Výskumníci bezpečnostnej spoločnosti ESET objavili rok dlhú kampaň, ktorá sa zameriavala na šírenie advéru cez online obchod Google Play. Je to obchod pre aplikácie určené na zariadenia s operačným systémom Android. Advér je škodlivý kód, ktorý sa zameriava na zobrazovanie reklamy. Tento konkrétny advér mal až osem miliónov inštalácií, zaznamenali sme ich aj na Slovensku a v Českej republike. ESET produkty ho blokujú ako Android/AdDisplay.Ashas.

Sleduj Fontech aj na sociálnych sieťach!
FacebookInstagramYouTube

“V Google Play sme identifikovali 42 aplikácií patriacich k tejto škodlivej kampani, 21 z nich bolo stále k dispozícii na stiahnutie v čase našej analýzy. Bezpečnostný tím spoločnosti Google všetky z nich odstránil po tom, čo sme ich nahlásili. Sú však žiaľ stále k dispozícii v treťostranných aplikačných obchodoch,” hovorí výskumník spoločnosti ESET Lukáš Štefanko.

Zobraziť celú galériu (2)
ESET, Škodlivé aplikácie nahlásené spoločnosti Google.

Aplikácie poskytujú funkcionalitu, ktorú sľubujú – sťahovanie videí, jednoduché hry a rádio. Okrem toho však obsahujú aj advér funkcionalitu. “Je rovnaká vo všetkých aplikáciách, ktoré sme analyzovali,” vysvetľuje Štefanko. Aplikácie používajú klamstvo k tomu, aby si ich používateľ nainštaloval a zároveň neskôr nezistil, že problém spôsobujú ony: testujú bezpečnostné mechanizmy Google Play, reklamy zobrazujú dlho po tom, čo obeť odomkne svoje zariadenie, skrývajú svoje ikonky a namiesto nich používajú skratky.

Reklamy podsúvané advérom sa zobrazujú cez plnú obrazovku alebo monitor zariadenia. Ak chce používateľ zistiť, ktorá aplikácia je zodpovedná za zobrazenie reklamy, aplikácia sa vydáva za Facebook alebo Google. “Advér sa vydáva za tieto dve aplikácie, aby pôsobil legitímne a vyhol sa podozreniu – a tým pádom zostal na danom zariadení tak dlho ako je to len možné,” vysvetľuje Štefanko.

Zobraziť celú galériu (2)
ESET, Aplikácia sa na tomto obrázku vydáva za Facebook (vľavo), keď používateľ dlhšie podrží ikonu, odhalí sa skutočná aplikácia zodpovedná za túto aktivitu.

Pri analýze aplikácií si výskumníci spoločnosti ESET všimli, že ich tvorca za sebou zanechal veľa stop. Vďaka open-sourcovým informáciám zistili identitu tvorcu tohto advéru, ktorého taktiež identifikovali ako operátora tejto škodlivej kampane a taktiež ako majiteľa riadiacich a kontrolných serverov tejto operácie.

Pochádza z východnej Ázie. Štefanko hovorí, že “odhalenie identity tvorcu tohto advéru bol bočným efektom nášho honu po ďalšom škodlivom kóde a škodlivých kampaniach.” Advér nemusí byť až taký škodlivý ako iné formy malvéru. Je však znepokojujúce, že sa so oficiálneho Android obchodu dostal tak ľahko. “Používatelia by mali svoje zariadenia chrániť tak, že sa budú