Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Známa európska organizácia Euro NCAP podľa The Verge prichádza s novými pravidlami pre bezpečnostné hodnotenie motorových vozidiel. Tie majú riešiť problém, na ktorý sa majitelia nových osobných áut sťažujú už niekoľko rokov a naďalej sa zhoršuje – organizácia naň začne prihliadať už čoskoro a bez splnenia nových požiadaviek nebude možné získať plných päť hviezdičiek za bezpečnosť.

Návrat ku klasike

Euro NCAP od automobiliek žiada, aby sa začali vracať k jednoduchšiemu a klasickejšiemu ovládaniu niektorých funkcií vozidiel. Značná časť majiteľov nových áut sa totiž už roky sťažuje na to, že klasické fyzické tlačidlá čoraz väčšmi nahrádzajú funkcie v displejoch, ktoré sú však preukázateľne menej bezpečné a praktické.

Od januára 2026 preto zavádza organizácia Euro NCAP nové pravidlá, podľa ktorých bude nutné zabezpečiť ovládanie výstražných svetiel, smeroviek, stieračov, SOS hovorov a klaksónu pomocou fyzických tlačidiel alebo pák podobných tým, ktoré vídame na volantoch. Dôvod, prečo automobilky vo veľkom prechádzajú na digitalizáciu a snažia sa napchať čo najviac funkcií do dotykových displejov, nie je bezpečnosť ani pohodlnejšie ovládanie.

AC Schnitzer

V skutočnosti je takéto auto jednoducho oveľa menej nákladné na výrobu, avšak na úkor bezpečnosti a spokojnosti majiteľov. Pravidlá organizácie Euro NCAP nie sú povinné a od automobiliek sa nevyžaduje, aby dosiahli maximálne bezpečnostné hodnotenie.

Výrobcovia áut však neberú takéto hodnotenie na ľahkú váhu, rovnako ako majitelia motorových vozidiel, ktorých môže táto pripravovaná zmena obzvlášť potešiť.

Prekvapivo nebezpečné

Bezpečnosť áut je hodnotená na základe množstva rôznych faktorov, pričom v samostatnom článku sme sa venovali opačnému koncu rebríčka bezpečnosti. Priniesli sme správu o desiatich najmenej bezpečných autách, pričom hneď niekoľko z týchto pozícií sa podarilo obsadiť značke Dacia. Prekvapivo sa ale do tohto zoznamu dostali aj značky ako Jeep či Hyundai.

Výsledky niekedy prekvapia

Výsledky testov Euro NCAP niekedy dokážu poriadne prekvapiť, čo sa stalo aj pri nedávnej sérii skúšok, v ktorých boli európske modely porazené tými čínskymi. Ak nepočítame kategóriu čistých elektromobilov, v ktorej zvíťazil Model S americkej automobilky Tesla, aj v štyroch z ďalších päť kategórií vozidiel sa stali najbezpečnejšími autami práve elektromobily.

Jediný spaľovák, ktorý sa do výberu dostal, je navyše čínsky model WEY Coffee 01, ktorý vyhral v kategórii veľkých SUV. Druhé čínske auto, ORA Funky Cat, sa vtedy stalo najbezpečnejším autom roka v kategórii malých rodinných vozidiel.

Volkswagen si problémy s dotykovými displejmi a kritickými funkciami uvedomuje a nedávno oznámil, že sa vracia k tradičným tlačidlám. O tom, že prechod na dotykové ovládanie nebol najlepší krok, svedčí aj vyhlásenie generálneho riaditeľa Thomasa Schäfera, podľa ktorého tento krok „narobil značke veľké škody“.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú