BMW Group a Toyota Motor Corporation opäť ukazujú, že inovácie v oblasti automobilového priemyslu nemajú hranice. Tentokrát sa obaja giganti rozhodli posunúť svoju spoluprácu na ďalšiu úroveň a predstaviť svetu technológiu, ktorá by mohla zmeniť spôsob, akým vnímame ekologickú mobilitu. Cieľom je priniesť na trh vozidlá poháňané palivovými článkami, ktoré ponúknu zákazníkom alternatívu k bežným batériovým elektromobilom.

Budúcnosť je vodíková

BMW plánuje už v roku 2028 uviesť na trh svoje prvé sériovo vyrábané auto s palivovými článkami (FCEV). Táto technológia, ktorá využíva vodík na výrobu elektriny, ponúka nulové lokálne emisie, čo znamená, že jazda je ekologická a šetrná k životnému prostrediu. Spojenie síl medzi BMW a Toyotou nie je len o vývoji nového typu pohonu, ale aj o zdieľaní skúseností a technológií, ktoré posunú celý segment dopredu.

BMW

Partnerstvo medzi BMW a Toyotou nie je nové. Spoločnosti spolupracujú už viac ako desať rokov a v minulosti sme mohli vidieť úspešné výsledky ich spoločného úsilia. Za cieľ si dali vyvinúť tretiu generáciu palivových článkov, ktoré budú ešte efektívnejšie a dostupnejšie pre širokú verejnosť. Koji Sato, prezident Toyoty, zdôraznil význam tejto spolupráce a je presvedčený, že vodíková technológia je kľúčom k uhlíkovej neutralite.

Inovatívne riešenie budúcnosti

Vozidlo s vodíkovým palivovým článkom používa elektromotor, podobný tomu v elektromobiloch, ale namiesto ťažkej batérie je poháňané skupinou vodíkových palivových článkov. Tieto články umožňujú, aby vodík reagoval s kyslíkom zo vzduchu, čo vytvára vodnú paru a produkuje elektrickú energiu.

Vodíková technológia má veľký potenciál, najmä v oblastiach, kde bežné batériové elektromobily narážajú na svoje limity. Či už ide o dlhé trasy alebo rýchle tankovanie, vodík prináša riešenia, ktoré by mohli urobiť elektromobilitu ešte atraktívnejšou.

BMW aj Toyota sa zároveň zaviazali k podpore rozvoja vodíkovej infraštruktúry. Vodíková mobilita tak dostáva reálnu šancu na úspech.

BMW
BMW predstaví prvý sériovo vyrábaný model poháňaný vodíkom v roku 2028

Nakoľko technológia palivových článkov predstavuje ďalší druh elektrického pohonu, spoločnosť BMW Group ju vníma ako doplnok k ponuke pohonov batériových elektromobilov (BEV) a bude ju ponúkať spolu s plug-in hybridnými vozidlami (PHEV) a s vozidlami so spaľovacími motormi.

Ak všetko pôjde podľa plánu, v roku 2028 sa na trhu objaví prvý sériovo vyrábaný vodíkový model od BMW. Tento model bude súčasťou širšej ponuky, kde sa vedľa batériových elektromobilov a hybridov objavia aj vozidlá s vodíkovým pohonom.

Budúcnosť automobilového priemyslu je tak opäť na prelome a práve vodík by mohol byť jedným z pilierov automobiliek v budúcich rokoch. Spolupráca medzi BMW a Toyotou nám v tomto ohľade dáva veľkú nádej, že sa dočkáme technológií, ktoré skutočne zmenia svet k lepšiemu.

Vyskúšali sme vodíkové BMW iX5

Batérie či vodík? Táto otázka je aktuálne veľmi horúca a ľudstvo stojí na pomyselnej križovatke, či sa v doprave uberať smerom vodíkových technológií, čistých batérií, alebo tlačiť oba segmenty súčasne. BMW dnes na Slovensko prinieslo svoju pýchu v podobe vodíkového SUV iX5 Hydrogen a FonTech.sk mal jedinečnú príležitosť vďaka konferencii Globsec absolvovať prvé jazdy na tomto aute.

BMW iX5 Hydrogen sa môže pýšiť najvýkonnejším vodíkovým systémom, aký sa doposiaľ v osobnom vozidle nachádza. Generátor má výkon až 125 kW a prebytky energie sa ukladajú do relatívne malej, 2 až 3 kWh batérie, ktorá poskytuje energiu v prípade potreby dodatočného výkonu až do 150 kW. Systémový výkon BMW iX5 Hydrogen tak činí až parádnych 275 kW (374 koní). Viac sa dočítaš v tomto článku.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú