Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Tesla a ich autopilot je v posledných dňoch opäť stredobodom pozornosti. Zrejme ti neunikla správa o nehode Tesly, pri ktorej v USA zahynuli dvaja starší muži. Aj keď podľa doterajších zistení za túto udalosť autopilot nemôže, Čína prestala púšťať elektromobily Tesla na tamojšie diaľnice. Ako píše portál Electrek, dôvodom však nie je autopilot.

Bizarná situácia, kedy polícia začala odstavovať vozidlá značky Tesla, sa udiala pred vjazdom na diaľnicu v meste Kanton. Príslušníci polície odkláňali všetky Tesly do jedného pruhu, ktorý následne nevpustili na diaľnicu, zatiaľ čo ostatné vozidlá mohli bez problémov pokračovať v jazde.

NEPREHLIADNI Oklamať autopilota Tesly o prítomnosti vodiča je ľahšie, než sa zdá. Stačí na to malá váha na volante

Tamojšie úrady sa bránili tým, že o žiadne cielené odstavovanie elektromobilov značky Tesla nešlo, polícia mala iba riadiť plynulosť premávky. Tejto obhajobe je však len veľmi ťažké uveriť, nakoľko videá dostupné na sociálnej sieti Twitter jasne ukazujú, že v odstavnom pruhu sa nachádzajú iba Tesly. V žiadnom prípade tak nemohlo ísť o náhodu.

Dôvody, prečo začala Čína podnikať takéto kroky a doslova začala Teslu, respektíve majiteľov vozidiel šikanovať, presne známe nie sú. Český portál AutoForum ale informuje, že toto konanie nemá nijaký súvis s nedávnou medializovanou nehodou v USA.

Podľa ich informácií majú mať elektromobily Tesla problémy s brzdami, kvôli čomu sú nebezpečné a nespôsobilé na jazdu po diaľnici. Aj toto vyjadrenie je však extrémne bizarné, ak by mali autá tejto značky problémy s brzdami, neprešli by testami a nikdy by sa na cesty nedostali. Podľa všetkého sa tak Čína iba snaží maskovať skutočné obavy, ktoré môže mať práve z autopilota, respektíve z funkcie Full Self-Driving, ktorá totiž umožňuje plne autonómnu jazdu po diaľnici.

Medializovaná nehoda nerobí dobré meno

Podľa záchranných zložiek a vyšetrovateľa pri nehode v okrajovej časti Houstonu v Texase tragicky zahynuli dvaja ľudia po nehode elektromobilu Tesla. Ten ihneď po náraze do stromu zachvátil požiar, čo mohlo byť príčinou smrti tejto dvojice. Ako dodáva CNBc, v Modeli S z roku 2019 sa viezli dvaja muži vo veku 59 a 62 rokov.

Kľúčovým faktom v tomto prípade je, že na mieste vodiča nikto nesedel. Jeden pasažier sedel na sedadle spolujazdca a druhý na zadných sedadlách. Automaticky sa tak vynorila otázka, či náhodou dvojica nemala zapnutého autopilota, respektíve funkciu Full Self-Driving. Komentár Elona Muska k príspevku na Twitteri však tieto špekulácie vyvracia.

Používateľ @Amart15416132 vo svojom príspevku na Twitteri napísal, že absolútne nedáva zmysel tvrdenie, že za nehodu je zodpovedný autopilot. Bezpečnostné prvky na spustenie autopilota vyžadujú, aby na sedadle vodiča niekto sedel, respektíve aby bolo „zaťažené“. Autopilot taktiež vyžaduje, aby vodič držal ruky na volante, respektíve aby prevzal riadenie minimálne každých 10 sekúnd.

Autopilot Tesly porazí malá reťaz so závažím

Ako sa ukázalo, oklamať autopilota Tesly je extrémne jednoduché, vďaka čomu si môže vodič relatívne bez problémov presadnúť trebárs aj na sedadlo spolujazdca a auto bude šoférovať samé, aj keď to ešte spoľahlivo nedokáže a Tesla na to dôrazne upozorňuje.

Screenshot / Consumer Reports

Jake Fisher vykonal experiment, v ktorom sa autopilota pokúsil oklamať, aby šoféroval za neho. Najprv si sadol na sedadlo vodiča na zapnutý bezpečnostný pás.

Následne pri pohybe elektromobilu aktivoval autopilota, pričom nastavil nulovú rýchlosť a na ľavú stranu volantu zavesil malú reťaz s dvomi lepiacimi páskami, ktoré slúžili ako závažie napodobňujúce silu vodičovej ruky na volante, ktorú systém vyžaduje pre „udržanie pozornosti vodiča“.

Potom sa presunul na sedadlo spolujazdca a jednou rukou zvýšil na volante rýchlosť na 50 km/h. Model Y následne bez problémov akceleroval a šoféroval z pokojného stavu bez toho, aby na mieste vodiča niekto sedel.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú