Takto zmenili automobilový priemysel emisné normy za posledných 30 rokov a nastolili trend elektromobilov
Z dôvodov masového používania motorových vozidiel, ktoré sa koncentrujú prevažne vo veľkých mestách, je najprísnejší tlak na znižovanie emisií práve pre túto skupinu dopravných prostriedkov. Doprava na elektrický pohon je ešte stále na svojich začiatkoch, a preto je znižovanie emisií zatiaľ jediná cesta.
Znečisťovanie ovzdušia v súvislosti s automobilovou dopravou bolo prvýkrát spomenuté ešte začiatkom 50. rokov. Výskum v Kalifornii dokázal, že smogová obloha nad Los Angeles bola dôsledkom prehustenej a veľmi pomalej automobilovej dopravy.
Všetko to začalo v USA
Viackrát bolo preukázané, že vo výfukových plynoch spaľovacích motorov sa vyskytuje niekoľko stoviek látok, ktoré majú škodlivý účinok na životné prostredie. Obmedzovanie škodlivých emisii výfukových plynov vozidiel bolo zavedené v roku 1968 v USA. Po Spojených štátoch začali s obmedzeniami aj Japonsko či Európa. V roku 1971 prijala Európska hospodárska komisia predpis o obmedzovaní škodlivín vo výfukových plynoch.
Emisné limity sa začali uplatňovať známou normou označovanou ako „EURO 1“, pričom od roku 1992 sa každé štyri roky emisné limity sprísňovali. Pri norme EURO 1 boli povinné montáže katalyzátorov do všetkých nových vozidiel, pričom opatrenia sa dotkli aj benzínu, ktorý musel byť bezolovnatý.

Emisná norma EURO 2 bola schválená v januári 1996. Norma znížila limity pre oxid uhoľnatý a kombinovaný limit pre uhľovodíky a oxidy dusíka. Zníženie sa týkalo benzínových aj naftových motorov.
V roku 2000 bola schválená norma EURO 3, ktorá rozdelila limity uhľovodíkov a oxidov dusíka, ale pridala aj osobitné limity oxidov dusíka pre dieselové vozidlá. Aby sa znížili povolené limity, tak sa musela doba zahrievania motora eliminovať.
V januári 2005 bola zavedená norma EURO 4, ktorá bola zameraná hlavne na redukciu častíc oxidov dusíka. Niektoré dieselové vozidlá EURO 4 boli vybavené filtrami pevných častíc.
Príchod filtrov pevných častíc
EURO 5 bola schválená v septembri 2009, pričom veľkou novinkou bolo zavedenie filtrov pevných častíc (DPF) pre všetky nové dieselové vozidlá. Filtre pevných častíc by mali zachytávať až 99 % všetkých tuhých častíc, takže oproti predchádzajúcej norme malo ísť o veľký krok vpred. Sprísnenie limitov predstavovalo zníženie NOx až o 28 % v porovnaní s EURO 4. Pri norme EURO 5 boli zavedené aj limity pre tuhé častice pri benzínových motoroch s priamym vstrekovaním.

Emisná norma EURO 6 bola schválená v septembri 2014 a zameraná je hlavne na dieselové motory. Pre tieto motory je povolený limit NOx 0,08 g/km. Niektorí výrobcovia museli zaviesť selektívnu katalytickú redukciu, pri ktorej sa vstrekuje do výfuku naftového motora kvapalinu AdBlue. Chemická reakcia premieňa v tomto prípade oxidy dusíka na neškodnú vodu a dusík, ktoré sú odvádzané výfukovým potrubím.
Zníženie emisií NOx z dieselových motorov až o 67 % v porovnaní s EURO 5 bolo nutné hlavne z toho dôvodu, že na základe viacerých štúdií sa potvrdil negatívny dopad emisií na dýchacie problémy.
Vozidlá s normou EURO 6 môžu byť okrem systému SCR, ktorý vstrekuje AdBlue (močovinu) do výfuku, vybavené aj ďalšími technológiami, ktoré spĺňajú normy. Môže ísť napríklad o NOx absorbér, ktorý uchováva NOx a redukuje ho na dusík cez katalyzátor alebo použitie špeciálnej kvapaliny, ktorá sa doplní do palivovej nádrže pri každom natankovaní. Kvapalina napomáha regenerácii DPF znížením teploty potrebnej na regeneráciu.
Normy sa budú aj naďalej sprísňovať
Od septembra 2017 sa norma opäť sprísnila na EURO 6d-Temp a EURO 6d. Nové normy začali merať emisie novým spôsobom. Meranie počas reálnej jazdy by malo oproti tomu laboratórnemu lepšie odrážať skutočné emisie, ktoré vozidlo vyprodukuje. S novou normou EURO 6d-Temp majú automobilky problémy hlavne z dôvodu merania počas reálnej jazdy. Od roku 2020 by mala byť v platnosti len emisná norma EURO 6d, ktorá sa od 6d-Temp bude líšiť v odchýlke.

Každá nová norma znamená pre automobilky problém, s ktorým sa musia popasovať. Znamená to hlavne úpravu motorov a pridanie nových technológií, ktoré pomôžu spĺňať stanovené limity. To však nie je niekedy z rôznych dôvodov možné a preto už viacero modelov výrobu skončilo, prípadne boli pozastavené. Stratégiou Európskej únie je neustále znižovanie emisií zo 130 g/km na iba 95 g/km do roku 2020. Potom je na pláne zníženie o 20 % do roku 2025 a následné ďalšie znižovanie o 37,5 % do roku 2030.
Ochrana životného prostredia a zdravia obyvateľstva je určite dôležitá. Jasné je aj to, že automobilová doprava patrí medzi najšpinavšie na svete, pričom v mnohých svetových veľkomestách spôsobuje problémy nielen na cestách, ale aj v kvalite ovzdušia.
Je potrebné len dúfať v to, že sa štáty či samosprávy postarajú o to, aby prevádzkovanie nových vozidiel bolo výhodnejšie a lacnejšie, ako prevádzka tých starých, ktoré už majú problém s novými normami.
[supsystic-tables id=38]
Čítajte viac z kategórie: Novinky
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

V Európe vyčíňa neviditeľný zabijak. Vedci ostali zhrození z jeho sily, rozmnožuje nebezpečné baktérie

Herný svet ostal v šoku: Autori Need for Speed predstavili novú hru

Svet kašle na spaľováky. Európania začali vo veľkom nakupovať elektromobily, USA riskuje krízu

Netflix sa nestíha čudovať. Kritizovaný krok nevyšiel, najväčší hit opúšťajú diváci

Američania oživili 50-ročný nápad. Ich nová zbraň je extrémne presná a letí rýchlosťou smrti
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

GymBeam získal 110 miliónov eur, presúva sídlo preč zo Slovenska. Vybral si krajinu s „predvídateľnejším podnikateľským prostredím“

V Rusku stíchli stovky Porsche: Luxusy sa zmenili na „mŕtvy kov“, pripúšťajú úmyselný zásah

„Je im to jedno.“ Ukrajinský veliteľ opísal taktiku, ktorá stojí za úspechom ruskej elitnej jednotky Rubicon

Slováci si za balíky zo Sheinu či Temu priplatia. EÚ zavádza novú povinnú daň na malé zásielky

Až 76 % ľudí má mozog ochudobnený o zásadnú látku. Vedci hovoria o globálnom deficite s vážnymi dôsledkami
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Vyspelá európska krajina otáča o 180 stupňov. Po 40 rokoch ide naštartovať jadrovú energiu
- Nenápadný jed sa šíri po celej planéte. Zvláštna chemikália je v 94 % vody a bude to čoraz horšie
- Čína ostala v šoku. Západ našiel spôsob, ako ukončí jej monopol na kritickej surovine
- Veľkofilm s Bradom Pittom dorazil online aj s dabingom. Dá sa pozrieť aj zadarmo
- Servery skolabovali. Najpredávanejšia hra roka je dostupná úplne zadarmo
-
- Nenápadný jed sa šíri po celej planéte. Zvláštna chemikália je v 94 % vody a bude to čoraz horšie
- Vyspelá európska krajina otáča o 180 stupňov. Po 40 rokoch ide naštartovať jadrovú energiu
- Čína ostala v šoku. Západ našiel spôsob, ako ukončí jej monopol na kritickej surovine
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
- Uniklo 90 miliárd litrov vody a nikto si to nevšimol. Vedci hovoria o nevídanej sile Zeme
-
- Európa do neho investovala miliardy eur, teraz ho ľudia nechcú. Predaj energetického zariadenia prudko klesol
- Nenápadný jed sa šíri po celej planéte. Zvláštna chemikália je v 94 % vody a bude to čoraz horšie
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- Prekvapivá krajina má obrovský záujem o slovenské zbrane. Štát rokuje o kúpe pokročilých systémov
- Uniklo 90 miliárd litrov vody a nikto si to nevšimol. Vedci hovoria o nevídanej sile Zeme
Teplý december priniesol na Slovensku sériu rekordov. Maximálne teploty dosiahli vysoké hodnoty
Víťazstvo nad elektromobilmi: Spaľováky zostávajú v hre, Merz víta plány na zrušenie úplného zákazu
Slovensko spustilo prvú kvantovú komunikačnú linku. Buduje sa národná sieť, ktorá znemožní odpočúvanie
Ochrana zákazu vraj posilní ekonomiku EÚ. Európska krajina stojí pevne za zákazom spaľovákov
Slovensko zaostáva za V4 aj Európou: Zelená energetika stojí
Výsledky štúdie šokovali ľudí. Mládež trávi na sociálnych sieťach menej času než pred rokom
Trump tlačí na médiá. Chce ovládnuť správy a dosadiť vlastných ľudí
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

GymBeam získal 110 miliónov eur, presúva sídlo preč zo Slovenska. Vybral si krajinu s „predvídateľnejším podnikateľským prostredím“

V Rusku stíchli stovky Porsche: Luxusy sa zmenili na „mŕtvy kov“, pripúšťajú úmyselný zásah

„Je im to jedno.“ Ukrajinský veliteľ opísal taktiku, ktorá stojí za úspechom ruskej elitnej jednotky Rubicon

Slováci si za balíky zo Sheinu či Temu priplatia. EÚ zavádza novú povinnú daň na malé zásielky

