Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Black Friday v zahraničí sa dá považovať za sviatok pre kupujúcich aj predávajúcich. Vysoké zľavy lákajú mnoho ľudí do predajní a častokrát nakúpia aj veci, ktoré sú im zbytočné.

Podobné akcie sú pritom známe aj u nás, kde ťa obchodníci už týždeň predtým lákajú na masívne zľavy do výšky až 80 %. No aká je skutočnosť? Narozdiel od zahraničia, kde sú takéto zľavy reálne, u nás sú tieto ceny krátko predtým umelo zvýšené. Následne je na ne pridelená zľava, pričom vo výsledku je cena v mnohých prípadoch rovnaká ako pred zlacnením. Táto bežná praktika obchodníkov vrcholí práve cez Čierny piatok a ako poukázal portál Apify, jedná sa len o premyslený marketingový ťah.

Porovnanie cien troch najväčších predajcov

Tento portál sledoval po dobu jedného mesiaca ceny troch najväčších českých internetových obchodov: Alza.cz, Mall.cz a CZC.cz. Nakoľko ide o známe predajne aj na našom území, môžeme počítať s tým, že podobná situácia nastala aj na našom trhu. Počas Black Friday dokonca sťahovali všetky produkty až štyrikrát do dňa. Vďaka tomu získali 733 000 záznamov, takže výslednú štatistiku môžeš brať ako relatívne presnú.

Alza.cz

V rámci akcie Black Friday si tu mohol nájsť celkovo 1325 produktov. Najvyššia ponúkaná zľava bola pritom až 80 %. Podľa získaných dát bola priemerná zľava na produkt vo výške 31 %, pričom reálne sa jednalo len o 20 % zlacnenie. Pre príklad si vzali elektrickú kolobežku Urbanstar Uscooter 101 Black, kde môžeš vidieť, ako sa s cenou narábalo počas obdobia pred výpredajom a počas neho. Reálna zľava bola 16 %, namiesto deklarovaných 37 %. Celkovo došlo k navýšeniu pôvodnej ceny v 16 prípadoch.

Mall.cz

Situácia v obchode Mall bola podobná ako v Alze. Produktov v ponuke však bolo o čosi viac, konkrétne 2799. Zľavy sa mali vyšplhať až do výšky 75 %. Priemerná zľava pritom bola 37 % a reálna ešte o dosť nižšia, a to 15 %. Ako príklad je uvedená vŕtačka Black+Decker BDCHD18K1B2, ktorá mala byť zlacnená až o 45 %. Keď si však pozrieš cenu, za akú sa predávala mesiac predtým, zistíš, že reálna zľava bola ledva 6 %. Navýšenie pôvodnej ceny nastalo v 63 prípadoch.

CZC.cz

Aj známy predajca elektroniky, spoločnosť CZC, si pre svojich zákazníkov pripravila množstvo produktov počas Black Friday. Celkovo sa do výpredaja dostalo až 2714 produktov s najväčšou zľavou až 80 %. Priemerná výška zľavy bola v tomto prípade 28 %, no reálne bola výška zľavy len 6 %. Zaujímavá situácia nastala v prípade monitora Philips Brialliance 241P6QPJKES, kde cena po zľavnení bola vyššia ako nezľavnená cena mesiac predtým. V tomto prípade tak došlo dokonca k zdraženiu produktu. Zároveň aj najviac upravoval pôvodnú cenu, a to až v 212 prípadoch.

Takže ako si sa mohol sám presvedčiť, v konečnom dôsledku zákazník príliš neušetrí. Podobné zľavy na dané produkty môžeš nájsť aj bežne počas celého roka. Takáto realita je, bohužiaľ, vo väčšine obchodov, nielen v týchto troch.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú