Americká letecká spoločnosť Boeing, v poslednej dobe známa najmä kvôli problémom s dopravnými lietadlami používaných na celom svete, čelí ďalšej ostrej kritike. Proti tomuto technologickému gigantovi povstal ďalší whistleblower, podľa ktorého firma používala vo výrobe v jednej zo svojich tovární zlé komponenty. Ide pritom o fabriku, ktorá vyrába práve problematické dopravné lietadlá 737 Max, informuje Interesting Engineering.

Dvaja whistlebloweri prišli o život

Kritika ďalšieho whistleblowera prišla na verejnosť zrejme v súvislosti s blížiacim sa výsluchom výkonného riaditeľa Boeingu pred americkým senátom, pričom nejde rozhodne o prvého whistleblowera, ktorí sa proti firme vyjadril. Dvaja whistlebloweri v poslednej dobe prišli aj o životy, pričom ich úmrtie nič priamo nespája so samotným Boeingom – konšpirácie však na seba nenechali dlho čakať.

Whistleblower Sam Mohawk, vyšetrovateľ kvality v Boeingu, tvrdí, že firma vo svojej továrni vo Washingtone používala pri konštruovaní nových lietadiel súčiastky, ktoré nevyhovovali normám z hľadiska kvality. Firma mala stratiť informácie o tom, o ktoré súčiastky išlo a tak skončili aj v strojoch, ktoré sa neskôr dostali do prevádzky.

Boeing

Nadriadení mali Mohawkovi povedať, aby dôkazy pred vedením skryl, pričom Boeing podľa dostupných informácií pracuje na vyhodnocovaní a skúmaní podnetov spojených s týmito tvrdeniami. Nejde rozhodne o prvú kritiku kultúry, ktorá v Boeingu prevláda a ktorá sa postupom času zmenila zo snahy o čo najvyššiu bezpečnosť a spoľahlivosť po snahu o uspokojenie investorov a maximalizáciu ziskov.

Airbus tiež nie je šťastný

K neustálym problémom Boeingu sa vyjadril aj európsky výrobca lietadiel Airbus, podľa ktorého tieto problémy poškodzujú celý letecký priemysel. „Problémy nášho konkurenta ma vonkoncom netešia. Nie je to dobré pre priemysel ako celok,“ uviedol Guillaume Faury na konferencii „Europe 2024″ v Berlíne v reakcii na otázku, aký je postoj Airbusu k situácii amerického Boeingu.

Množstvo rôznych problémov

Boeing sa dostal do problémov kvôli viacerým rôznym nehodám svojich lietadiel, pričom najhoršie boli tragédie dvoch lietadiel 737 Max, ktoré si spolu vyžiadali až 346 životov. Bohužiaľ sa zdá, že ani po týchto závažných pochybeniach sa spoločnosť príliš nepoučila a začiatkom tohto roka sme informovali napríklad o korózii skrutiek, ktoré si vyžadovali inšpekciu.

Neskôr v tomto roku prišlo vyšetrovanie kvôli problematickému kolesu a Federálny letecký úrad potom zverejnil aj správu o vyšetrovaní samotnej firmy. Podľa článku v NYT Boeing neuspel v 33 z 89 testov. Dodávateľ Spirit AeroSystems, ktorý vyrába trup pre Boeing MAX, prešiel len šiestimi z 13 auditov a vo zvyšku neuspel.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú