Automobilkám došla trpezlivosť. Vyzývajú EÚ, aby konečne rozhodla o zákaze spaľovákov
V článku boli použité materiály SITA.
Európski výrobcovia automobilov vyzývajú na urýchlené uzavretie diskusie o zákaze predaja spaľovacích áut od roku 2035.
Ako upozorňuje Európska asociácia výrobcov automobilov (ACEA), európske, ako aj národné klimatické ciele by sa nemali spochybňovať.
Kompetentným taktiež odkazuje, že transformácia európskeho automobilového priemyslu si vyžaduje istotu plánovania.
Členské štáty pod taktovkou švédskeho predsedníctva Európskej únie sa totiž nateraz rozhodli odložiť konečné schválenie návrhu, ktorý by znemožnil kúpiť si od roku 2035 nový automobil na benzín či naftu.
Automobilky žiadajú riešiť aj emisie z existujúceho vozového parku na cestách. „Hromadná elektrifikácia je hlavnou súčasťou riešenia, ktoré všetci presadzujeme, ale nie je to všeliek,“ uviedol prezident ACEA Luca de Meo. Nepriateľom je podľa neho energia založená na fosílnych palivách, nie konkrétna technológia.
Automobilový priemysel masívne investuje do elektrifikácie, aby boli zachované pracovné miesta a únia mohla zostať konkurencieschopnou, na oplátku však žiada prístup k potrebným surovinám a najmä hustú sieť infraštruktúry nabíjania.
Mocnosti začínajú proti zákazu otáčať
Európska únia (EÚ) minulý týždeň v piatok odložila hlasovanie o zákaze predaja nových áut s benzínovým alebo naftovým motorom od roku 2035 po tom, ako Nemecko na poslednú chvíľu požiadalo o výnimku pre syntetické palivá.
Schválenie legislatívy na rutinnom stretnutí Rady EÚ v utorok 7. marca malo byť len formálnym krokom, keďže Európsky parlament ju už minulý mesiac schválil. Ale Švédsko, ktoré zastáva rotujúce predsedníctvo EÚ, v piatok oznámilo, že veľvyslanci sa rozhodli posunúť hlasovanie na neskoršie stretnutie a „v pravý čas sa k tejto otázke vrátia“.
Najväčšia ekonomika bloku Nemecko, ktoré má veľký automobilový priemysel, požaduje od Bruselu záruky, že autá používajúce syntetické palivá budú mať výnimku.
Nemecký minister dopravy Volker Wissing v utorok 28.2. povedal, že jeho krajina nepodporí zákaz predaja nových áut so spaľovacími motormi od roku 2035, ak Európska komisia nepríde s návrhom, ako možno takéto autá registrovať aj po roku 2035, ak budú jazdiť výlučne na klimaticky neutrálne syntetické palivá.
Automobilky nevedia na čom sú
Zrušenie zákazu predaja spaľovákov by bolo obrovskou ranou pre automobilky, ktoré so zákazom už takpovediac počítajú. Do elektromobility investovali miliardy eur a teraz očakávajú, že sa im tieto investície vrátia. Na to však potrebujú čas a určité predaje elektrických áut.
Idea emisne neutrálnych e-palív, ktorú presadzuje Nemecko, je síce pekná, no z dlhodobého hľadiska zrejme nie je udržateľná, nakoľko od roku 2050 chce byť Európa stopercentne uhlíkovo neutrálna. To sa týka nie len dopravy, ale aj priemyslu. E-palivá síce nahrádzajú ropu, ale ich spaľovanie v aute vyrába rovnaké lokálne emisie.
Výrobcovia (paliva) by tak museli prísť na spôsob, ako e-palivá vyrábať ekologicky neutrálne a skleníkové plyny pri ich produkcii z atmosféry odoberať. Vzhľadom na to, že táto technológia je ešte v plienkach, to nateraz nie je reálne.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Znížia CO₂ o 800-tisíc ton. Nemci vyriešia obrovský problém elektromobilov, použijú energiu budúcnosti
Úplne si nás podmania. Čínska automobilka vstupuje na ďalší európsky trh
Vydrží dlhšie než kedykoľvek predtým. Vymysleli batériu, ktorý sa nabije z 0 na 80 % za 15 minút
Dojazd 700 km a na 80 % sa dobije za 10 minút. Európu ide dobyť nová značka, ukázala skvelý elektromobil
Má skoro 1 000 koní a pretekárske funkcie. Audi ukázalo beštiu, ktorá ti spôsobí zimomriavky
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Buď ju miluješ, alebo nenávidíš. Nová Kia prichádza s vychytávkou, ktorá rozdeľuje automobilový svet
- Honda vytiahla eso z rukáva. Začala masovo vyrábať batériové články, ktoré zrazia ceny elektromobilov
- Je gigantický a má dojazd vyše 600 km. Obľúbená automobilka odhalila najväčšie auto, aké kedy vyrobili (+FOTO)
- Toto si ešte nevidel. Volkswagen začne vyrábať elektrické vozidlo, ktoré nasýti Afriku
- Bratislavu zmení na nepoznanie. Vieme, kedy by mohla po novej trati prejsť prvá električka
-
- Buď ju miluješ, alebo nenávidíš. Nová Kia prichádza s vychytávkou, ktorá rozdeľuje automobilový svet
- Honda vytiahla eso z rukáva. Začala masovo vyrábať batériové články, ktoré zrazia ceny elektromobilov
- Je gigantický a má dojazd vyše 600 km. Obľúbená automobilka odhalila najväčšie auto, aké kedy vyrobili (+FOTO)
- Toto si ešte nevidel. Volkswagen začne vyrábať elektrické vozidlo, ktoré nasýti Afriku
- Bratislavu zmení na nepoznanie. Vieme, kedy by mohla po novej trati prejsť prvá električka
-
- Výnimočný motor spasí elektromobily. Mercedes ukázal unikátny pohon, ktorý rozdrví trh
- Vyrobili ich automobilky, ktoré už neexistujú. Toto je TOP 8 áut, ktoré sa navždy zapísali do histórie
- Nikto ich nechce. Najväčšia autopožičovňa predáva 30-tisíc elektromobilov, dostali ju do miliardového mínusu
- Európske automobilky sa topia v kríze. Obviňujú EÚ z „absurdného“ zákazu, pritom za tým stojí niečo úplne iné
- Buď ju miluješ, alebo nenávidíš. Nová Kia prichádza s vychytávkou, ktorá rozdeľuje automobilový svet
Amazon investuje ďalšie miliardy do AI. Chce zostrojiť niečo, čo tu ešte nebolo
Vysoké clá ohrozujú Atlantik. Môže za to napätie medzi USA a Európou
Zamestnanci v neistote. Technologický gigant plánuje rušenie pracovných miest
Objav, ktorý mení dejiny. Egypťania miešali magické nápoje s drogami
Drahé kovy na vzostupe. Konflikt na Ukrajine dvíha ceny zlata a striebra
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené