„Čínsky Google“ spustil na domácom trhu prevádzku prvej desiatky plne autonómnych taxíkov Apollo Go Robotaxi. Spoločnosť Baidu, ktorá stojí za rovnomenným čínskym webovým prehliadačom, očakáva, že ich taxíky budú prevážať športovcov počas zimnej olympiády 2022 v Pekingu, informuje portál DailyMail.

Bolo iba otázkou času, kedy sa na cestách objavia prvé plne autonómne vozidlá, ktoré už nepotrebujú vodiča ani ako „dozorcu“ nad riadením autopilota. Prvým segmentom, kde si takéto autá určite nájdu svoje uplatnenie, sú taxislužby.

Apollo/Screenshot

Autonómne taxíky už má v skúšobnej prevádzke mnoho spoločností, napríklad Uber, no ten v posledných rokoch sužovali komplikácie spojené s nehodou takéhoto auta. Paradoxom je, že v autonómnych vozidlách Uber musel na mieste vodiča vždy niekto sedieť a dohliadať na riadenie auta.

Prvé taxíky bez vodiča

Autonómne taxíky Apollo Go však už vodiča vôbec nepotrebujú. Ich systém spĺňa normy plne autonómnej jazdy a na začiatok spoločnosť Baidu vypúšťa 10 takýchto taxíkov, ktoré majú brázdiť ulice Pekingu.

Skvelá je aj cena za jednu jazdu, ktorá vyjde na 4,60 dolárov, taxíky totiž zatiaľ zvládnu pasažierov zaniesť iba do jedného z ôsmych predprogramovaných cieľov. Fyzicky sa vo vozidle teda žiaden „dozor“ v podobe ľudského vodiča nenachádza, no jazdu kontroluje operátor zo vzdialeného pracoviska, ktorý do riadenia dokáže v prípade potreby zasiahnuť.

NEPREHLIADNI
Tragická nehoda Tesly odhaľuje nové informácie, celý prípad sa ešte viac zamotáva

Autonómne taxíky už cesty Pekingu pár dní brázdia a ako píše ZDnet, do prevádzky zamierili 2. mája. Autorizácia pasažiera vo vozidle prebieha cez mobilnú aplikáciu. Pasažier však pred jazdou musí splniť niekoľko podmienok, je potrebné udeliť súhlas s bezpečnostnými protokolmi, zavrieť dvere a zapnúť si bezpečnostný pás.

Paradoxom je, že jazdu autonómnym taxíkom môžu absolvovať iba osoby vo veku od 18 do 60 rokov. Čínska technologická spoločnosť očakáva, že do začiatku zimných olympijských hier v Pekingu 2022 sa ich autonómne taxíky osvedčia a o rok budú slúžiť na prepravu športovcov naprieč dejiskom olympiády.

Okrem iného je spustenie komerčnej prevádzky taxíkov bez vodiča veľmi dôležitým krokom k popularizácii plne autonómnych vozidiel. Už len stačí dúfať, že sa žiaden z taxíkov nestane účastníkom či dokonca vinníkom nehody.

Autonómne riadenie je budúcnosť

Okrem taxíkov si v budúcnosti autonómne autá nájdu svoje využitie aj v súkromnom segmente. Veď už teraz nezodpovední vodiči využívajú funkciu Full-Self Driving od Tesly spôsobom, akým sa rozhodne používať nemá a na aký ešte aj napriek svojej vyspelosti nie je pripravený. Boli sme totiž svedkami niekoľkých bizarných príbehov, kedy napríklad vodič Tesly vo vozidle spal a na vedenie auta využíval autopilota.

Významným trhom pre autonómne vozidlá sú aj kuriérske služby. Americká firma CVS Health začala testovať donášku liekov na predpis pomocou autonómnych vozidiel.

Lieky sa vďaka tejto službe doručujú do jednej hodiny po objednaní. Zákazníci musia po príchode auta na miesto potvrdiť svoju totožnosť, aby sa dostali k zásielke. Autonómne vozidlá od Nuro predtým v tejto oblasti testovali na rozvoz pizze.

Doručovanie liekov na predpis je však pomerne citlivá záležitosť a doteraz neprebádaná. Niektoré nemocnice v Severnej Karolíne testovali drony na donášku medicínskych vzoriek a pomôcok. CVS a UPS koncom apríla uviedli, že na Floride budú doručovať lieky takisto drony.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú