Včerajší deň sa na Slovensku žiaľ zapíše medzi najtragickejšie udalosti. Po výbuchu plynu v bytovom dome v Prešove sa však Slováci zomkli a občanom postihnutým touto tragédiou začali pomáhať zbierkami materiálnych vecí, ale aj finančne. Mesto zriadilo vlastný bankový účet, kde môžu ľudia posielať peniaze na pomoc, no našli sa aj takí, ktorí internetom šírili falošné bankové účty. Pokiaľ si aj ty prispel na nepravý „transparentný“ účet, banky majú riešenie, ako tento problém zvrátiť. 

Na tragickú udalosť zo 6. decembra Slovensko len tak rýchlo nezabudne. Po výbuchu bytovky v Prešove zasahovali na mieste všetky záchranné zložky, vrátane armády. Táto explózia pripravila o strechu nad hlavou desiatky ľudí a 5 osôb žiaľ prišlo o život. Obyvatelia bytovky sa však dočkali pomoci od mnohých ľudí, ktorí im začali posielať oblečenie, peniaze a ponúkať bezodplatné ubytovanie. V takejto situácii je potrebná každá pomocná ruka.

Pomoc ľuďom komplikujú falošné bankové účty

Po niekoľkých hodinách od toho, ako sa začali šíriť príspevky na pomoc postihnutým ľuďom, upozornila Polícia SR na šírenie falošných bankových účtov, na ktoré mali ľudia posielať peniaze na pomoc obetiam výbuchu. Jediným oficiálnym bankovým účtom však disponuje iba mesto Prešov, ktoré o všetkých detailoch informovalo na svojom webe.

Bohužiaľ sa začali šíriť aj nepravé účty, na ktoré mnohí ľudia zaslali svoje peniaze. Mesto Prešov zatiaľ na stransparentnení účtu pracuje s bankou. Na účet dohliada Odbor financií a mestského majetku MsÚ v Prešove. Všetky položky z výpisu účtu chce mesto spätne zverejniť. Vo večerných hodinách sa objavili informácie, že behom pár hodín sa na účte vyzbieralo celkovo 50 000 €.

Oficiálny účet na pomoc obetiam výbuchu bytovky v Prešove: SK90 7500 0000 0040 0859 1229

Variabilný symbol: 6122019

Pre zahraničné platby: 

Príjemca: MESTO Prešov

Adresa : Hlavná 73, Prešov

BIC (SWIFT) : CEKOSKBX

Medzi množstvom príspevkov na rôznych stránkach sa popri šírení oficiálneho čísla účtu objavovali aj iné, neznáme účty, ktoré nepatria mestu Prešov. Vlastný bankový účet na pomoc zdieľal na svojej stránke aj Prešovský večerník, ktorý ho plánuje stransparentniť a na facebookovej stránke má zdieľať celú zbierku. Nejedná sa o oficiálny účet na pomoc obetiam.

Naďalej tak platí, že peniaze na pomoc ľuďom postihnutých touto udalosťou by byť zasielané predovšetkým na oficiálny účet mesta Prešov. Medzi komentármi sa však postupne objavovali aj iné falošné bankové účty, na ktoré žiaľ mnohí nič netušiaci ľudia ochotní pomôcť obetiam poslali peniaze. V takomto prípade majú banky riešenie, avšak proces reklamácie zadaného či realizovaného prevodu môže byť zložitejší. V niektorých prípadoch sa nevyhneme ani poplatkom.

Ako reklamovať platbu v banke?

Reklamácie platieb môžu klienti podávať bankám osobne, telefonicky, elektronicky alebo poštou. Ak boli peniaze zaslané na účet, ktorý banka príjemcu neeviduje, obyčajne sa vo väčšine prípadov vrátia odosielateľovi späť o 3-5 dní. Proces reklamácie platby je u bánk mnohokrát individuálny, no spravidla platí, že jeho vyriešenie potrvá najmenej niekoľko dní.

Po podaní žiadosti o vrátenie peňazí banky pošlú banke príjemcu žiadosť o vrátenie financií a stornovanie prevodu. Za takúto žiadosť si banky pýtajú nemalý poplatok.

Zákonná lehota na spracovanie žiadosti o reklamáciu platby je pritom až 30 dní pri domácich prevodoch a až 180 dní pri zahraničných prevodoch. Ideálne je teda v internet bankingu svojej banky zrušiť platobný príkaz, ktorý ešte nebol realizovaný. Po vykonaní platby je totiž zložitejšie dostať svoje peniaze späť.

Slovenská sporiteľňa

SLSP si za vybavenie žiadosti o vrátenie prevodu účtuje poplatok 10 €, respektíve 16,60 € pri zahraničnom prevode. O vrátenie/storno prevodu môžete požiadať aj zavolaním na non-stop službu Klientske centrum na telefónne čísla 0850 111 888 (zo zahraničia +421 258 268 111).

VÚB banka

VÚB banka si za vybavenie žiadosti o vrátenie tuzemského prevodu účtuje 15 €. Žiadosť o vrátenie je možné podať na ktorejkoľvek pobočke banky.

mBank

V prípade mBank je túto žiadosť možné podať písomne cez formulár, telefonicky či elektronicky. Podľa informácií na oficiálnom webe „mBank len sprostredkováva doručenie žiadosti neoprávnenému príjemcovi a nenesie zodpovednosť za jej vyriešenie.“

Tatra banka

Poplatok za reklamáciu prevodu v tejto banke činí 10 €. Bližšie informácie môže klient získať na pobočke alebo telefonickej linke.

ČSOB

V prípade ČSOB banky je reklamácia platby riešená individuálne. Ideálnym spôsobom je ak klient navštívi akúkoľvek pobočku banky.

OTP banka

Táto banka umožňuje zrušiť platbu pred realizáciou za poplatok 10 €. Po odoslaní peňazí je žiadosť za poplatok 20 € a navyše treba počítať s poplatkami iných bánk.

Poštová banka

Poplatok za reklamáciu platby je v tomto prípade 16 €. Banka najprv kontaktuje banku príjemcu, ktorá sa pokúsi kontaktovať majiteľa konkrétneho účtu.

Prima banka

Táto banka si účtuje poplatok 6 € za vybavenie žiadosti. Požiadať o reklamáciu platby je možné priamo na pobočke banky, ktorá následne vyrieši úkony potrebné k navráteniu peňazí odosielateľovi.

Podmienky niektorých ďalších bánk pri reklamácii platby sa môžu líšiť. Pokiaľ však klient zadal platobný príkaz na nesprávne číslo účtu a platba nebola zrealizovaná, má možnosť tento príkaz zrušiť. Po uskutočnení platby je najlepším spôsobom čo najskôr kontaktovať svoju banku, ktorá bude túto situáciu riešiť, no treba sa pripraviť na poplatky za vybavenie žiadostí.

Banky už blokujú falošné účty

Situáciu so vzniknutými falošnými účtami na pomoc ľuďom po tragédii v Prešove evidujú aj samotné banky. V ČSOB banke sme sa dozvedeli, že takéto účty sú momentálne blokované. Banka totiž sleduje všetky transakcie a nepravé účty blokuje, aby na ne ľudia ďalej neposielali peniaze.

Prihlasujem do newslettera...

Dostávaj najlepšie informácie zo sveta technológií

Prihlásením sa do newslettera súhlasíte s podmienkami ochrany súkromia.

Zo Slovenska