V správe sú materiály TASR.

Väčšina veľkých západných firiem sa rozhodla pridať k ekonomickým sankciám a po tom, ako Rusko rozpútalo vonku na Ukrajine, z tamojšieho trhu okamžite odišli. V ruských e-shopoch a predajniach s elektronikou tak oficiálne nekúpiš mobily Apple, Samsungu ani iných značiek.

Nemusí to však znamenať, že Rusi nekupujú žiadne nové telefóny. Len presedlali na tie, ktorým profit z ruského trhu nevadí.

Napríklad podiel čínskych značiek smartfónov na ruskom trhu sa v 1. štvrťroku tohto roka zvýšil na viac než 70 %, zatiaľ čo v rovnakom období minulého roka to bolo len približne 50 %. Informovala o tom agentúra Reuters, ktorá sa odvolala na údaje najväčšieho ruského predajcu spotrebnej elektroniky M.Video-Eldorado.

Rovnaké údaje potvrdzuje aj ukrajinská protikorupčná agentúra, ktorá ostro kritizovala čínske Xiaomi. Ukrajina preto spoločnosť označila za „medzinárodného sponzora vojny“.

Logika za týmto vyhlásením je jasná. Firmy, ktoré naďalej zo ziskom podnikajú v Rusku, tam odvádzajú aj dane, ktoré smerujú do štátneho rozpočtu. Kremľu tak teoreticky ponúkajú ďalšie peniaze, z ktorých môže financovať armádu a agresiu proti Ukrajine. Ukrajina sa zas takýmito, nepochybne veľmi prehnanými vyhláseniami, snaží upútať pozornosť ostatných krajín a za každú cenu ich dotlačiť k akejkoľvek forme pomoci, prípadne firmy dotlačiť z odchodu z ruského trhu.

 

Dopyt po čínskych značkách vzrástol medziročne o 42 % a celkový podiel týchto značiek na trhu je teraz viac než 70 %,“ uviedla v pondelok firma M.Video.

K nástupu čínskych značiek došlo krátko po tom, ako veľkí výrobcovia smartfónov Samsung a Apple zredukovali predaj svojich výrobkov v Rusku v reakcii na sankcie zavedené po útoku Ruska na Ukrajinu. To využili Číňania a značky Xiaomi a Realme sú v súčasnosti jednotkou a dvojkou na ruskom trhu so smartfónmi.

Závislí od Číny

Moskva sa po uvalení sankcií zo strany Západu a odchodu viacerých západných firiem stala podstatne viac závislá od Pekingu. Rusko začalo výraznejšie využívať čínsku menu jüan, zvýšilo dodávky svojich energií do Číny a vzrástol aj predaj čínskych áut na ruskom trhu po tom, ako sa z neho stiahli mnohé európske automobilky. Písali sme napríklad o veľkolepom znovuobnovení značky Moskvič, jej modely sú však len prelepenými čínskymi automobilmi iného výrobcu.

Rovnaký vývoj nasledoval aj na trhu s mobilnými telefónmi. Zatiaľ čo v roku 2022 bola v Rusku najpredávanejšou značka Apple a Samsung obsadil tretie miesto, teraz značky klesli na tretie, respektíve 4. miesto.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú