Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Mnohí obchodníci dnes už stavajú svoju stratégiu na výhodnejších a pohodlnejších online nákupoch v e-shopoch, kde zákazníci nakúpia z pohodlia domova. Ľudia bývajú pri nákupe cez internet stále neopatrní, no vďaka týmto radám môžu zvýšiť bezpečnosť nakupovania v e-shopoch a odhaliť aj nenápadné podvody.

Zaiste si už aj ty neraz narazil na sociálnych sieťach či v televízii na správy, v ktorých sa hovorilo o podvodníkoch a ich praktikách. Svoje finty sa snažia neustále vylepšovať, aby sa dostali k citlivým údajom, či financiám ľudí. Práve peniaze bývajú aj dnes ohrozené podvodmi pri nákupoch na internete. Ľudia majú k bezpečnosti svojich financií na webe často laxný prístup a neraz odovzdajú údaje kreditnej karty do nesprávnych rúk. Mnohokrát stačí, aby ich zlákala falošná reklama, či vidina výhodnej kúpy.

Opatrnosti preto nikdy nie je dosť. Až 7/10 ľudí prichádza o svoje osobné údaje aj prostredníctvom podvodných emailov, ktoré bývajú zasielané v mene známych spoločností a dokonca aj bánk. V tomto kvíze od VÚB banky otestuješ svoje vedomosti aj ty a zistíš, ako si na tom z hľadiska kyberbezpečnosti.  V dobrej viere, že si chce banka overiť prihlasovacie údaje, odovzdajú tieto citlivé dáta podvodníkom, ktorí sa tak poľahky dostanú k ich financiám. Viacerí majú problém takúto falošnú správu rozoznať, a tak obratom odošlú aj údaje, ktoré by od nich banka nikdy nežiadala.

Podvodné e-shopy sú pre mnohých veľkým strašiakom. Ako odhaliť ich triky a nenaletieť?

So stúpajúcim počtom týchto podvodov sú mnohí ohrození aj počas prebiehajúcich vianočných nákupov a rôznych akcií, ktoré ponúkajú tovar za výhodnejšie ceny. Známy Black Friday, či Cyber Monday patria medzi tie najobľúbenejšie, na ktoré lákajú aj samotní obchodníci, no dokážu ich zneužiť tiež internetoví zlodeji. Práve preto je teraz ten správny čas poukázať na problémy a podvody, pred ktorými ľudí teraz vystríha VÚB banka.

Aké sú však najväčšie riziká pri nákupoch v e-shopoch? Rozoznať dôveryhodný obchod nemusí byť až také zložité ako sa môže zdať a odhaliť podvodníkov môže niekoľko kľúčových znakov. „Dôležité je najmä platiť u overených obchodníkov. Rôzne pochybné e-shopy je možné rozoznať napríklad podľa zlej gramatiky na ich web stránke alebo podľa neúplných informácií o prevádzkovateľovi e-shopu. Ďalším varovným signálom by malo byť keď e-shop láka zákazníkov na nereálne nízke ceny.

V prípade akéhokoľvek podozrenia odporúčame držiteľom kariet pred samotným zaplatením si dobre prečítať obchodné podmienky a pozrieť si aj recenzie na daný e-shop na internete ešte pred vykonaním platby. Komunikácia na e-shope by mala byť šifrovaná, čo rozoznáme podľa „https“ na začiatku „www“ adresy. Jeden z najbezpečnejších spôsobov ako zaplatiť kartou cez internet je cez 3-D Secure.

Zabezpečenie cez 3-D Secure je bezpečné preto, lebo žiadne údaje o karte sa nedostanú priamo k obchodníkovi. Zároveň musí byť platba overená ďalšími bezpečnostnými prvkami, najčastejšie kódom z SMS-ky, ktorú pošle banka držiteľovi karty. Najbezpečnejšie e-shopy sú teda tie, ktoré sú zabezpečené cez 3-D Secure. Rozoznáme ich podľa toho, že na stránke majú logo „Mastercard Secure Code/Mastercard ID Check“ alebo „Verified by Visa“,“ vyjadrila sa na túto tému Marcela Králová z VÚB banky.

Na Slovensku zákazníci s obľubou nakupujú aj v zahraničných e-shopoch, ktoré mnohokrát ponúkajú tovar za výhodnejšie ceny ako naši obchodníci. Existuje už viacero overených obchodov, cez ktoré ľudia nakupujú dlhé roky, no nie každý zákazník musí byť v tomto smere zbehlý. Aby sa vyvaroval prípadným problémom po nákupe, stačí dodržať ďalšie odporúčania VÚB banky, vďaka ktorým sa môže aj občasný zákazník zahraničných e-shopov vyhnúť rastúcemu množstvu podvodov.

V tomto smere VÚB odporúča „pred nákupom prečítať obchodné podmienky a overiť si vopred aj termín a spôsob dodania. Určite je dobré prečítať si aj recenzie na daný e-shop. Čo sa týka platby samotnej, odporúčame platbu platobnou kartou z nasledovných dôvodov:

  • Transakcia prebieha online a obchodník sa hneď dozvie, že prebehla úspešne. Môže tak hneď expedovať tovar alebo poskytnúť službu. Výhodné je to napríklad pri poskytnutí online obsahu ako je napríklad predplatné novín, ktoré sa aktivuje hneď po platbe (ak sa platí napríklad prevodom cez Internet banking, teda nie kartou, predplatné sa aktivuje až po pripísaní platby obchodníkovi na účet).
  • Platobné karty sú akceptované medzinárodne, môžeme nimi platiť na e-shope, ktorý ma prevádzkovateľa kdekoľvek v zahraničí a zaplatiť môžeme v akejkoľvek mene. Prepočet do EUR následne zabezpečí naša banka automaticky.
  • Na platbu kartou sa vzťahuje ochrana vyplývajúca z pravidiel kartových spoločností. Ak obchodník nedodrží podmienky, napríklad vôbec nedodá tovar, alebo ho nedodá v stanovenej lehote, prípadne doručí tovar, ktorý je poškodený, nefunkčný alebo falzifikát, môže sa držiteľ karty po neúspešnej reklamácii u obchodníka obrátiť na svoju banku, ktorá túto reklamáciu vyrieši.

I keď si niektorí zákazníci myslia, že najbezpečnejší spôsob platby je dobierka a platba v hotovosti, lebo za tovar zaplatia až pri jeho dodaní, nie je to tak. Síce majú istotu, že zaplatia až pri doručení, stále sa však nevyhnú riziku, že keď tovar zaplatia a následne rozbalia, že ich nečaká nemilé prekvapenie v podobe napríklad vymeneného alebo poškodeného tovaru. A riešenie reklamácie môže byť opäť veľmi komplikované, najmä ak obchodník nie je ochotný spolupracovať. Vtedy je ťažké domôcť sa svojich peňazí späť,“ dodáva Marcela Králová.

Ako si ochrániť peniaze pri nákupoch v e-shopoch?

Platby pri nakupovaní cez internet bývajú chránené viacerými bezpečnostnými prvkami a aj dvojfaktorovou autorizáciou zákazníka, ktorý musí pri platení zadať bezpečnostný kód z SMS správy. Práve platby cez platobné brány sú bezpečným spôsobom ako zaplatiť za nákup a predísť podvodu, no čo robiť v prípade, ak takýto overovací proces nie je pri nákupe vykonaný?

Pokiaľ ide o overeného a dôveryhodného obchodníka, u ktorého nakupujeme pravidelne, odporúčame platbu vykonať aj tak. Ak však má držiteľ karty akékoľvek podozrenie, odporúčame platbu nevykonať a buď kontaktovať svoju banku alebo nákup vykonať v inom e-shope,“ informuje Marcela Králová.

Zobraziť celú galériu (4)
Pixabay (Úprava redakcie)

Už nejeden prípad nám ukázal, ako ľahko sa dá pri nakupovaní prísť podvodom o peniaze. Získať svoje financie potom nie je vôbec jednoduché. Pokiaľ niekto odcudzil súkromné údaje platobnej karty alebo iným spôsobom obral obeť o peniaze, musí v takom prípade zasiahnuť aj samotná banka. Čo v takejto situácii odporúča VÚB banka?

„V takomto prípade odporúčame kontaktovať svoju banku a predložiť všetky potrebné doklady. Každý prípad banka posúdi a vyjadrí sa k reklamácii klienta. Vyššia pravdepodobnosť vrátenia peňazí je vtedy, ak došlo k platbe kartou. Ak zákazník neuspeje s reklamáciou v e-shope, napríklad e-shop nereaguje alebo dôjde k jeho zrušeniu, môže sa držiteľ karty obrátiť na svoju banku a tá bude reklamáciu riešiť.“

Obchodníci môžu od zákazníkov žiadať iba niekoľko základných údajov

Podvodníci pritom dokážu vylákať od ľudí aj údaje, ktoré by poctivý a dôveryhodný obchodník nikdy nepožadoval. Rovnaká situácia môže nastať pri podvodných emailových správach. Aby si sa vyhol problémom, je potrebné vedieť, aké informácie môže od teba obchodník pri nákupe potrebovať a čo už zaváňa podvodom.

 „Obchodník môže požadovať len tie údaje, ktoré sú potrebné na správne dodanie tovaru, vystavenie faktúry a kontaktovanie zákazníka. V žiadnom prípade nemôže požadovať citlivé informácie a vždy by sme mali spozornieť, ak niekto od nás požaduje akékoľvek heslo, rodné číslo alebo prihlasovacie údaje do internet bankingu,“ vysvetlila VÚB banka. Keď už sme pri tom nakupovaní, vždy je lepším spôsobom vypĺňanie údajov a platba v zabezpečenej sieti.

Ideálne je platiť za nákupy doma pri pripojení na súkromnú Wi-Fi sieť. Prípadne, ak potrebuješ súrne zaplatiť nákup mimo pohodlia domova, rozhodne sú mobilné dáta lepšou a bezpečnejšou voľbou ako verejná Wi-Fi sieť. Triky a finty podvodníkov zdá sa nepoznajú hraníc. Neustále prichádzajú s novými podvodmi, ktorými chcú ľudí oklamať, čo sa im podarilo aj prostredníctvom už spomínaných falošných emailov.

Tieto správy posielajú aj v mene známych spoločností, obchodných reťazcov, či dokonca bánk, aby vyzerali čo najdôveryhodnejšie. Ako teda odlíšiť pravý email z banky od toho falošného a čo robiť v prípade, ak takúto správu nájdeš aj vo svojej virtuálnej schránke? VÚB banka odporúča na takéto e-maily vôbec nereagovať ani neklikať na odkazy v takýchto e-mailoch. „Cieľom takýchto podvodníkov najčastejšie býva získať telefónne číslo a vymámiť peniaze prostredníctvom predplatenej SMS služby, zneužiť platobnú kartu, získať prístupové údaje do internet bankingu alebo nainštalovať na počítač škodlivý vírus,“ upresnila Marcela Králová.

Množstvo podvodných emailov neustále stúpa. Čo ich prezrádza?

Ako v prípade pochybných e-shopov, aj pri falošných emailoch s obchodným menom, či logom známej firmy a banky, si treba všímať dôležité znaky, ktoré odhalia podvodníka. „Treba byť hlavne obozretný a všímať si, kto je odosielateľom takýchto správ. Podvodné e-maily majú často nesprávnu slovenskú gramatiku čo by nám hneď malo byť podozrivé. Zároveň odporúčame overiť si informácie aj na oficiálnej stránke konkrétnej spoločnosti, kde býva varovanie, ak niekto posiela podvodné e-maily v jej mene.“

Každá korektná spoločnosť klienta nežiada cez email citlivé údaje alebo overenie jeho prihlasovacích údajov tak, ako to robia podvodníci. „Banka si rozhodne nikdy nepýta prístupové údaje do internet / mobil bankingu, PIN-kódy k platobným kartám alebo kódy z overovacích SMS pri internetových platbách. Rozhodne neodporúčame, aby klienti oznamovali takéto údaje telefonicky niekomu, kto im zavolá a predstaví sa ako pracovník banky. V prípade akéhokoľvek podozrenia treba telefonát ukončiť a kontaktovať oficiálne kontaktné centrum banky,“ dodala Marcela Králová z VÚB banky.

Odovzdal si citlivé údaje podvodníkovi? Takéto môžu byť následky

Pokiaľ však niekto predsa len odovzdá osobné údaje podvodníkovi, hrozí, že ten ich behom chvíle dokáže zneužiť rôznymi spôsobmi. S informáciami o kreditnej karte, vrátane CCV kódu (3-miestne číslo na zadnej strane karty, pozn. redakcie), môže jednoducho zaplatiť tvojimi peniazmi za svoj nákup, ktorý rozhodne nebude lacný.

Ak však získa údaje napríklad k internet bankingu, situácia je pre obeť ešte horšia, pretože ju môže pripraviť o všetky úspory. Niektorí podvodníci žiadajú takéto informácie o kartách aj pri falošných súťažiach na Facebooku, pri ktorých sa Slováci, zdá sa, stále nepoučili. Situácií a fínt je naozaj mnoho, a preto sa stáva pravidlom, aby boli ľudia na internete neustále obozretní. Platí to tiež v týchto dňoch počas vianočných nákupov.

Over svoje vedomosti v kvíze VÚB banky a vyhraj vecné ceny

VÚB banka si pre ľudí pripravila užitočný kvíz, ktorý dokáže otestovať ich vedomosti o bezpečnosti pri nákupoch v e-shopoch a podvodných emailoch. Jednoduchým spôsobom tak môžeš aj ty zistiť, či si dostatočne pripravený odolať podvodníkom a ich trikom.

Navyše môžeš vyhrať jednu z niekoľkých zaujímavých výhier. Všetko však záleží od počtu správnych odpovedí a tí najšikovnejší budú zaradení do žrebovania o nový smartfón. Neváhaj a otestuj svoje vedomosti v tomto kvíze od VÚB banky.





Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú