Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Zdá sa, že problémy so softvérom lietadiel Boeing 737 MAX ešte zďaleka nie sú vyriešené. Po predchádzajúcich chybách sa totiž našli ďalšie dve, čo výrazne ohrozuje ich návrat, informuje Reuters. Do prevádzky sa totiž mali vrátiť koncom tohto roka. Otázkou preto aj naďalej ostáva, či sa podarí lietadlá pripraviť, aby nepredstavovali nebezpečie pre cestujúcich.

Spoločnosť Boeing má s lietadlami 737 MAX problémy od roku 2018, kedy sa lietadlo spoločnosti Lion Air zrútilo počas letu do mora. Pri tejto tragédii nakoniec zahynulo všetkých 188 osôb na palube. O pár mesiacov neskôr sa udiala ďalšia tragédia. Neďaleko etiópskeho mesta Bishoftu havaroval Boeing 737 MAX 8 spoločnosti Ethiopian Airlines. Aj pri tejto nehode zahynulo všetkých 157 cestujúcich.

Neskôr sa však ukázalo, že lietadlá boli používané aj napriek tomu, že mali problémy so senzorom automatického systému ovládajúceho stabilizátory, ktorý má predchádzať strate tlaku. Systém dostával nesprávne informácie o náklone a z dôvodu zlého vyhodnotenia lietadlo zamierilo rovno k zemi. Po tejto nehode boli všetky lietadlá rady 737 MAX vyradené z prevádzky.

Je jasné, že problémom týchto modelov je softvér. Aktuálne boli nájdené ďalšie dve softvérové chyby. Prvá z nich by mohla mať fatálne následky, nakoľko ide o chyby v mikroprocesore počítačového riadenia letu. Chyba potenciálne vedie k strate kontroly nad stabilizátorom, ktorý zabraňuje lietadlu samovoľne stúpať či klesať.

Druhá chyba by mohla naopak vypnúť autopilota počas pristávania na letisko, čo taktiež predstavuje výrazné riziko. Dokopy ide tak už o 5 softvérových chýb. Pred časom boli identifikované aj ďalšie chyby, ktoré predstavovali reálne ohrozenie cestujúcich či posádky. Išlo napríklad o problém, ktorý bránil zapnutiu počítačov zodpovedných za riadenie letu, či závadu v kontrolnom svetle stabilizačného systému lietadla.

Boeing tvrdí, že nové problémy nesúvisia s dvomi tragickými nehodami, pričom ich plánuje opraviť softvérovými zmenami. Spoločnosť navyše neočakáva, že nové problémy oneskoria návrat do prevádzky. Zatiaľ nie je jasné, ako dlho bude oprava trvať a či sa podarí natrvalo odstrániť všetky problémy.

Dávku istoty do celej kauzy nepridáva ani fakt, že spoločnosť o prvotnom probléme vedela a aj napriek tomu boli lietadlá uvedené do prevádzky.

Jeden zo zamestnancov sa dokonca vyjadril, že lietadlo bolo navrhnuté klaunami, na ktorých dohliadali opice. Spoločnosť navyše zavádzala úrady a je preto možné, že tieto neslávne kroky môžu výrazne ovplyvniť jej ďalšie fungovanie.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú