Letecký priemysel patrí medzi jedných z najväčších tvorcov emisii. Niektoré spoločnosti sa to však snažia zmeniť a jedným z nich je aj najväčšie letisko v Taliansku, ktoré zaviedlo nový úložný systém, ktorý využíva recyklované batérie z elektromobilov značiek Nissan a Stellantis. O téme informoval portál Interesting Engineering.

Batérie dostali druhú šancu

Batérie z elektromobilov zvyčajne po rokoch a tisíckach kilometrov skončia ako odpad. Na talianskom letisku však našli nové využitie. Systém je súčasťou rozsiahleho projektu PIONEER, na ktorom letisko spolupracuje so spoločnosťou Enel a integrátorom Loccioni. Cieľom je pomôcť letisku Leonarda da Vinci-Fiumicino v udržateľnosti a dosiahnuť nulové emisie do roku 2030.

úložisko energie
Stellantis

Systém poháňa 84 batérií zo starších modelov Nissan Leaf s kapacitou 2,1 MWh a  78 batériami Stellantis, ktorý do projektu prispel zo svojej platformy eCMP, ktoré sa používajú v menších elektromobiloch B-segmentu, čím pridali ďalších 3,9 MWh kapacity. Batérie prešli dôkladným testovaním a opätovnou kvalifikáciou, aby splnili prísne štandardy bezpečnosti a výkonu.

Celý systém je prepojený so solárnou elektrárňou, ktorú tvorí 55-tisíc panelov, ktoré by mali ročne vyrobiť až 31 GWh zelenej energie. Batérie ukladajú energiu na obdobia špičky alebo budú poskytovať energiu v prípade výpadku, čím zvyšujú odolnosť siete a znižujú záťaž z fosílnych zdrojov.

Výsledkom je nielen väčšia energetická odolnosť letiska, ale aj výrazné zníženie emisií. Podľa odhadov sa majú znížiť približne o 16 000 ton CO₂ v priebehu desiatich rokov.

úložisko energie z EV batérií
Stellantis

„Projekt nielenže dokazuje dlhodobú životaschopnosť znovupoužitých batérií z elektromobilov v náročných podmienkach, ale zároveň potvrdzuje záväzok spoločnosti Nissan k udržateľnému nakladaniu s batériami na konci ich životnosti,“ vyjadril sa Soufiane El Khomri, energetický riaditeľ Nissanu pre regióny Afrika, Blízky východ, India, Európa a Oceánia (AMIEO).

Podľa El Khomriho by mali batérie vydržať 6 až 7 rokov. Nissan týmto projektom chce poukázať na to, že aj po skončení životnosti v autách môžu ešte slúžiť ako spoľahlivé energetické úložisko.

„Ako ďalej rozširujeme opätovné využívanie a recykláciu batérií, posúvame sa bližšie k nášmu širšiemu cieľu, ktorým je čistejšia a energeticky efektívnejšia budúcnosť“ uzavrel El Khomri.

Čítajte viac z kategórie: Ekológia

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP