Vyhodí až tretinu ľudí. Japonská automobilka začala masívne nahrádzať pracovníkov robotmi
Honda robí veľký krok smerom k automatizácii a umelé inteligencii. V novom čínskom závode na výrobu elektromobilov plánuje znížiť počet pracovníkov na výrobnej linke až o 30 %. Tento moderný závod, kde sa vyrába elektrický crossover Ye P7, využíva AI na optimalizáciu zvárania, čím znižuje fixné náklady a zvyšuje efektivitu výroby.
Súčasťou výrobného procesu sú aj automatizované vozidlá AGV (Automated Guided Vehicles), ktoré pomáhajú s prepravou ťažkých komponentov, ako sú batériové moduly. Aj keď roboty zatiaľ úplne nenahradili ľudských pracovníkov, vývoj v spoločnostiach ako Honda, Mercedes-Benz, BMW či Dongfeng naznačuje neistú budúcnosť pre manuálnych pracovníkov v automobilovom priemysle, píše o téme Interesting Engineering.
Automatizácia ako cesta k vyššej efektivite
Závod v čínskom Kantone, ktorý Honda prevádzkuje v spolupráci s Guangzhou Automobile Group (GAC), je najnovším príkladom rastúceho trendu automatizácie vo výrobe automobilov. AGV systémy prepravujú ťažké súčiastky cez výrobnú halu, čím nahrádzajú prácu, ktorú kedysi vykonávali ľudia.
Podľa vyjadrenia Hondy pre Nikkei Asia je cieľom spoločnosti „znižovať fixné náklady na minimum“ a elektrifikáciu vnímajú ako príležitosť na kompletné prehodnotenie výrobných procesov. Jemne doladené zváracie procesy riadené umelou inteligenciou sú len jedným z krokov, ktorými Honda optimalizuje produkciu a zvyšuje konkurencieschopnosť na trhu s elektromobilmi.
Honda stavila na čínsky trh
Pre Hondu je model Ye P7 strategicky dôležitý, keďže na západných trhoch v oblasti elektromobilov výrazne zaostáva za konkurenciou. Navyše, Čína sa stala najväčším trhom s elektrickými autami na svete a Honda si nemôže dovoliť stratiť pozíciu v regióne.
Ye P7 je technicky podobný modelu Dongfeng Honda S7, ktorý bol predstavený začiatkom mesiaca. Oba modely majú batériu s kapacitou 89,8 kWh a ponúkajú rôzne pohonné varianty. Základná verzia s jedným elektromotorom vzadu dosahuje výkon 268 koní, zatiaľ čo dvojmotorová verzia s pohonom všetkých kolies ponúka až 469 koní.
Dojazd zadokolky sa pohybuje okolo 650 km, zatiaľ čo verzia s pohonom 4×4 zvládne približne 620 km na jedno nabitie. Dizajnovo sa oba modely mierne líšia – zatiaľ čo Dongfeng S7 má agresívnejšie tvarované nárazníky a ostrejšie svetlomety, GAC Honda P7 sa vyznačuje jemnejšími, zaoblenejšími svetlami.
Nástup humanoidných robotov
Aj keď na dnešných výrobných linkách dominujú účelovo navrhnuté automatizované systémy, ako sú robotické ramená či platformy s kamerovými systémami, humanoidné roboty si postupne nachádzajú miesto vo výrobe. Odborníci však upozorňujú, že tieto pokročilé roboty zatiaľ čelia technickým aj ekonomickým výzvam.
V Číne a USA sa však humanoidné roboty začínajú testovať v priemyselnom nasadení. Napríklad roboty Walker S1 od spoločnosti UBTECH už spolupracujú s automobilkami BYD a BAIC, ako aj s logistickým gigantom SF Express. Americká spoločnosť Figure testuje svoj najnovší humanoid Figure 02 v závode BMW v Spartanburgu, zatiaľ čo Mercedes-Benz experimentuje s robotmi od firmy Apptronik na manipuláciu s výrobnými komponentmi.
Aj ambiciózne projekty Elona Muska naznačujú, že humanoidná robotika smeruje k masovej výrobe. Tesla plánuje do roku 2027 vyrobiť 500 000 robotov Optimus a spoločnosť Agility Robotics vyvíja svojho humanoida Digit, ktorý by mal byť schopný bezpečne pracovať po boku ľudí už v roku 2025.
Aj keď humanoidní roboti ešte nie sú bežnou súčasťou výrobných liniek, technologický pokrok naznačuje, že je len otázkou času, kedy sa automatizácia posunie na úplne novú úroveň. Honda tak svojou stratégiou v Číne ukazuje, že budúcnosť automobilovej výroby bude čoraz viac v rukách robotov.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Giganti sa spojili, aby zachránili spaľováky. Dostanú technológie, aké čakáš len od elektromobilov
Vydrží 8 miliónov km a desaťtisíce cyklov nabitia. Vedci vyvinuli batériu, ktorá už mieri do výroby
Nová Dacia je najväčšia v histórii. V teste ukázala, že toto už nie je lacné SUV pre každého
Prelomový objav zo Švédska. Nová technológia môže zmeniť spôsob, akým nabíjame elektromobily
Peklo zamrzlo, Mercedes chce použiť motory BMW. Toto prekvapivé rozhodnutie prichádza z dôvodu, ktorý nikto nečakal
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Tréner Matej vyvracia mýty o cvičení: Beh nie je zázračná metóda na chudnutie, toto sú 3 zásady správneho tréningu (ROZHOVOR)
Nová nočná mora pre Putina: NATO predstavilo „kráľa bitiek“, raketový systém má dolet 700 km
Ukrajina a Maďarsko v ostrom spore: „Vyzývame Zelenského, aby sa prestal vyhrážať“
Nešťastná nehoda v autoumyvárni: Päťročný chlapček leží v nemocnici, bojuje o život
Na Slovensku jazdí 300-tisíc áut bez poistky. Od roku 2026 neprejdú cez STK
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Giganti sa spojili, aby zachránili spaľováky. Dostanú technológie, aké čakáš len od elektromobilov
- Vydrží 8 miliónov km a desaťtisíce cyklov nabitia. Vedci vyvinuli batériu, ktorá už mieri do výroby
- Môžeš prísť o auto aj o vodičák na 2 roky. Polícia dostala prístroj, ktorým kontroluje Slovákov priamo na ceste
- Nová Dacia je najväčšia v histórii. V teste ukázala, že toto už nie je lacné SUV pre každého
- Európske automobilky stoja pred kontroverzným krokom. Číňania prišli s taktikou, ktorá ich môže zničiť
-
- Nová Dacia je najväčšia v histórii. V teste ukázala, že toto už nie je lacné SUV pre každého
- Vydrží 8 miliónov km a desaťtisíce cyklov nabitia. Vedci vyvinuli batériu, ktorá už mieri do výroby
- Giganti sa spojili, aby zachránili spaľováky. Dostanú technológie, aké čakáš len od elektromobilov
- Európske automobilky stoja pred kontroverzným krokom. Číňania prišli s taktikou, ktorá ich môže zničiť
- Peklo zamrzlo, Mercedes chce použiť motory BMW. Toto prekvapivé rozhodnutie prichádza z dôvodu, ktorý nikto nečakal
-
- Vodič prekročil rýchlosť o 27 km/h a dostal pokutu 96 000 eur. Narazil na prísne pravidlo
- Má dojazd 2 245 km a neskutočnú spotrebu. Automobilka pôsobiaca aj na Slovensku predstavila zázračný hybrid
- Už ich nič nezastaví. Automobiloví giganti spojili sily, nečakaná aliancia zmení elektromobily
- Spaľováky pošle do hrobu. Škoda urobí z milovaného auta Slovákov elektromobil, takto bude vyzerať
- Môžeš prísť o auto aj o vodičák na 2 roky. Polícia dostala prístroj, ktorým kontroluje Slovákov priamo na ceste
Americká vláda kúpila 10 % Intelu. Ide o signál národnej bezpečnosti
Streamer zomrel počas 12-dňového maratónu. Francúzsky regulátor priznáva právnu dieru
Nemalá strata: Ukrajinské vojenské letectvo prišlo o ďalší z cenných lietajúcich strojov
Európska mocnosť sa obáva AI. Tretina verí, že im zoberie prácu v blízkej budúcnosti
Maličký ostrovný štát má problém, ktorý sa nedá zastaviť. Sopku zachvátili 30-metrové gejzíry lávy
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP