Investície v rámci britského automobilového sektora sa v Británii za prvých šesť mesiacov tohto roka prepadli o vyše 70 %. Uviedlo to v stredu britské Združenie výrobcov a predajcov áut (SMMT), ktoré ako dôvod uviedlo obavy z odchodu Británie z Európskej únie bez dohody. V tejto súvislosti združenie dodalo, že takzvaný tvrdý brexit by bol pre Britániu „najhorším možným riešením“.
Automobilový priemysel, ktorý je v rámci jednotlivých odvetví najväčším britským exportérom a zamestnáva vyše 800 000 ľudí, patrí aj k najväčším odporcom brexitu bez dohody. Firmy sa obávajú, že takýto vývoj, ktorý povedie k clám a vyššej byrokracii, môže ohroziť produkciu.
Brexit odrádza investorov
Objem investícií v automobilovom sektore klesol za prvých šesť mesiacov tohto roka na 90 miliónov libier (98,20 milióna eur), zatiaľ čo v rovnakom období minulého roka to bolo 347,3 milióna libier a v 1. polroku 2017 až 647,4 milióna libier, uviedlo združenie SMMT.
UK car investment slumps over 70% on no-deal Brexit fears https://t.co/2nXEk7rdCE pic.twitter.com/qxvegBLkuE
— Reuters Top News (@Reuters) July 31, 2019
„Obavy z tvrdého brexitu spôsobujú, že investori vyčkávajú,“ povedal šéf SMMT Mike Hawes. „Odchod bez dohody by bol najhorším možným riešením. Toho sa obávajú a preto neinvestujú,“ dodal.
Namiesto investícií do výroby firmy vynakladajú peniaze na prípravy na tvrdý brexit, ako napríklad zabezpečovanie skladovacích priestorov a predzásobenie sa komponentmi, aby minimalizovali dôsledky prípadného meškania dodávok po vystúpení z EÚ bez dohody.
Nenechaj si ujsť
Hyundai predstavil novú hybridnú špičku. Je vybavená viacerými špičkovými technológiami
Pomocná ruka od Nemecka
Nový britský premiér Boris Johnson je presvedčený, že s Bruselom vyrokuje novú dohodu a ak Brusel neustúpi, je pripravený opustiť EÚ k 31. októbru bez dohody. Stúpenci brexitu tvrdia, že situácia sa nakoniec otočí v ich prospech. Ich argumentom je, že Nemecko, ktoré vyváža do Británie státisíce áut, urobí všetko preto, aby obchod medzi EÚ a Britániou pokračoval aj naďalej.
Čo sa týka celoročných investícií, tento rok by ich mal do určitej miery podporiť Jaguar Land Rover, ktorý začiatkom júla oznámil plán výroby elektrických áut v Británii. Celkovo však investície v britskom automobilovom priemysle v posledných rokoch vytrvalo klesajú. Na porovnanie, v roku 2013 dosiahli 5,83 miliardy libier, už o štyri roky to bolo 1,1 miliardy libier a minulý rok iba 589 miliónov libier.
Teraz čítajú

Orange stratil ďalších klientov mobilných služieb. Iným službám sa ale významne darilo, zvýšili sa aj zárobky

Cestovanie vesmírom na jadrový pohon? Práca na revolučnej kozmickej lodi raketovo napreduje, armáda USA už vybrala 3 firmy na testovanie

AirTag dokáže fungovať aj s Androidom. Potenciál však zabíja samotný Apple

Elektromobilite sa poddá aj ikona amerického automobilizmu. So spaľovákmi skončí do niekoľkých rokov

AKTUALIZOVANÉ O pár hodín poletí znovu a ďalej, helikoptéra na Marse sa chystá na svoj druhý let
Články, ktoré hýbu svetom

Historický moment: Na Marse sme práve vyrobili vďaka roveru kyslík

Elektrický Volkswagen je kráľom. Poznáme svetové auto pre rok 2021
AKTUÁLNE: Do vydavateľstva denníka SME vstúpil nový investor, Penta predala svoj podiel

Prevratná technológia dokáže recyklovať všetky druhy plastov. Podporil ju aj David Attenborough
