomínali. Pri sledovaní jednej z postáv prišiel YouTuber na to, že postava konštantne pobehuje po meste od jedného automatu s nápojmi k druhému bez akýchkoľvek výchyliek na trase

Screenshot/YouTube/Cyberpunk 2077

  • Všetky možnosti vylepšovania postavy sú vykonávané skrz klasickú hernú ponuku a nie cez interaktívne obrazovky. Rovnaké sklamanie nás tak čakalo aj v prípade obchodovania, ktoré vďaka tuctovej ponuke pôsobí plocho
  • Chýba aj akýkoľvek nadštandardný prvok socializovania sa s obchodníkmi, kedy sa do hry nedostali napríklad vernostné zľavy
  • CD Projekt Red dlhé roky zavádzal hráčov tým, že Night City bude nebezpečné a plné náhodných súbojov. Ako naznačuje BeatEmUps, súboje s nepriateľmi prebiehajú stále na tých istých dedikovaných miestach a nie náhodne na ulici

  • Autori vynechali aj niekoľko volieb v rámci príbehových alebo vedľajších úloh. Chýba napríklad možnosť zodvihnúť ženu v ľadovom kúpeli Jackiem. Trailer síce voľbu v ponuke ukazuje, no aj tak zvolí možnosť zodvihnúť ženu hlavným hrdinom, čo ostalo vo finálnej hre ako predvolená možnosť bez príležitosti zásahu hráčom. Opäť to iba naznačuje, že alternatíva bola síce v pláne, no jej realizácia sa neuskutočnila. Možnosť chýba aj v prípade ďalšej časti traileru, kde sa ponúka možnosť vytrhnúť zbraň z ruky. Ani táto voľba vo finálnej hre nie je
  • Tieto stretnutia už vôbec neovplyvňujú vývoj herného sveta a príbehu, ako pôvodne mali
  • Rovnako nie sú náhodné naháňačky v autách. Tie sú skriptované a dostupné primárne len v rámci príbehu. Na druhej strane však môžeš naraziť na problémy s policajtmi. Ich umelá inteligencia je však tragická a uniknúť im je až primitívne jednoduché

Screenshot/YouTube/Cyberpunk 2077

  • Autori vypustili aj režim inšpekcie predmetov, vďaka čomu si pri prezeraní predmetu v menu mohol otvárať nové možnosti úloh
  • Vo videu predstavili aj militantného robota menom Flathead, ktorý ťa pri prvom kontakte nebude nasledovať ako ukazuje trailer, no namiesto toho sa ti v inventári zjaví len ako bežný príbehový predmet
  • Trailer ukazuje viaceré animácie nehrateľných postáv pri prestrelkách alebo pri bežnom preskúmavaní herného sveta. Parťák Jackie neskáče za pomoci Cyberwire a nedokáže sám od seba prevrátiť auto a využívať ho ako štít

Screenshot/YouTube/Cyberpunk 2077

  • Obmedzení sa dočkal aj byt hlavného hrdinu, kde asi najvýraznejšou zmenou je dotykový panel vedľa okna ako v traileri. Ten je okresaný len na niekoľko základných a v podstate bezvýznamných funkcií. Zároveň si do apartmánu nemôžeš pozývať nehrateľné charaktery, aj keď to vývojári sľúbili
  • Z hrateľného hľadiska hráčov zamrzelo vynechanie behu po stenách a pozmenená schopnosť Human Shield na Transporter. Vo finálnej verzii vieš zodvihnúť telo zo zemi a takto sa ním chrániť. Trailer ale ukazuje uchopenie živého nepriateľa zozadu a možnosť ním manévrovať. Rozdiel najlepšie vykresľuje video kanálu Cyberpunk Lull, ktoré dokonca poukazuje na zmenenú ikonu v strome schopností
  • Trailer končí slovami o otvorenosti sveta a možnostiach vetvenia príbehu na každom kroku. To nie je pravda, keďže väčšina rozhodnutí nemá radikálny dopad ani na práve riešenú úlohu a nieto ešte na konečný príbeh. V každom prípade však hra môže skončiť až piatimi rôznymi koncami
Deep Dive Video

Autori videa na jednom zábere bez bližšieho komentovania ukazujú bojový vrtuľník, ktorý má figurovať iba ako ďalší prvok zátišia tvoriaceho atmosféru hry. Takéto scény sú, rovnako ako v prípadoch popísaných vyššie, skriptované len v rámci príbehu. Ďalej došlo k zmene na týchto frontoch:

  • Trailer upozorňuje na hernú oblasť Pacifica. Tú CD Projekt Red opisoval ako najnebezpečnejšiu oblasť v hre. Vo finálnej Pacifice ťa nielenže náhodne neprepadnú, ale aj prestrelkám (samozrejme na dedikovaných ohraničených oblastiach) sa môžeš konštantne vyhýbať

Screenshot/YouTube/Cyberpunk 2077

  • Strom schopností v tomto traileri je úplne odlišný, ako ten vo finálnej hre

  • Nemôžeš ani ovládať objekty herného sveta, ako napríklad trailer ukazuje v prípade cvičiaceho NPC – takto zhodiť závažia v hre nedokážeš, čo platí aj na hackovanie robotov ukázaných v ukážke neskôr
Rides of the Dark Future

V čase, keď ešte hra mala vyjsť 19. novembra, ukázali autori nový trailer, vyzdvihujúci modifikovateľnosť vozidie, kedy sa autori neunúvali priznať pravdu ani niekoľko dní pred údajným vydaním.

  • Hra vyšla až necelé dva mesiace po traileri a ako vieme, automobily sa v žiadnej miere nedajú upravovať, na čo samozrejme upozorňujú hráči v komentároch pod trailerom

Screenshot/YouTube/Cyberpunk 2077

  • Zároveň sa vysmievajú hláške sústrediacej sa na naháňačky s políciou. Ako sme písali vyššie, umelá inteligencia policajtov je tragická a prenasledovanie nimi nepredstavuje pre hráča žiadnu výzvu

Na Cyberpunk 2077 sme sa v pozreli aj v našej podrobnej recenzii a v závere musíme uznať, že ide naozaj o nadpriemerné RPG v otvorenom svete. Žiaľ, ako vidieť vyššie, CD Projekt Red si pre nás plánoval podstatne hlbší zážitok, ktorý sa ale na cieľovú rovinku nedostal.

Problémom tak je, že autori vynechanie herných mechaník alebo ich pozmenenie s fanúšikmi nekomunikovali. Rovnako nás sklamali pri neustálom omieľaní vetvenia príbehu a možnostiach herného sveta, špecifických rutinách nehrateľných postáv a komplexnosti herných mechaník.

Cyberpunk 2077/YouTube

Umocníme všetky vyššie popísané polopravdy hru ničiacimi chybami na počítačoch a v každom smere tragickými a spočiatku až nehrateľnými konzolovými verziami, získame jedno z najväčších sklamaní dekády.

CD Projekt Red vydanie hry niekoľkokrát presúval a aj keď po posledných odkladoch boli fanúšikovia frustrovaní a sklamaní, veríme, že hra mala ešte niekoľko mesiacov zostať vo vývoji.

Najčírejším príkladom je posledný trailer, ktorý bez akejkoľvek pokory ukazuje modifikáciu vozidiel hry, vychádzajúcej o dva mesiace. Čuduj sa svete, automobily sa v hre upravovať nedajú. Autori mali na vývoj hry čas a takmer neobmedzené financie a preto si myslíme, že špinavé praktiky takéhoto kalibru si mali odpustiť.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú